9:39

سالن‌های مجموعه تئاتر محراب به نام هنرمندان تئاتر ایران با حضور برخی از مدیران فرهنگی افتتاح شدند.
به گزارش ایرنا، سالن های مجموعه تئاتر محراب به نام هنرمندان تئاتر ایران با حضور معاون امورهنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرکل هنرهای نمایشی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران و جمعی از هنرمندان تئاتر ظهر سه شنبه ۱۶ شهریورماه افتتاح شدند.
در این مراسم سالن اصلی، سالن کوچک، دو پلاتو اجرا و یک پلاتو تمرین مجموعه محراب پس از توسعه فضا به نام هنرمندان تئاتر گشایش یافت.
سیدمجتبی حسینی، معاون امورهنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم گفت: امیدواریم مسیر توسعه زیرساخت های هنری با شکوه بیشتر ادامه پیدا کند و چنانکه سرمایه انسانی در هنر و تئاتر رشد داشته است، با افزایش زیرساخت ها و فضاهای هنری و مخاطبان هنر و ساماندهی رویدادهای هنری توسعه ای متوازن در هنر محقق شود.
وی افزود: در ۴۰ سال گذشته بر اساس آمار بیش از ۱۵۰ هزار نفر در رشته تئاتر از مراکز آموزش عالی فارغ التحصیل شده اند که با توجه به افرادی که در آموزشگاههای تئاتر آموخته اند، تعداد بیشتری دانش آموخته تئاتر هستند. در حال حاضر ۲۹۶ هزار نفر در رشته های مختلف هنری مشغول به تحصیل هستند.
این تعداد بیانگر سرمایه انسانی ممتاز، متفاوت و قابل اتکایی برای کشور است اما این منابع انسانی که سرمایه ثمین ما در فرهنگ و هنر هستند با توسعه فضاها و سالن های هنری تناسب ندارد و هنرمندان برای استفاده از فرصت های آفرینش هنری در مضیقه هستند و فقر و فقد ما در عرصه زیرساخت ها و سالن های اجرا و تمرین تئاتر به چشم می آید. در سال ۱۳۹۷ که بیشترین تعداد نمایش یعنی ۷۱۹۸ نمایش مجوز اجرا گرفت در مجموع حدود ۱۸ هزار نفر این امکان را پیدا کردند در صحنه های تئاتر کشور حضور داشته باشند.
معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر ضرورت توسعه زیرساخت های هنری گفت: افزایش فضاها و سالن های اجرا و تمرین در مجموعه تئاتر محراب نیز می تواند امکانی را برای هنرمندان و جوانان تئاتر کشور فراهم کند.
احد جاودانی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در این مراسم گفت: معانت امور هنری در این دوره با شعار «ایران فقط تهران نیست» آغاز به کار کرد و نگاه ویژه‌ای به شهرستان‌ها داشت اما به جرات می‌توانم بگویم هنوز استان تهران و شهرستان‌های آن از نظر امکانات بسیار فقیر هستند. امیدواریم که در ادامه این روند شاهد کمک‌های بیشتری برای افزایش ظرفیت‌های هنری شهر تهران باشیم.
وی افزود: برگزاری جشنواره ها و رویدادهای هنری کمک زیادی به دیده شدن هنرمندان می‌کند و باید در این برنامه‌ها نگاه ویژه‌ای به هنرمندان تهران و شهرستان داشته باشیم.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در ادامه گفت: جلساتی با دانشکده‌های هنر برگزار کردیم و قرار است پلی بین این موسسه با دانشکده‌های هنر برقرار شود و برنامه هایی در این سالن ها برگزار شود.
مهرداد کوروش‌نیا، مدیر تالار محراب در ادامه مراسم گفت: مجموعه تالار محراب مزیت‌های و مشخصه های زیادی دارد از جمله قرارگیری در مرکز شهر و دارا بودن بیش از ۲ هزار متر زمین و امکانات مختلف، اما از ظرفیت‌های آن به نحو مناسب استفاده نشده است.
وی افزود: در تهران حدود پنج هزار دانشجوی تئاتر در حال تحصیل هستند و اگر به این آمار، افراد پشت کنکور و فارغ التحصیل و هنرجویان آموزشگاه‌های خصوصی را هم اضافه کنیم به جمعیتی حدود ۱۰ تا ۱۲ هزار نفر می‌رسیم با این حال برخی دانشگاه‌های هنر ما حتی سالن اجرا و تمرین ندارند. فکر کردیم باتوجه به آمار بالای دانشجویان تئاتر از ظرفیت مجموعه استفاده کنیم و فرصتی را برای فعالیت دانشجویان به وجود آوریم. پیش‌تر هم سالن‌هایی مثل مولوی برای دانشجویان وجود داشت اما این سالن در اختیار دانشگاه تهران است ولی مجموعه تالار محراب زیرمجموعه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران قرار دارد.
کوروش‌نیا درباره «توسعه و افزایش سالن‌های نمایش مجموعه تالار محراب» افزود: ظرفیت اینجا را به چهار سالن و پلاتو اجرا و یک پلاتو تمرین گسترش دادیم.
وی درباره هویت‌سازی برای این مجموعه خاطرنشان کرد: ما سعی کردیم به دانشجویانی که جذب می‌کنیم، نشان دهیم که این مجموعه سابقه‌ای طولانی دارد و مفاخری مانند استاد علی نصیریان در آن به فعالیت پرداخته‌اند درنتیجه نمایشگاهی با ۶۰ قطعه عکس تاریخی برگزار و هر یک از سالن‌ها را به نام یکی از هنرمندان فقید نامگذاری شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *