9:54

این مطلب ادای احترام به دیلیپ کومار است؛ هنرمندی یکی از اولین و مشهورترین بازیگران سینمای هند که سه روز پیش در ۹۸سالگی در شهر بمبئی درگذشت.
به گزارش بانی‌فیلم به نقل از بی‌بی‌سی‌نیوز، دیلیپ کومار یک افسانه واقعی بود، او در بیش از پنج دهه فعالیت سنمایی‌اش در بیش از 65 فیلم ایفای نقش کرد؛ نقش‌هایی که طیف متفاوتی داشتند از شخصیت‌های نمادین تا آدم‌های دوست داشتنی.
اوضاع جسمانی دیلیپ کومار مساعد نبود ماه‌ها بیمار بود. او پس از شکایت از تنگی‌نفس در بیمارستان بستری شد.
سایرا بانو بازیگر بالیوودی همسر کومار است. این زوج فرزندی ندارند.

نارندا مودی نخست وزیر هند در صفحه توییترش نوشت:
«از دیلیپ کومار به عنوان یک اسطوره سینمایی یاد می‌شود. او از درخشش بی‌نظیری برخوردار شد به همین دلیل مخاطبان نسل‌های مختلف مجذوب او شدند. درگذشت او برای دنیای فرهنگی ما یک زیان است. به خانواده، دوستان و طرفداران بی شمارش تسلیت می‌گویم.»

آمیتاپ باچان ستاره بالیوودی هم برای درگذشت دیلیپ کومار نوشت:
«هر زمان که تاریخ سینمای هند نوشته شود، همیشه باید آن را به قبل از دیلیپ کومار و بعد از او نوشت.
دعاهای من برای آرامش روح او و قدرت خانواده برای تحمل این فقدان…
عمیقا ناراحتم»

عمران خان نخست وزیر پاکستان هم در توییتی نوشت:
«از شنیدن خبر مرگ دیلیپ کومار غمگینم. هیچ وقت نمی‌توانم سخاوت او را در وقت گذاشتن برای کمک به جمع آوری سرمایه برای فعالیت‌های انشان‌دوستانه‌ فراموش کنم. جمع آوری ۱۰٪ از بودجه و حضور او به جمع آوری مبالغ هنگفت کمک کرد. این سخت‌ترین زمان برای ماست.»
دلیپ کومار قبل از تجزیه هند در دسامبر 1922 در شهر پیشاور – در پاکستان فعلی – متولد شد. وی مانند بسیاری از معاصران مسلمان خود ناچار شد هنگام پیوستن به صنعت فیلم سازی هندوستان، نام هندویی دیلیپ کومار را برای خود انتخاب کند.
اولین حضورش در سینما در سال ۱۹۴۴ و در فیلم جوار باتا بود، اما موفقیت‌اش با فیلم «آنداز» (۱۹۴۸) آغاز شد فیلمی که او را به شهرت رساند. دیگر ضلع‌های مثلث عاشقانه این فیلم پرفروش یعنی نرگس و راج کاپور بودند که آنان هم با این فیلم بازیگران مشهور سینمای بالیوود شدند.
زندگینامه‌نویس دیلیپ کومار او را با مارلون براندو و مارچلو ماسترویانی بازیگران صاحب سبک سینمای جهان مقایسه می‌کند.
لرد مگناد دسای به بی بی سی گفت: «دیلیپ کومار مسلماً بهترین بازیگری بود که سینمای هند پرورش داده است. ستارگانی وجود دارند که حتی برخی از آنها بزرگتر هستند اما بازیگر بهتری نیستند. کومار بهترین بازیگر تراژیک دوران خود بود اما در کمدی نیز موفق شد.»
برخی از فیلم‌های او مانند «دوداس»، «عصر جدید»، «ملا»، «گانگا جمنا» و «تاریک شد» فیلم‌های فوق‌العاده بودند.
دسایی گفت که کومار قبل از اینکه در دهه ۷۰ میلادی به بازی در نقش‌های فرعی و قدیمی بپردازد، طیف وسیعی از نقش‌ها را از جمله یک دهقان، یک شهرنشین بی‌روح ، یک نجیب‌زاده بنگالی و یک قهرمان کلاهبرداری را در فیلم‌های سینمایی ایفا کرد.
دیلیپ کومار بیش از بازی کردن در فیلم‌ها و کسب محبوبیت در سینما، از طریق بازی در فیلم‌ها، منعکس‌کننده تکامل سیاسی و اجتماعی هند بود.
دسایی گفت: «هرچه کشور مستقل هند رشد می‌کرد و رونق می‌گرفت، با مشکلات زیاد و با چالش‌هایی هم روبرو می‌شد، نقش‌های سینمایی دیلیپ کومار هم روایتگر داستان این مشکلات هندوستان بود.»
دیلیپ کومار توانست جوایز معتبر فیلم و دو نشان که بالاترین جوایز غیرنظامی هند بودند کسب کند.
کومار در سال ۱۹۶۶ با سیرا بانو ازدواج کرد؛ این دو در چندین فیلم موفق با هم بازی کردند.
کومار آخرین بار در سال 1998 در یک فیلم ظاهر شد.
براساس اعلام مقامات مسئول، قرار است مراسم خاکسپاری دیلیپ کومار در ساعت 17 به وقت محلی انجام شود.
اوداوو تاکه‌رای وزیر ارشد ماهاراشترا گفت: مراسم خاکسپاری این ستاره سینما همراه با افتخارات ایالتی انجام خواهد شد.
تاکه‌رای و چندین ستاره بالیوود از جمله شاهرخ خان و رانبیر کاپور ، برای تسلیت به خانه کومار رفتند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *