11:56

کتاب جوشن حسینی، در قالب هزار سلام بر امام حسین (ع) جدیدترین اثر سیدمهدی شجاعی به بازار کتاب آمد.
به گزارش ایرنا، سید مهدی شجاعی (۱۳۳۹، تهران) نامی آشنا در عرصه ادبیات معاصر ایران به ویژه ادبیات دینی است. وی که دانش‌آموخته رشته تئاتر و ادبیات نمایشی است، نوشتن و روزنامه‌نگاری را از سال ۵۸ آغاز کرد و با مدیریت مجلاتی چون رشد جوان و انتشارات برگ در شاخه دیگری ادامه داد.
شجاعی در عرصه فیلمنامه‌نویسی نیز فعال بوده است و فیلمنامه های بدوک (۱۳۷۰) و پدر (۱۳۷۴) از آثاری است که او نوشته و مجید مجیدی کارگردانی کرده است.
وی بیشتر برای کتاب‌های آیینی خود مشهور است، کتاب‌های کشتی پهلو گرفته، پدر، عشق و پسر و آفتاب در حجاب از جمله آثار اوست که برخی عناوین پرفروش‌ترین کتاب‌های مذهبی را نیز کسب کرده اند.
شجاعی در تازه‌ترین اثر خود جوشن حسینی به مانند برخی از دیگر آثار مذهبی اش به زبان ادبی به شخصیت والای امام سوم شیعیان نزدیک می‌شود. وی در این اثر که در ۷۰ صفحه و در قطع جیبی توسط انتشارات نیستان چاپ شده، هزار سلام به حضرت حسین (ع) می‌دهد و می‌کوشد در هر یک از این سلام‌ها نور را بر وجهه ای از این شخصیت بی‌بدیل برای خواننده بتاباند و به تاسی از دعای عظیم‌الشان جوشن کبیر تعریف تازه‌ای به مخاطب ارائه دهد.
وی با این فراز کتاب را آغاز می‌کند: سلام بر حسین وارث آدم، خلیفه خداوند در زمین؛ سلام بر حسین وارث نوح، برگزیده حضرت رب‌العالمین؛ سلام بر حسین وارث ابراهیم، دوست و خلیل پروردگار مهرآیین؛ سلام بر حسین وارث موسی، همکلام با خداوند انیس الذاکرین؛ سلام بر حسین وارث عیسی، روح خداوند خیر المحبوبین؛ سلام بر حسین وارث محمد مصطفی، خاتم النبین و سید و سالار مرسلین و….(ص.۷)
شجاعی در بعضی فرازها به وجهی از شخصیت و حتی وجوه جسمانی امام حسین (ع) توجه و در بخشی دیگر واقعه کربلا، همراهان آن حضرت، رویدادهای این واقعه عظیم و لحظات آن در خلال سلام‌هایش توجه دارد.
در بخش دیگری از کتاب می‌خوانیم: سلام بر حسین آن زمان که اعلام می‌کند: من اگر خدا بخواهد، صبح فردا رهسپار خواهم شد؛ سلام بر حسین آن زمان که حج را نیمه فرو می‌گذارد؛ سلام بر حسین آن زمان که اندرز نصیحت‌گران را می‌شنود و اجرشان را از خدا می‌طلبد؛ سلام بر حسن آن زمان که از مکه خروج می‌کند و ….(ص. ۴۶)
شجاعی با این فراز به سلام‌ها خاتمه می‌دهد: سلام بر حسین آن زمان که بی‌قراری‌اش برای دیدار محبوب، به اوج می‌رسد؛ سلام بر حسین در آستانه دیدار خداوند که بالمعاینه با او سخت می‌گوید وتمامیت توحید را در موجزترین کلام به حضرت حق عرضه می‌کند: الهی رضا بقضائک! و تسلیما لامرک! و لا معبود سواک! یا غیاث‌ المستغیثین! (ص.۷۰)
جوشن حسینی با زیر عنوان «هزار سلام به حضرت حسین (ع)» به تازگی توسط نشر نیستان به علاقه‌مندان کتابخوانی عرضه شده است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *