17:49

تازه‌ترین آلبوم آثار علیرضا مشایخی از آهنگسازان و مدرسان شناخته‌شده موسیقی کشورمان با همراهی تعدادی از نوازندگان ایرانی و خارجی پیش روی مخاطبان قرار گرفت.
به گزارش مهر، «آبسترکتوم» عنوان یکی از تازه‌ترین آثار موسیقایی منتشر شده با اجرای آثاری از علیرضا مشایخی مدرس و آهنگساز پیشکسوت موسیقی کشورمان است که با همراهی تعدادی از نوازندگان ایرانی و خارجی در دسترس علاقه مندان موسیقی کلاسیک قرار گرفت.
در این اثر موسیقایی که در قالب اجرای آثار فلوت و پیانو علیرضا مشایخی از سال ۱۹۷۳ تا سال ۲۰۲۰ است، کلاریز کشاورز نوازنده فلوت و آلگا کلیانکینا نوازنده پیانو گروه اجرایی را تشکیل می‌دهند.
قطعات این آلبوم تحت تاثیر مفهوم چند فرهنگی آهنگساز شکل گرفته‌اند. مفهوم چند فرهنگی در موسیقی توسط علیرضا مشایخی در حدود سال ۱۹۷۰ با تصنیف آثاری مانند «شور» و «شرق و غرب» که الهام‌گرفته از فضاهای موسیقی ایران و موسیقی کلاسیک غربی است، در سطح بین‌المللی معرفی شد.
آهنگساز برای پیاده‌سازی این تفکر احتیاج به تئوری جدیدِ چندصدایی داشت که مستقل از قواعدِ چندصداییِ موسیقی کلاسیک بتواند در آثار موسیقیایی، برخوردی چندفرهنگی را ممکن کند. همین تفکر منجر به ابداع «تئوری مکمل» علیرضا مشایخی شد. ضمن اینکه «تئوری مکمل» راه را برای خلق آثاری باز کرد که موسیقی مُدال، تُنال، آتُنال، تِماتیک و آتِماتیک را در برمی‌گیرند.
سونات شماره یک، اپوس ۴۷ (ساخته شده در سال ۱۹۷۳)، سونات شماره دو اپوس ۱۵۸ (ساخته شده در سال ۲۰۰۲)، سونات شماره سه، اپوس ۱۷۹ (ساخته شده در سال ۲۰۰۷)، ابسترکتوم، اپوس ۳۰۰ (ساخته شده در سال ۲۰۲۰) قطعاتی هستند که در این آلبوم گنجانده شده‌اند.
تور کنسرت‌های پروژه «ابسترکوم» شهریور ماه سال ۱۴۰۰ بود که با اجرای آثار علیرضا مشایخی رهبر ارکستر و آهنگساز شناخته شده موسیقی کشورمان در دوره سیزدهم ورلد فلوتس فستیوال در آرژانتین پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *