9:44

تفاهم نامه همکاری مشترک فیمابین صندوق توسعه و احیا با شهرداری و شورای اسلامی شهر نیاسر با حضور امام جمعه شهر به امضای طرفین رسید. همکاري و هم افزایی بین شهرداري و صندوق در بهره گیري از ظرفیت هاي منابع انسانی، زیرساخت ها و توانمندي هاي سخت افزاري و نرم افـزاري طرفین در زمینه ارتقاء رشد و توسعه اقتصادي پایدار در بافت تاریخی فرهنگی کهن باغ شهر نیاسر از جمله محورهای این تفاهم نامه است.
این تفاهم نامه در پی سفر یک روزه مدیرعامل صندوق توسعه و احیا به استان اصفهان (۲۳ دی ماه ۱۴۰۰) و در راستای به رسمیت شناختن اهمیت فرآیندهاي اقتصادي در حفاظت و توسعه یکپارچه بافت تاریخی فرهنگی کهن باغ شهر نیاسر شهرستان کاشان، به منظـور شناسایی و معرفی ظرفیت هاي اقتصادي نهفته واجد ارزش و همچنین گسترش و تحکیم همکاري هاي فیمابین، امضا شد.
هادی میرزائی مدیرعامل صندوق توسعه و احیا در حاشیه این برنامه گفت: همکاري با شهرداري در تسهیل اعطاي فعالیت به بناها و اماکن شناسایی شده و همچنین انعقاد قرارداد با سرمایه گذاران در چارچوب قوانین و مقررات در مدت زمان معین و معرفی آن به نهادهاي محلی و کنترل کننده ذینفع از جمله اهداف این تفاهم نامه است.
او تاکید کرد: فرهنگ سازي در راستاي احیاء بافت تاریخی فرهنگی شهر نیاسر و جلب حمایت و همراهی همه دی نفعان، گسترش خانه هاي خلاق صنایع دستی، جلب مشارکت سرمایه گذاران و هدایت آن ها به سمت احیاء بناهاي تاریخی و همچنین تأمین تسهیلات لازم به منظور استقرار فعالیت هاي اقتصادي مناسب در بناهاي شناسایی شده در زمینه صنایع دستی و فرش دستباف از جمله خروجی های این تفاهم نامه خواهد بود.

ایجاد دفتر نمایندگی صندوق احیا در نیاسر
احسان کوزه گر شهردار نیاسر نیز با اشاره به اینکه دفتر نمایندگی در راستاي وظایف صندوق در اماکن گردشگري و تاریخی نیاسر ایجاد خواهد شد گفت: شناسایی و معرفی بناهاي داراي امکان بهره برداري اقتصادي و درآمدزایی به نفع توسعه اقتصادي، اجتماعی و فرهنگـی بافـت تـاریخی فرهنگـی نیاسر به صندوق و استفاده از ظرفیت صندوق در تعیین فعالیت و کاربري بناهاي تاریخی از جمله زمینه های همکاری مشترک بین طرفین است. او شناسایی و معرفی سرمایه هاي انسانی فعال در زمینه هاي صنایع فرهنگی و خلاق مسـتقر در نیاسر را از دیگر زمینه های همکاری عنوان کرد و افزود: بر اساس این تفاهم نامه شناسایی و معرفی متقاضیان سرمایه گذاري در زمینه فعالیت هاي تعریف شده و همکاري در بهسازي و نوسازي بافت تاریخی به ویژه بناهاي مربوط به صندوق و حریم هاي آن، عملیاتی می شود. به منظور سیاست گذاري، برنامه ریزي، هماهنگی و نظارت بر اجراي مفاد تفاهم نامه، کارگروهی متشکل از دو نفر از نمایندگان تام الختیار معرفی شـده از سوي هر یک از طرفین تفاهم نامه تشکیل خواهد شد.

بررسی وضعیت بناهای تاریخی نیاسر
مدیرعامل صندوق توسعه و احیا در این سفر علاوه بر بازدید از بناها و کوچه باغهای نیاسر، به بررسی آخرین وضعین بناهای تاریخی این شهر و همچنین راهکارهای توسعه همکاری های مشترک با شهرداری و شورای شهر نیاسر پرداخت.
هادی میرزائی در بازدید از محور گردشگری، تاریخی و آیینی روداب، درباره چگونگی بهسازی این محور و جذب اعتبارات لازم به منظور احیا و مرمت آن به بررسی و تبادل نظر پرداخت. همچنین درخصوص بهسازی، احیا و مرمت محورگردشگری تاریخی، آیینی و طبیعی آب پخش تا آبشار و مرکز محله چالوجه و نیز جذب اعتبارات لازم تصمیمات لازم اتخاذ شد. در بازدید از محور گردشگری بیشه، درباره ساماندهی مسیر این محور تبادل نظر صورت گرفت. میرزائی در ادامه از محور، تاریخی و طبیعی تالار (سرچشمه و چارتاقی) و کوشک صفوی بازدید کرد. نشست مشترک با شهردار، اعضای شورای اسلامی، امام جمعه نیاسر و مسوولان میراث فرهنگی شهرستان کاشان از دیگر برنامه های این سفر بود.
گفتنی است معاون مدیر کل و رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان کاشان، شهردار، رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر نیاسر، مدیر پایگاه میراث فرهنگی شهر نیاسر و مدیران شهرداری در این بازدید حضور داشتند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *