16:42

بانی‌فیلم: امروز دوشنبه ۷ ژوین فهرست فیلم‌های حاضر در بخش هفته منتقدین فستیوال کن معرفی شد. از ایران فیلمی در این بخش حضور ندارد.
به گزارش خبرنگار بانی‌فیلم، بر اساس سنت چند سال اخیر، بخش هفته بین اللملی منتقدین، کنفرانس مطبوعاتی برگزار نکرد اما شارل تسون مدیر این بخش از طریق ارتباط آنلاین، لیست فیلم‌های انتخاب شده را اعلام کرد.
در این گزارش بیان شد که کمیته انتخاب این بخش، هزار فیلم بلند و ۱۶۲۰ فیلم کوتاه را که از سراسر جهان فرستاده شده بود، دیده اند. شارل تسون گفت: ۷ فیلم بلند طبق سنت هفت ساله در قسمت مسابقه پذیرفته شده‌اند که همگی اولین اثر بلند کارگردانان آن است. بسیاری از این فیلم‌ها محصول مشترک با کشورهای گوناگون هستند و در مجموع ۶ فیلم اروپایی و یک فیلم غیراروپایی انتخاب شده‌اند.
آثار منتخب از کشورهای مصر، سوییس (مشترک با فرانسه اوکراین)، کلمبیا(محصول مشترک)، فرانسه -سومالی (محصول مشترک با اروپا)، ایتالیا، بلژیک اسپانیا هستند. از امریکا و آسیا فیلمی برای مسابقه انتخاب نشده است.
از ایران تعداد زیادی فیلم اول و دوم کارگردانان برای بخش منتقدان کن ارسال شده بود که متاسفانه فیلمی مورد توجه هیات انتخاب قرار نگرفت.
جدا از فیلم‌های مسابقه، تعدادی اثر نیز به عنوان فیلم افتتاحیه و اختتامیه و سانس ویژه در برنامه این بخش از فستیوال قرار گرفته است.
دیگر اینکه امسال این بخش به جای نمایش هفت فیلم کوتاه، قرار است ۱۰ فیلم کوتاه به نمایش درآیند.
این فیلم‌های کوتاه از فرانسه، یونان، چین، اسراییل، امریکا، دانمارک، سوییس و رومانی هستند.
شارل تسون درباره تک تک این فیلم‌ها با هیجان بسیار صحبت می‌کرد و همه را تقریباً «شاهکار» نامید!
باید عاشقان سینما منتظر یک «هفته منتقدین» عالی در سال ۲۰۲۱ باشند. باید منتظر ماند و دید!
گفتنی‌ست که سینمای ایران درطول شصت سال برگزاری هفته منتقدین فستیوال کن، آثار زیادی در بخش مسابقه آن داشته؛ از جمله : شب قوزی، فرخ غفاری، (۱۹۶۴) سایه‌های بلند باد، فرمان‌آرا ۱۹۷۹، زینت، ابراهیم مختاری ۱۹۹۴، زیر نور ماه، رضا میرکریمی ۲۰۰۱ – د وفرشته ( محمد حقیقت – ۲۰۰۳ ) ، زمزمه با باد (شهرام علیدی ) ۲۰۰۹ و تهران تابو ، علی سوزنده، ۲۰۱۷.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *