14:37

مراسم افتتاحیه اولین دوره مدرسه سیاست‌گذاری رسانه با رویکرد تنظیم‌گری پلتفرم‌ها در مرکز نوآوری شریف برگزار شد.
به گزارش روابط‌ عمومی ساترا، مراسم افتتاحیه اولین دوره مدرسه سیاست‌گذاری رسانه (با رویکرد تنظیم‌گری پلتفرم‌ها) روز یکشنبه دهم مرداد ماه در مرکز نوآوری شریف برگزار شد. این مدرسه که توسط دفتر مطالعات تنظیم‌گری سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر (ساترا)، مجموعه آموزشی و پژوهشی رسانیوم و باشگاه سیاست‌پژوهی شریف برگزار می‌‌شود تا پایان شهریور‌ماه ادامه خواهد داشت.

تربیت علمی و عملی سیاست‌گذار رسانه‌ای
در ابتدای مراسم دکتر سید محمدصادق امامیان رئیس سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر با تأکید بر اهمیت پژوهش در حوزه سیاست‌گذاری رسانه گفت: وظیفه ساترا نه تولید محتوا، بلکه نظارت و سیاست‌گذاری بر رسانه‌ها و تولیدات آنان بوده و هدف از برگزاری این دوره، تربیت علمی و عملی سیاست‌گذار رسانه‌ای است.
او افزود: یکی از آسیب‌ها و معضلاتی که متوجه سازمان‌های اجرایی کشور است عدم وجود ارتباط با بدنه پژوهشی و سیاست‌گذاری است. در همین راستا ساترا تلاش می‌کند جو حاکم بر این سازمان‌ها را بشکند و اندیشکده حکمرانی شریف به این منظور راه‌اندازی شده است. این مجموعه، بیشتر کارکرد سیاستی دارد و در سیاست‌گذاری‌ها به ساترا کمک می‌کند.
امامیان همچنین به نقش مؤثر هسته‌های پژوهشی اشاره و خاطرنشان کرد: گروه‌های چابک و فعالی مانند رسانیوم می‌توانند بازوی فکری و تصمیم‌گیری برای سازمان‌هایی مثل ساترا باشند.

شکل‌گیری ایده اولیه مدرسه از یک نیاز و مسئله در ساترا
در ادامه دکتر سیاوش صلواتیان دبیر مجموعه رسانیوم در مورد انگیزه برگزاری این مدرسه گفت: ایده اولیه مدرسه از یک نیاز و مسئله در مجموعه دفتر مطالعات ساترا شکل گرفت. موضوعاتی وجود داشت که می‌بایست از دیدگاه پژوهشی به آن‌ها پرداخته شود. به‌علاوه این مسئله نیز مطرح بود که در حوزه ارتباطات و رسانه توانمندی‌های نیروی انسانی متناسب با نیازهای پژوهشی نیست.
صلواتیان ادامه داد: هدف از این مدرسه شناسایی، آموزش و تربیت نیروی انسانی برای به کارگیری به عنوان همکار پژوهشی در مجموعه دفتر مطالعات ساترا است و در واقع این مدرسه با یک نیاز بیرونی و واقعی در عرصه تنظیم‌گری رسانه‌های صوت و تصویر طراحی و آغاز شده است.

تلاش ساترا برای مشارکت دانشگاهیان و دانشجویان
آرین ابراهیمی‌نژاد مدیر دفتر مطالعات تنظیم‌گری ساترا دیگر سخنران این مراسم بود. او گفت: تجربه‌ ما در حوزه سیاست‌گذاری نشان می‌دهد یکی از خلأهای حوزه سیاست‌گذاری کشور به صورت عام، نبود دیدگاه‌های نخبگانی و تخصصی در این حوزه است.
ابراهیمی‌نژاد افزود: از روز اول آغاز کار در دفتر مطالعات ساترا تلاش کردیم به روش‌های مختلفی دانشگاهیان و دانشجویان را با مسائل ساترا درگیر کنیم و ایده‌های سیاستی تنظیم‌گرانه را از آن‌ها گرفته و به مرحله اجرا برسانیم.
او درمورد دوره کارآموزی مدرسه نیز توضیح داد: در ساترا یک کمیسیون اجرایی وجود دارد که مسائل نظارتی مربوط به پلتفرم‌ها در این کمیسیون مطرح می‌شود و در دوره کارآموزی از شما کارورزان خواسته می‌شود درگیر این کمیسیون شوید و با موضوعات مشخصی که از سمت کمیسیون می‌آید یک پژوهش را انجام دهید.

درک بهتر شرکت‌کنندگان از مسائل سیاست‌گذاری و تنظیم‌گری
در ادامه مراسم سید مرتضی حسنی مدیر باشگاه سیاست‌پژوهی شریف در مورد محتوای دوره گفت: در طراحی سرفصل‌های این دوره سعی شده به مباحثی توجه شود که در دوره‌های رسمی آموزش دانشگاهی وجود ندارد و می‌تواند موجب فهم و درک بهتر شرکت‌کنندگان از مسائل سیاست‌گذاری و تنظیم‌گری شود.
گفتنی است مدرسه سیاست‌گذاری رسانه شامل کلاس‌های تئوری مجازی، بازدید از پلتفرم‌های مطرح رسانه‌ای کشور، برگزاری کارآموزی در ساترا و انجام پروژه کاربردی همراه با منتورینگ خواهد بود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *