10:52

بزرگداشت ابراهیم وحید زاده با تاکید بر مستقل و سالم بودن او در فیلمسازی، توانایی، دانش و تبحر او در ساخت فیلم‌های طنز و نوآوری‌های او در فیلمسازی کمدی برگزار شد.

به گزارش ایسنا، شب ابراهیم وحیدزاده دوشنبه عصر (۱۰ آبان ماه) با حضور برخی از اعضای کانون کارگردانان و با اجرای داریوش فرهنگ در موزه سینما برگزار شد.

محسن امیریوسفی رئیس کانون کارگردانان سینما به عنوان اولین سخنران این مراسم در ابتدای صحبت خود با یادی از درگذشتگان سینمای ایران از زمان شیوع ویروس کرونا مانند کامبوزیا پرتوی، خسرو سینایی، اکبر عالمی، فرشته طائرپور، حمیدرضا صدر و انتقاد به تعویق افتادن واکسیناسیون سینماگران و درخواست ایجاد غرفه‌ای برای حمیدرضا صدر و کانون کارگردانان در موزه سینما، درباره ابراهیم وحیدزاده بیان کرد: برگزاری شب کانون کارگردانان درواقع پایان دوران فعالیت و ورود به دوران پیشکسوتی نیست بلکه مانند روزی است که آنها دوباره بدرخشند و این مسیر را ادامه دهند.

سپس داریوش فرهنگ متنی را که محمد تهامی‌نژاد برای ابراهیم وحیدزاده فرستاده بود، خواند که در آن به تبیین شیوه فیلمسازی و سبک و سیاق او پرداخته بود.

در ادامه ویدئویی از سیروس ابراهیم‌زاده پخش شد که این هنرمند درباره ابراهیم وحیدزاده سخنانی گفت. در بخشی از این ویدئو او به شیوه طنزپردازی و اطلاعات و دانش ابراهیم زاده اشاره و تاکید کرد او از باسوادترین سینماگران است و در سینمای کمدی بسیار موفق عمل کرده است.

خسرو دهقان منتقد سینما به عنوان دیگر سخنران این مراسم بیان کرد: از زمان دوستی من با او حدود ۵۰ سال می‌گذرد. دوستی ما از جنبه کار بوده و آدم آراسته و مرتبی است همانطور که در کارش هم همینطور است. ریشه‌های آثار او در سینمای آزاد و مستقل است و از تئاتر تا فیلم آموزشی، کوتاه، مستند و طنز و تدریس را در کارنامه کاری خود دارد. ابراهیم وحیدزاده خود هم از موسسان و پایه‌گذاران سینمای آزاد و هم از رهروان آن است.

سپس ابراهیم وحیدزاده با حضور در جایگاه گفت؛ فکر می‌کردم قرار است من نفر آخر باشم که برای سخنرانی می‌آیم و وقتی شما خسته شده‌اید، می‌آیم و داستانی را برای شما می‌خوانم، زیرا من از سال ۹۱ تاکنون گاهی داستان کوتاه می‌نویسم.

او سپس داستان کوتاه طنزی را به نام «مردن، خفتن و یا شاید خواب دیدن» که به گفته خودش اسمش تراژیک است اما محتوا طنز است که کنایه به سال‌های فعالیت نداشتن او داشت.

 کارگردانی مستقل، بی‌حاشیه و وفادار به فیلم‌های کمدی

عزیزالله حاجی‌مشهدی منتقد سینما به عنوان سخنران بعدی این مراسم، گفت: او سینما را با فیلم‌کوتاه آغاز کرد ولی او برعکس همه کسانی که چند فیلم کوتاه می‌سازند و می‌خواهند به فیلم بلند و سینمایی برسند او هرگز این شتاب را از خود نشان نداد. او از ۲۲ سالگی که وارد سینما شد حدود دو دهه به فیلم کوتاه، تئاتر، داستان نویسی و فیلم‌های آموزشی می‌پردازد. به همین دلیل وقتی سال ۶۶ «تحفه‌ها» را می‌سازد آنقدر حرفه‌ای است که با وجود آنکه فیلم اولش است از بازیگران چهره استفاده می‌کند و این اعتماد به نفس او را نشان می‌دهد.

او با اشاره به تعداد آثاری که این هنرمند و کارگردان تولید کرده است، بیان کرد: وحیدزاده با حدود ۵۵ سال سابقه فعالیت در حوزه فیلمسازی چرا باید تنها هفت فیلم بسازد. این به دلیل شرایط فیلمسازی خاص کشور و مستقل و سالم بودن او است. او اکثر فیلم‌های خودش را در دهه ۸۰ ساخته است که اگر با بعد زمان آن را تقسیم کنیم با توجه به سالهای فعالیتش هر ۵ سال یک فیلم ساخته است! پس چگونه می‌شود کسی بخواهد با آسودگی خیال زندگی خودش را با سینما بگذارند و به این شیوه ارتزاق کند اما مستقل باشد؟

حسن حسندوست تدوینگر سینما و تلویزیون به عنوان آخرین سخنران این مراسم با حضور در جایگاه بیان کرد: من از اولین فیلم بلند او «مجسمه» با او همکاری کردم. او از شاخصه‌های سینمای طنز ایران است و هر یک از کارهایش بسیار جلوتر از سینما و روزگار زمان خود بوده است. او برای فیلمش از پرده سبز و جلوه‌های بصری و کامپیوتر استفاده کرد درحالی که آن زمان استفاده از این ویژگی‌ها مرسوم نبود. امیدوارم این مراسم باعث شود او دوباره یک کار خوب به سینما ارائه کند.

داریوش فرهنگ در بخشی از این مراسم بیان کرد: کارگردانان با وجود تمام مشقاتی که وجود دارد سعی می‌کند تا روح زندگی را به جامعه ببخشد. چیزی جز عشق نمی‌تواند باعث شود که یک کارگردانی در مسیر خود باقی بماند و آنها هستند که می‌توانند جامعه را به سمت شور و انگیزه پیش ببرند.

در پایان مراسم لوح تقدیری با حضور مهران عباسی مدیرعامل موزه سینما، محمدعلی نجفی و علی ژکان از طرف موزه سینما و سازمان سینمایی به ابراهیم وحیدزاده اهدا شد. لوح تقدیر دیگری نیز از طرف شورای مرکزی کانون کارگردانان به این هنرمند و فیلمساز تقدیم شد.

 کارگردانی مستقل، بی‌حاشیه و وفادار به فیلم‌های کمدی

در بخش‌هایی از این مراسم نیز پشت‌صحنه‌ها و آنونس‌هایی از فیلم‌هایی که او کارگردانی کرده، پخش شد.

به گفته محسن امیریوسفی این اولین مراسم از شب‌های کانون کارگردانان بود که از زمان شیوع ویروس کرونا متوقف شده و اکنون بعد از حدود یک سال و نیم برگزار شد.

ابراهیم وحیدزاده فیلمنامه‌نویس، تهیه‌کننده، کارگردان و تدوینگر سینمای ایران ساخت آثاری مانند «تحفه‌ها»، «مجسمه»، «عشق فیلم»، «معادله»، «شام عروسی»، «تاکسی نارنجی» و «عروسک» را در کارنامه هنری خود دارد.

 کارگردانی مستقل، بی‌حاشیه و وفادار به فیلم‌های کمدی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *