11:25

اهالی تئاتر در فرانسه که نزدیک به یک سال است به دلیل شیوع کرونا از کار بیکار شده‌اند، در اعتراض به تداوم تعطیلی مراکز فرهنگی هنری در این کشور، سالن‌های خالی تئاتر و موزه‌ها را اشغال کرده‌ و در آنها ساکن شدند.‌

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، همزمان با آغاز دومین دور از قرنطینه سراسری در کشور فرانسه کانون‌ها و مراکز فرهنگی- هنری این کشور از ماه اکتبر (آبان ۹۹) تعطیل شدند و با وجود بازگشایی بسیاری از بخش‌های اقتصادی در ماه دسامبر (آذر- دی ۹۹)، تعطیلی این مراکز همچنان ادامه دارد.

اهالی تئاتر در فرانسه که نزدیک به یک سال است به دلیل شیوع کرونا و قرنطینه سراسری از کار بیکار شده‌اند، در اعتراض به تداوم تعطیلی مراکز فرهنگی-هنری این کشور، سالن‌های خالی تئاتر را اشغال کرده و در آنها ساکن‌ شده‌اند؛ بسیاری از این معترضان شب را در اتاق‌های گریم به صبح می‌رسانند.

استانیس نوردی (Stanis Nordey) مدیر تماشاخانه ملی استراسبورگ در حمایت از این اعتراضات می‌گوید: من از آن دسته افرادی هستم که معتقدند هر اعتراضی پیامی دارد که باید شنیده و درک شود.

معترضان بیش از ۷۰ تماشاخانه و کانون فرهنگی در ۹ شهر فرانسه را اشغال کرده‌اند. دولت پاریس هفته گذشته پیشنهاد کرد ۳۰ میلیون یورو کمک مالی دیگر به حوزه فرهنگ و هنر اهدا کند اما معترضان می‌گویند کافی نیست.

دیمیتری لوتلو (Dimitry loutleux) قائم مقام شهرداری شهر بوردو می‌گوید: به گمانم باید یک بار دیگر گزینه بازگشایی مراکز فرهنگی را بررسی کنیم. جا دارد بگویم این اشغال‌ کردن ‌ها اجتناب‌ناپذیر بود.

درخواست‌ها برای اعلام تاریخی بازگشایی و تمدید مزایا و معافیت‌های مالیاتی برای هنرمندان مستقل (فریلنسرها) در سراسر فرانسه به گوش می‌رسد. بعضی از تماشاخانه‌ها نیز تصمیم گرفته‌اند در سرپیچی از دستور دولت، به طور غیرقانونی درهای خود را به روی مردم باز کنند.

ویروس کرونا اواسط ماه دسامبر (۲۴ آذر) در شهر ووهان در استان هوبی چین گزارش شد. ابتدا از این بیماری به عنوان ذات‌الریه نام برده می‌شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

این بیماری که به تدریج به کشورهای مختلف سرایت و سازمان جهانی بهداشت از آن با واژه همه‌گیری یاد کرد، تا لحظه تنظیم خبر ۱۲۴ میلیون نفر را در جهان مبتلا کرده است که از این میان بیش از دو میلیون و ۷۰۰ هزار نفر جان باخته‌اند.

شیوع این ویروس موجب تعطیلی بسیاری فعالیت و رویدادهای مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی از جمله جشنواره‌ها، نمایشگاه ها و بسته شدن سینماها، سالن های تئاتر و کنسرت و کتابفروشی‌ها شد و تأثیرات منفی زیادی بر بازارهای جهانی و اقتصاد کشورها در بخش های گوناگون از جمله فرهنگ گذاشت.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *