عمرِ پُر بار؛ سینماگر موفق ایرانی ۸۱ساله شد

16:37

بانی‌فیلم: احمد گلچین سینماگر سرشناس ایرانی هشتاد و یک ساله شد؛ او تلاش مضاعفی برای اکران فیلم‌های ایرانی در سینماهای کشورهای حوزه خلیج‌فارس داشته و شرایطی را برای کمک‌رسانی به اقتصاد سینمای ایران فراهم کرده است.
«فارس‌فیلم» شرکت بزرگ پخش فیلم در جهان و کشورهای خاورمیانه با مدیریت احمد گلچین جایگاه قابل تحسینی را میان موسسات سینمایی یافته است.
همکاری با شرکت‌های بزرگ فیلمسازی و اکران آثار سینمایی امریکا و دیگر کشورها از جمله نمایش فیلم‌های سینمای هند، از وجوه برتری «فارس‌فیلم» در رقابت با دیگر کمپانی‌های فیلمسازی‌ست.
نگاهی گذرا به زندگی پرفراز و نشیب احمد گلچین نشان می‌دهد که هیچ چیزی نتوانست کم‌ترین مانعی بر سر راه تلاش و کوشش این سینماگر خلاق و کارآفرین بگذارد.
امروز احمد گلچین در حالی وارد هشتادویکمین سال زندگی‌اش شده که همچنان پرتلاش و سرشار از انگیزه برای پیمودن مسیرهای تازه و کسب موفقیت‌های جدید است.
جمله‌ای که او در گفت‌وگویش با یکی از رسانه‌های خارجی بیان کرده، نشانگر عزم جزم او برای پیمودن راه‌های موفقیت‌ است؛ «آنها یک روز لوگوی شما را در آمریکا خواهند دید!»
بخش کوتاهی این گزارش-گفت‌وگو را که «رامش منون» سینماگر هندی نوشته، بخوانید:

***

احمد گلچین اکنون 81 سال سن دارد؛ زندگی خوب، سرشار از داستان‌های مبارزه، پیروزی‌ها، از دست دادن‌ها و یادگیری‌ها.
او در 81 سالگی، برتری خود را در میدان رقابت‌ها از دست نداده است؛ احمد گلچین مثل همیشه نکته‌بین و خلاق است.
این سینماگر موفق، به راحتی از تئوری «دایره تحریف واقعیت» استفاده می‌کند تا به آنچه می‌خواهد برسد.
«دایره تحریف واقعیت» به شخص کارآفرین این امکان را می‌دهد تا بتواند دنیا را از زاویه‌ای دیگر ببیند. این تئوری همچنین به کارآفرین می‌قبولاند که او می‌تواند «غیرممکن‌»ها را «ممکن» سازد.
«دایره تحریف واقعیت» کارآفرین را وادار می‌کند تا این مهم را با همکاران خود به اشتراک بگذارد (همان چیزی که استیو جابز نیز به آن معروف بود).
گلچین در خانواده ای سنتی در ایران به دنیا آمد. او در ده سالگی در اثر حادثه‌ای بینایی یک چشم‌اش را از دست داد، همین حادثه جرقه‌ای را در ذهن او زد تا بتواند فارع از محدودیت‌ها، به فعالیت بپردازد و در مدت کوتاهی به یک کارآفرین اساسی مبدل شود.
او در ۱۶ سالگی، این فرصت را پیدا کرد تا داستان‌های جیمز باند نوشته یان فلمینگ نویسنده معروف انگلیسی را به فارسی ترجمه و منتشر کند؛ چاپ تمام داستان‌های «جیمز باند» جزو فعالیت‌های قابل توجه این کارآفرین در انتشارات گلچین بود.
فعالیت‌های گسترده احمد گلچین و انتشار مجموعه کتاب‌های دیگری که منتشر کرد، فرایند اقتصادی محموعه انتشارات گلچین را تا جایی بهبود بخشید که این کارآفرین خلاق در ۲۰ سالگی به یکی از فعالان متمول در حوزه چاپ و نشر کتاب مبدل شد.
انتشار کتاب‌های با درون‌مایه‌های سیاسی باعث شد مخاطراتی در زندگی‌اش به وجود آید و صفحه‌ای دیگر از داستان زندگی احمد گلچین رقم بخورد؛ انتشار «ندای سیاه» نوشته مارتین لوترکینگ و کتاب‌های «ویتنام» و «بازگشت از ویتنام» در کنار چاپ شماری دیگری از کتاب‌های منتشر شده در انتشارات گلچین، خشم مقامات حکومت پیشین ایران را برانگیخت و باعث کوچ اجباری گلچین به امارات شد.
ورود احمد گلچین به امارات در سال ۱۹۶۴میلادی (۱۳۴۳خورشیدی) سرآغاز دورانی جدی شد و فصل تازه‌ای را در زندگی او رقم زد تا جایی که او را در سایه تلاش‌های ارزنده‌اش، تا عنوان «پدر سینمای امارات» بالا برد و این سینماگر ایرانی را در جایگاهی قرار داد که سال‌هاست کمپانی‌های بزرگ سینمایی جهان به همکاری با او و موسسه سینمایی‌اش «فارس‌فیلم» افتخار می‌کنند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *