10:01

حق «بَلیط» و دیگر فیلم‌های مستقل، حتی یک نامزدی نبود؟!

انگار فیلم های مستقلی مثل «بَلیط» را انتخاب کرده بودند تا سانسهای جشنواره پر شود!

کارگردان «بَلیط» (بلوط) که فیلمش در بخش «مسابقه فیلم‌های بلند ایرانی» سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان حضور داشت، با انتقاد از نحوه انتخاب برندگان و وجود نوعی بی عدالتی و بی توجهی در تقسیم جوایز، ادامه این روند را موجب ایراد خدشه بر این رویداد سینمایی دانست.
به گزارش روابط عمومی، مرتضی رحیمی کارگردان «بَلیط» از آثار ژانر کودک و نوجوان به تهیه کنندگی علیرضا سجادپور گفت: هرچند مایه افتخار بود که فیلم «بَلیط» (بلوط) با جلب توجه هیأت انتخاب به بخش «مسابقه فیلم‌های بلند ایرانی» سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان راه یافت، اما اتفاقاتی در جریان اعلام نامزدها و گزینش برندگان رقم خورد که بشدت شبهه برانگیز بودند. رفتارهایی که انگیزه فیلمسازان جوان و مستقل را از بین می برند و اعتماد به جریان برپایی سالم چنین جشنواره هایی را کاهش می دهند.
او افزود: در جریان نمایش فیلم «بَلیط» مخاطبان راضی بودند و من نقدی جدی به فیلم نشنیدم. جالب آنکه سید جواد هاشمی تحت تأثیر موضوع آن قرار گرفته بود و از شدت تأثر گریست و از آن تمجید کرد. حتی گفت اگر به من بگویند بین فیلم «بَلیط» و فیلم خودت کدام را انتخاب می کنی، فیلم «بَلیط» را انتخاب می کنم. اتفاقاً آقایان وحید نیکخواه آزاد و صمد چینی فروشان هم به من گفتند که فیلم فضای خوبی دارد و اثر شریفی است. جالب آنکه جواد هاشمی خودش هم در جشنواره فیلم داشت و داوران به ساخته او هم بی توجهی کردند، حال آنکه شایسته بود جایزه دستاورد فنی را به فیلم او می‌دادند.
این فیلمساز افزود: شرایط جوری بود که انگار فیلم های مستقلی مثل «بَلیط» را انتخاب کرده بودند تا سانسهای جشنواره و جدول اکران پر شود. در نهایت جوایز را بین پنج فیلم تولید خودشان تقسیم کردند که حتی یکی شان چند ماه پیش از تلویزیون پخش شده بود! احساس من این است فیلمهای مستقل را اصلأ به داوران نشان ندادند تا مورد قضاوت قرار گیرد؛ در غیر این صورت مگر می شود که هیچکدام از آثار مستقل امسال حتی کاندیدا هم نشوند! تله فیلمی را سراغ دارم که شهریور ماه به سرعت پروانه سینمایی گرفت تا بتواند در جشنواره شرکت کند و از قضا جایزه هم گرفت! دست کم بهتر بود یکی از فیلم‌های مستقل را در رشته ای نامزد کنند که آش اینقدر شور نشود!
رحیمی در پایان وجود نوعی بی عدالتی در تقسیم جوایز در سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان را مورد انتقاد قرار داد و ادامه این روند را موجب ایراد خدشه بر این رویداد سینمایی دانست و گفت: در این شرایط دشوار و بی‌عدالتی در انتخاب برندگان، هیچکس هم مسئولیت امنیت اکران فیلم ها را در جشنواره به عهده نگرفته و یک کپی از آن به اکثر شهرستانها داده اند؛ حالا اگر فیلم ما و دیگر فیلمسازان مستقل که ریالی وام از بنیاد فارابی نگرفته ایم، قاچاق شود، قطعاً هیچ مسئولی هم پاسخگو نخواهد بود. این رفتارها مایه تأسف است و خداپسندانه هم نیست و شک ندارم تداوم شان انگیزه و امید را در میان فیلمسازان مستقل از بین خواهد برد. فیلمسازانی که به هیچ جا وابسته نیستند و بی توقع چندانی به دشواری فیلم می سازند و نیاز به حمایت دلسوزانه مسئولان دارند.
یادآور می شود؛ امیررضا فرامرزی، سوگل طهماسبی، داراب آقاسی زاده، کبری گودرزی، محمودمقامی، حبیب تاجمیری، رویا لطف الله، فرزادسلطانی، اشرف شاه حسینی، اکبر جعفری شهنی، زهرا بوکان، ، کوثرمحبی، غلام سیاه پور، امیرمحمد هاشمی، حدیث مرتضایی راد، علی بابا احمدی، سعید محمودی، المیرا موری، نادعلی رحیمی، یوسف نقدیپور، باقر قاسمی، فروزان رحیمی، گلی اسدی، اسحاق رحیمی، حمیدرضا تربتیان، حمیداسلامی، (باحضور) رضا موری و (باهنرمندی) علیرضا اسیوند و جمعی از بازیگران محلی و هنرمندان شهرستان های اندیکا، مسجدسلیمان و شوشتر در فیلم «بَلیط» (بلوط) بازی داشته اند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *