13:03

اُرفئو از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین اپراهای تاریخ موسیقی ساخته کلودیو مونته‌وردی آهنگساز ایتالیایی به تئاتر بزرگ لیدز بر می‌گردد؛ لارنس کامینگز – Laurence Cummings رهبر ارکستر انگلیسی و جاسدیپ سینگ دگون – Jasdeep Singh Degun نوازنده سیتار هندی در حال ساختن یک اسطوره مدرن برای اوپرا نورث هستند.
به گزارش ایرنا به نقل از فایننشال تایمز، این همان چیزی است که در اوپرا نورث وعده داده شده است؛ جایی که اوپرای مونته وردی اُرفئو – Orfeo در سال ۱۶۰۷، قرار است در تئاتر بزرگ لیدز – Grand Theatre in Leeds بازتجسم شود.
کامینگز که در زمان حاضر مدیر موسیقی آکادمی موسیقی باستان در انگلیس است با همنوازی سینگ دگون هندی اُرفئو را بازآفرینی می‌کنند.
کلودیو مونته‌وردی – Claudio Monteverdi آهنگساز ایتالیایی آفریننده اُرفئو است که گرچه نخستین اپرای تاریخ موسیقی نیست اما قدیمی‌ترین اپرایی محسوب می‌شود که همچنان روی صحنه است.
آثار مونته‌وردی را می‌توان نشانه دوره‌گذار از موسیقی رنسانس به موسیقی باروک دانست.
فایننشال تایمز نوشته، باروک ایتالیایی و موسیقی کلاسیک هندی در اُرفئو جدید به هم می‌رسند.
اوپرا نورث یک شرکت اپرای انگلیسی مستقر در لیدز است که قرار است اُرفئو جدید را در تئاتر بزرگ لیدز به روی صحنه ببرد.
اُرفئو داستان مردی است که عزیز خود را از دست می‌دهد و مرگ را به چالش می‌کشد تا او را بازگرداند.
در اسطوره‌های هندی مَهابَهاراتا، اصیل زاده‌ای به نام رورو – Ruru پرامادوارا – Pramadvara زیبا را پیش از روز عروسی‌شان بر اثر گزش مار از دست می‌دهد و خدای مرگ را فر می‌خواند و در ازای به دست آوردن عروسش نیمی از زندگی‌اش را پیشنهاد می‌کند.
این شبیه به اسطوره یونانی اُرفئو است که او نیز به دلیل نیش مار اوریدیس – Eurydice محبوب خود را از دست می‌دهد و برای بازگرداندن او به جهان زیرین می‌رود. ماموریت او موفقیت‌آمیز است، اما دوباره محبوبش را در سفر بازگشت از دست می‌دهد، اگرچه در برخی از نسخه‌های این اسطوره، پایان خوشی داشته‌اند.
آیا این دو فرهنگ می‌توانند به زمینه‌های مشترکی در یک محیط موسیقی دست یابند؟
موسیقی جدید اُرفئو در حالی که داستان مونته وردی سر جای خود باقی می‌ماند، در عین حال سبک باروک ایتالیایی و کلاسیک هندی را در بر می‌گیرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *