11:28

قائم مقام ضرغامی مطرح کرد:استقبال وزارت میراث فرهنگی
گردشگری و صنایع دستی از مشارکت بخش خصوصی

قائم مقام وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: برای سرمایه‌گذاری، حمایت و صیانت از حوزه‌های میراث، گردشگری و صنایع دستی نیازمند حضور و مشارکت جدی بخش خصوصی هستیم. همچنین از سال ۱۴۰۱ چهره‌های ماندگار در سه حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی معرفی می‌شوند.
علی دارابی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا در تشریح برنامه‌ها و اولویت‌های این وزارتخانه در دوره جدید فعالیت در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به نیاز این وزارتخانه به مشارکت جدی بخش خصوصی، عزم جزم این وزارتخانه در حفظ و صیانت از اماکن تاریخی، افزایش عرضه محصولات صنایع دستی، برنامه‌ریزی برای افزیش سفر در پساکرونا و نیز انتخاب چهره‌های شاخص و ماندگار در سه حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از سال آینده (۱۴۰۱) اشاره کرد.
قائم مقام وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: برنامه وزارتخانه مبتنی بر توسعه، تحول و نو آوری است که این امر نیازمند توجه به حضور و مشارکت گسترده بخش خصوصی است؛ برای سرمایه گذاری،حمایت و صیانت از حوزه های میراث، گردشگری و صنایع دستی نیازمند حضور جدی این بخش هستیم.
وی با بیان این که حفظ و صیانت از آثار تمدنی کشور از جمله وظایف این وزارتخانه است، گفت: در روزهای اخیر نیز به منظور حفاظت تمدنی نیاکانمان درخواست برخی از خادمان کشور، مبتنی بر دفن در اماکن تاریخی را ندادیم و این نشان از شیوه مدیریت در این وزارتخانه است.
دارابی درباره فعالیت وزارت میراث در حوزه صنایع دستی گفت: آقای وزیر درصدد هستند در مراکز و اماکنی که در اختیار این وزارتخانه در سراسر کشور است، عرضه محصولات صنایع دستی صورت بگیرد تا از سویی فعالیت هنرمندان صنایع دستی رونق بگیرد و از سوی دیگر علاقمندان بتوانند این آثار را با قیمت‌های مناسب خریداری کنند.

لزوم برنامه‌ریزی دقیق برای گردشگری در پساکرونا
وی با اشاره به واکسیناسیون گسترده کرونا و نزدیک شدن به دوره پسا کرونا افزود: بالاخره این دوره سخت به پایان می رسد و مردم پس از این مدت که به دلیل همه‌گیری، سفرها و تفریحاتشان را به زمان پسا کرونا موکول کرده بودند، آماده سفر می شوند و به همین منظور باید برای این دوره برنامه دقیقی داشته باشیم.
قائم مقام وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: پژوهش و تحقیقات انجام گرفته در سال های اخیر نیز نشان می دهد که فراغت به عنوان سبک زندگی در دنیا جایگاه بالاتری را پیدا کرده و تا سال ۲۰۳۰ کار کمتر و استراحت بیشتر خواهد شد.
دارابی درباره برنامه های حوزه میراث فرهنگی گفت: یکی از اقدامات در این حوزه، برگزاری نشست و جلسات با کارشناسان و فعالان حوزه میراث فرهنگی برای اخذ تصمیمات واحد در این حوزه با حضور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است؛ البته تاکنون نیز جلساتی را برگزار کرده ایم.
انتخاب چهره ماندگار در سه حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از سال آینده
وی از انتخاب چهره‌های شاخص و ماندگار در سه حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در هر سال خبر داد و گفت: این برنامه از سال ۱۴۰۱ آغاز می شود و هم اکنون اقدامات اولیه و برپایی ستاد در جریان است. زیرا این افراد سرمایه های اجتماعی و مفاخر این کشور هستند و با برگزاری این برنامه ها می توان آنان را به جامعه معرفی کرد.
معاون میراث فرهنگی کشور گفت: یکی از برنامه های جدی این وزارت خانه توجه بیشتر و سرمایه گذاری در بخش پژوهش و باستان شناسی است و همچنین کابردی شدن فعالیت‌های پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری.
وی با بیان این که در این مدت گام های بزرگی برداشته شده است، گفت: وزیر میراث فرهنگی برای نخستین بار در ستاد ملی مقابله با کرونا و شورای اقتصاد عضو شد که اتفاق بزرگی است. همچنین قرار است به زودی شورای عالی میراث با ریاست رئیس جمهور و ترکیب اعضای جدید برگزار شود که نویدبخش کارهای بزرگ است.
دارابی افزود: هم اکنون ترکیبی از جوانان خلاق و مدیران با تجربه وزارت میراث فرهنگی جمع شده‌اند و امیدواریم کارهای بزرگی در این حوزه انجام شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *