10:02

کارگردان نمایش «تَکَم اویونی» با تاکید بر لزوم حمایت بیشتر از هنرمندان استانی به‌ویژه در ایام کرونا از مسئولان خواست امکان اجرای هنرمندان استانی در پایتخت بیش از پیش فراهم شود.
حمیدرضا قزلباش کارگردان نمایش تَکَم اویونی از آثار پذیرفته‌شده در بیستمین جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا درباره جزئیات این نمایش گفت: بازی نمایشی تَکَم از بازی‌های نمایشی بسیار قدیمی و آئینی است که پیش از این نیز بارها توسط گروه‌های نمایشی آذری‌زبان از استان‌های مختلف به آن پرداخته شده است.
این کارگردان در توصیف شیوه اجرای مراسم آیینی و نمایشی تَکَم‌گردانی در شهرهای آذری ‌زبان کشور بیان کرد: تکم گردانی نمایشی است که در آستانه فرا رسیدن سال نو در آذربایجان به اجرا درمی‌آمده؛ «تکه» در گویش اردبیلی به معنای بُز نر شاخ‌دار است و با افزودن ضمیر «م» به آن، واژه تکم به معنای بُزِ من ساخته می‌شود.
قزلباش که با نمایش تَکَم اویونی در بخش معرکه‌ها، آئین‌ها و بازی‌های نمایشی (یادواره زنده‌یاد استاد محمود استاد محمد) جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی حضور دارد خاطرنشان کرد: البته نمایش تکم اویونی به‌طور مستقیم به جریان بازی تکم نمی‌پردازد و در حقیقت پیش مراسمی از این بازی در روند ساخت عروسکی تکم به شکل بز نر توسط چوپانی از اهالی یک روستا را به نمایش می‌گذارد که آمدن فصل بهار و نو شدن سال را به روستاییان نوید می‌دهد.
این کارگردان با تأکید بر اینکه این نمایش متکی بر ادبیات فولکلور تولید شده، افزود: تولید این نمایش بالغ‌ بر سه ماه زمان برده است و امیدواریم که در این دوره از جشنواره، علی‌رغم شیوع ویروس کرونا و تبعات منفی این جریان، شاهد بالا بودن کیفیت اجراها در میان تماشاگران باشیم.

امکان اجرای بیشتر هنرمندان استانی در پایتخت فراهم شود

جشنواره نمایش‌های آیینی وس نتی،‌کم‌حاشیه‌ترین و جذاب‌ترین رویداد تئاتری کشور است

قزلباش با اشاره به آنکه به عنوان یکی از شرکت‌کنندگان در جشنواره امسال که با نمایشی کهن و آیینی از فرهنگ ملی نمایشی کشورمان در این دوره از رویداد نمایش‌های آیینی و سنتی حضور دارم تقاضایی از مسئولان و متولیان امر تئاتر دارم تصریح کرد: تقاضایم این است که به‌ویژه برای گروه‌های شهرستانی، فرصت اجراهای بیشتری را فراهم آورند چراکه معتقدم با یک اجرا در طول جشنواره، حق مطلب آن‌گونه که بایدوشاید ادا نمی‌شود.
وی در پایان با اشاره به آنکه جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی همواره به‌عنوان یکی از کم حاشیه‌ترین و جذاب‌ترین جشنواره‌های تئاتری در سراسر کشور مطرح بوده است، یادآور شد: این رویداد به‌عنوان تنها رویداد تخصصی در حوزه نمایش‌های آیینی و سنتی کشورمان، گامی بلند و مهم در مسیر زنده نگه‌داشتن آئین‌های کهن نمایشی ایران زمین به شمار می‌رود و توقع آن می‌رود که از تولیدات نمایشی مختص این جشنواره در راستای اجرای عمومی طی سال و در سایر مراکز استان‌ها بیش از پیش حمایت شود.
بیستمین جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی از ۱۴ آذر سال جاری به دبیری داود فتحعلی‌بیگی برگزار می‌شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *