23:46

بانی‌فیلم: آگاه شدیم که محمد نمازی یکی از فعالان سینما دیروز دار فانی را وداع گفت.
مرحوم نمازی در حوزه تدارکات یکی از کارشناسان تربیت اسب برای فیلم‌های تاریخی بود.
مجید میرفخرایی از طراحان سرشناس و هنرمند صحنه و لباس سینمای ایران در یادداشتی به ذکر خاطره‌ای از مرحوم نمازی پرداخته که در پی می‌آید:

****
.

مجید میرفخرایی

هر صبحی که به لوکیشین می‌رفتیم قبل از ما کسی با اسب آن جا بود. کسی که اسب‌ها را می‌شناخت و با آنها رفیق بود کسی که از دیر باز عاشق سینما بود و حضور همیشگی او در فیلم‌های تاریخی با اسب همراه بود.
محمد نمازی یار همیشگی فیلم و سریال‌های تاریخی و مربی سوارکاری دیروز خانواده سینما را تنها گذاشت و رفت.
به قول خودش اسب فیلم و اسب مسابقه را تشخیص می‌داد؛ او می‌گفت برای فیلم باید اسب فیلم تربیت کرد اسبی که بازیگر هنگام سواری ارامش داشته باشد و او چنین انتخاب می‌کرد.
خاطرم هست در «روز واقعه» اسبی زیبا برای علیرضا شجاع نوری که در فیلم نقش عبدالله را بازی می‌کرد آوردند.
همه از زیبایی این اسب به به و چه چه کردند، فقط نمازی بود که اهسته گفت این «اسب فیلم» نیست این اسب کورس مسابقه است و برای بازیگر خطرناک است، اگر سنگینی در پشت‌اش احساس کند بدون تحمل می‌تازد.
هیچکس حرف او را جدی نگرفت اولین روز فیلمبرداری شجاع نوری روی اسب نشست . اقای شهرام اسدی کارگردان فیلم، فرمان حرکت را داد. اسب از جلوی دوربین به تاخت رد شد و پس از مدتی بی‌سوار برگشت!
همگی نگران حال شجاع بودیم. اینجا بود که نمازی به داد ما رسید کار تعطیل شد تا نمازی جستجو کند و به قول خودش اسب فیلم را پیدا کند و او بود که با اسب فیلم آمد و فیلم کلید خورد.
نباید فراموش کنیم که هر تخصصی در سینما مهم است و نمازی در کارش یک متخصص بود.
یادش گرامی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *