12:33

نمایشنامه «جانور» و مجموعه نمایشنامه «دو خواهر و دو اقتباس دیگر» نوشته توحید معصومی، به همت نشر عنوان راهی کتاب‌فروشی‌ها شد.
به گزارش رسیده، دو کتاب «جانور» و «دو خواهر و دو اقتباس دیگر» به قلم توحید معصومی از سوی نشر عنوان منتشر شده است. توحید معصومی نویسنده این آثار، بیش از سه دهه است که در زمینه کارگردانی و همچنین نمایشنامه‌نویسی فعالیت داشته و نزدیک به سی نمایش از آثار نمایشنامه‌نویسان مطرح کشور را به روی صحنه برده است. «سرگذشت سالهای سرد» عنوان اولین نمایشنامه‌ای است که در سال 1396 در مجموعه الفتا توسط نشر عنوان از این نویسنده چاپ شده است.
نمایشنامه جانور، داستانی معمایی دارد که در یک آپارتمان و بین سه زن و یک کارآگاه پلیس در جریان است.
در کتاب «دو خواهر و دو اقتباس دیگر» سه نمایشنامه اقتباسی عرضه شده است. نمایشنامه دو خواهر، اقتباسی از کلفت‌های ژان ژنه، نمایشنامه دَرجا، برگرفته از نمایشنامه بی‌سرپناه اثر بری برمنژ و نمایشنامه مگس که با همراهی ایوب آقاخانی نگاشته شده، خوانشی است از نمایشنامه خانواده تت اثر اشتفان ارکنی.
معصومی درباره چرایی بازخوانی این سه نمایشنامه می‌گوید: به عنوان کارگردان همیشه دغدغه انتخاب متن داشته‌ام. اجرای متون خارجی در عین جذابیت، مشکلاتی نیز به همراه داشته است. مطول بودن، وجود برخی صحنه‌ها و اصطلاحاتی که قابل استفاده در شرایط روز نبوده و نیز عدم تناسب امکانات اجرا با امکانات گروه از جمله مسائلی بوده که سبب شدند بازنویسی یا خوانش متفاوتی از متون خارجی دلخواهم را تجربه کنم.
وی درباره نحوه بازنویسی آثار ادامه داد: در فرآیند بازنویسی، متوجه شدم مسیری که می‌روم به نسخه‌ای غیر از نسخه اصلی متن، ختم می‌شود. داستان تغییراتی کرده، آدمها حذف و اضافه شده‌اند و با اینکه چارچوب و دیالوگها همان‌ها هستند اما نمایشنامه دیگر آن نمایشنامه اصلی نیست. حذف و جابجایی صحنه‌ها و بعضاً نوشتن صحنه‌های مکمل، تغییر انگیزه عمل کاراکترها به تناسب زمانه و نیز دست بردن در چارچوب قصه، کارهایی بوده که که روی متون این مجموعه صورت گرفته. نمی‌دانم اسم این کار بازخوانی، بازنویسی، اقتباس، دراماتورژی یا چیز دیگری است ولی تلاش کردم متون حاضر، با کمترین امکانات و با تعداد اندکی بازیگر و متناسب با شرایط جامعه قابل اجرا باشند و در عین حال برای خلاقیت در کارگردانی و طراحی و نیز به عنوان محکی برای توانایی بازیگران، زمینه‌ی لازم را در اختیار گروه اجرایی قرار دهند.
کتاب «دو خواهر و دو اقتباس دیگر» در 120 صفحه، با شمارگان 500 نسخه، به قیمت 65 هزار تومان و کتاب «جانور» در 46 صفحه، در 500 نسخه و با قیمت 33 هزار تومان، هر دو درقطع پالتویی از سوی نشر عنوان منتشر شده است. گسترش، پراگ و صدای معاصر به‌عنوان مراکز پخش این کتاب‌ها معرفی‌ شده‌اند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *