11:22

«نبرد دریاچه چانگجین» اکنون پردرآمدترین فیلم سال ۲۰۲۱ است و چین در راستای شتاب توسعه همه جانبه که نگرانی اصلی آمریکا را درپی داشته حالا در حوزه صنعت سینما هم به تهدیدی برای هالیوود بدل شده است.
به گزارش فارس، مجموع درآمد سینمای چین در سال ۲۰۲۱ تاکنون ۶ میلیارد و ۱۷۵ میلیون دلار بوده است. این یعنی هالیوود و آمریکا حالا باید صنعت سینمای چین را همچون صنعت هوا فضا، تجارت و توسعه همه جانبه این کشور آسیایی بسیار جدی بگیرد. «نبرد دریاچه چانگجین» اکنون پردرآمدترین فیلم سال ۲۰۲۱ است و چین در راستای شتاب توسعه همه جانبه که نگرانی اصلی آمریکا را درپی داشته حالا در حوزه صنعت سینما هم به تهدیدی برای هالیوود بدل شده است.
شدت و سرعت استقبال و فروش «نبرد دریاچه چانگجین» در چین و سایر نقاط جهان نقطه عطفی در صنعت سینما به شمار می آید و زنگ خطریست برای آمریکایی ها که این روزها به خوبی جایگاه چشم بادامی های «میدل کینگدوم» چین را دریافته اند.
بی شک جنگ سرد ثانی حالا بین چین و آمریکا درگرفته و همچون همیشه رسانه های غربی به سرعت دست به کار شده اند و برای کم کردن اثرات موج قدرتمند همه جانبه فرهنگی شرقی خاصه خاور دور تلاش می کنند. در ادامه نگاهی می اندازیم به مطالب و بازخوردهای رسانه ای جهان از موفقیت فیلم سینمایی چینی «نبرد دریاچه چانگجین»:
وبسایت دیپلمات: در تعطیلات روز ملی چین در ۱ اکتبر، در حالی که جت‌های جنگنده واقعی ارتش آزادی‌بخش خلق (PLA) و سایر هواپیماهای نظامی با تعداد بی‌سابقه وارد تنگه‌های تایوان می‌شدند، بسیاری از چینی‌ها با هجوم برای تماشای فیلم «نبرد در دریاچه چانگجین» جشن گرفتند. تمام رکوردهای گیشه حماسه جنگ ۳ ساعته به سفارش بخش تبلیغات چین، نبردی از جنگ کره را به تصویر می کشد، جایی که سربازان چینی در جنگی که چین آن را «جنگ برای مقاومت در برابر تجاوز آمریکا و کمک به کره» می نامد (که در خارج از کشور به عنوان جنگ کره شناخته می شود) علیه ایالات متحده جنگیدند.
وبسایت دیپلمات در مورد ادامه می نویسد: محبوبیت عظیم این فیلم مسلماً ناشی از دیدگاه جدید چین از جنگ است. ورود به جنگ نظامی قبلاً به عنوان تهدیدی برای تسلط حزب کمونیست بر قدرت تلقی می شد. ارتش چین در موقعیتی برای پیروزی نبود. رفتن به جنگ و از دست دادن جان چینی‌ها، حتی اگر منجر به یک دستاورد سرزمینی شود، به‌عنوان بالقوه تحریک سطحی از ناآرامی‌های داخلی تلقی می‌شود که می‌تواند رهبری چین را تضعیف کند. با پتانسیل برای سرنگونی حزب حاکم، جنگ از روی میز خارج شد. اکنون به عنوان راهی برای تقویت موقعیت حزب کمونیست چین تلقی می‌شود.
این دیدگاه جدید در مورد جنگ نه تنها توسط سطوح بالای جامعه و نخبگان بلکه توسط مردم نیز بیان می شود. این منجر به نسل جدیدی از اینفلوئنسرهای آنلاین شده است که به عنوان «پنبوی های نظامی» شناخته می شوند. یکی دیگر از نشانه های تغییر دیدگاه این است که جنگ به موضوع رایج نشریات تحت حمایت دولت چین تبدیل شده است.
به گفته سردبیر روزنامه گلوبال تایمز تحت حمایت دولتی، مردم چین و رهبران آنها معتقدند که «هیچ راهی برای گفت‌وگو با آمریکا وجود ندارد، ما فقط می‌توانیم با قدرت و عمل با آمریکا صحبت کنیم. این یک دگرگونی در دیدگاه است که احتمال جنگ را افزایش می دهد.
«ورایتی» در گزارش خود نوشت: فیلم حماسی جنگ کره ـ چین، «نبرد در دریاچه چانگجین»، به پردرآمدترین فیلم جهان در سال ۲۰۲۱ تبدیل شد و از فیلم کمدی سال نوی چینی «سلام، مامان» هم پیشی گرفت. این فیلم در ۳۰ سپتامبر، روز ملی چین اکران شد.
«نبرد در دریاچه چانگجین» برنده گیشه جهانی در چین و دور از هالیوود بود، که پنجشنبه، یک روز قبل از تعطیلات روز ملی یکم اکتبر، اکران شد. بنابر آمار موسسه «آرتیزان گِیت وِی»، فیلم چینی تنها طی چهار روز پس از اکران، ۲۳۴ میلیون دلار درآمد کسب کرد.
یو دونگ، رئیس شرکت بونا فیلم در اولین اکران این فیلم در ماه گذشته گفت: «نبرد در دریاچه چانگجین» گران ترین فیلم ساخته شده در چین است.
هالیوود ریپورتر پیشتر گزارش داده بود که بودجه این فیلم ۱.۳ میلیارد یوان (۲۰۰ میلیون دلار) است.
همزمان با داغ شدن رقابت با واشنگتن و پکن «نبرد در دریاچه چانگجین» سر بزنگاه به میدان آمده تا معادلات را در بخش صنعت سینما نیز به نفع خود تغییر دهد.
در سال ۲۰۲۰، چین با پیشی گرفتن از ایالات متحده به عنوان برترین بازار فیلم جهان شناخته شد، نقطه عطفی که تا حد زیادی به دلیل تلاش ایالات متحده برای مهار همه گیری ویروس کرونا به دست آمد. در نتیجه، بسیاری از بزرگترین فیلم های پرفروش در ماه های اخیر توسط استودیوها و شرکت های چینی تولید شده اند، از جمله بزرگترین فیلم سال گذشته، حماسه جنگی چینی «هشتاد».
رسانه های غربی نوشتند: این فیلم که تماشای آن برای همه کارمندان دولت در چین اجباری شده است، نبرد سختی را که در شرایط آب و هوایی بسیار سرد زمستانی توسط ارتش داوطلب مردمی چین در منطقه چوسین، معروف به دریاچه چانگجین، علیه نیروهای سازمان ملل به رهبری آمریکایی ها انجام شد، بازسازی می کند. پیروزی چین در نبرد منجر به خروج نهایی نیروهای آمریکایی از کره شمالی شد.
این فیلم جنگی به کارگردانی مشترک چن کایگه، تسویی هارک و دانته لام در ۲۹ روز در گیشه به فروش ۸۴۵ میلیون دلاری دست یافت و از «سلام، مامان» که در ابتدای سال ۸۲۱ میلیون دلار در یک دوره ۹۰ روزه فروش داشت، عبور کرد.
رسانه‌های چینی خبر داده‌اند که فیلم «نبرد در دریاچه چانگجین» روزانه ۱۵۷ هزار بار روی پرده‌های سینما به نمایش درمی‌آید و بین روز‌های جمعه تا یکشنبه ۲۵.۵ میلیون بلیت برای این فیلم به فروش رسیده است.
این میزان فروش باعث شد که فروش این فیلم از فیلم‌های «کشور من، والدین من» (با فروش ۷۰.۶ میلیون دلار) و «ونوم ۲» (با فروش ۹۰.۴ میلیون دلار) در چهار روز بیشتر باشد و به یک رکورد جدید برای سینمای چین تبدیل شود.
تسویی هارک کارگردان کهنه‌کار و هفتاد یک ساله همراه چن کایگه و دانته لام به اتفاق فیلمی حماسی ساختند که می‌گویند پرهزینه ترین فیلم چین تا امروز است. بوددجه فیلم حدود ۲۰۰ میلیون دلار اعلام شده است. داستان فیام کاملا واقعی است و به ایثارگری‌ها و قهرمانی‌ چینی‌ها در دوران جنگ کره در سال ۱۹۵۰ و نبردی هفده روزه می‌پردازد.
«دریاچه چانگجین» در حال حاضر دومین فیلم پردرآمد چین در تاریخ، پس از عنوان محلی «گرگ جنگجو ۲» با مجموعه فروش گیشه ای ۸۵۴ میلیون دلاری است که در آن «وو جینگ» نیز نقشی محوری دارد و قهرمان اکشن نظامی در فیلم جنگ کره است.
جالب اینکه با توجه به پیش بینی درستِ موفقیت «دریاچه چانگجین»، تهیه کنندگان آن از قبل کار بر روی دنباله ای با عنوان «پل واترگِیت» را آغاز کرده اند. این فیلم به طور خاص، بر روی عملیاتی برای منفجر کردن پل واتر گیت که تنها مسیر عقب نشینی نیروهای آمریکایی بود، متمرکز خواهد بود. بر اساس گزارش های رسانه دولتی چین، نیروهای چینی مجبور شدند پس از هر بار تلاش، پل را سه بار پس از بازسازی آن توسط طرف آمریکایی ها بمباران کنند، که سرانجام تنها زمانی موفق شدند که سربازان مواد منفجره را به بدن خود بستند و دست به یک حمله انتحاری زدند.
مانند نسخه قبلی، «واتر گیت بریج» نیز توسط گروه فیلم بونا و استودیوی فیلم آگوست اول تولید خواهد شد و چن، هارک و لام به کارگردانی مشترک بازخواهند گشت. لان شیائولنگ و هوانگ شین نیز به عنوان فیلمنامه نویس نیز در این دنباله باقی خواهند ماند.
یو دونگ رئیس بونا فیلم و تهیه کننده «پل واتر گیت» گفت: «این نبرد بعدی حتی شدیدتر و ماموریت دشوارتر خواهد بود. فیلم همه اینها را ارائه می دهد و به بینندگان اجازه می دهد ببینند که روح بزرگ جنگ برای مقاومت در برابر تجاوزات ایالات متحده و کمک به کره چیست.»
موفقیت این فیلم خبر خوبی برای حوزه فیلم چین است که در دوره همه‌گیری جهانی کرونا آسیب دید.
ایندیپندنت در مورد این فیلم نوشت: پیش‌تر در سال جاری، مقام‌های چینی به سینماهای کشور دستور دادند از قدرت و نفوذ گیشه استفاده کنند تا پیام‌های مثبت در مورد حکومت حزب کمونیست را ترویج و تبلیغ کنند. این امر در راستای تلاش پکن برای ترغیب نسل جوان‌تر است تا «علاقه و گرایششان» به حزب و سوسیالیسم مانند والدینشان با تماشای همان فیلم‌های سیاسی تبلیغاتی قدیمی افزایش یابد‌.
یک منتقد چینی ساکن شانگهای به نام شائو فاکچو می‌گوید:«محبوبیت «نبرد در دریاچه چانگجین» متناسب با افزایش احساسات ملی در رقابت مداوم بین چین و آمریکاست.»
لازم به ذکر است که فروش «نبرد دریاچه چانگجین بیشتر از فیلم ابرقهرمانی هالیوودی شانگ چی در کشور چین بوده است.»
ورایتی با لحنی تندتر در واکنش به موفقیت این فیلم چینی نوشت: با این حال، «دریاچه چانگجین» برخلاف رقبای خارجی‌اش، با اقداماتی مانند دستور دولت‌های محلی در اعزام و الزام گروهی کارکنان و کارمندان دولتی برای تماشای این فیلم در سینماها به عنوان یک اقدام میهن‌پرستانه، گزارش شده است.
با وجود واکنش های عمدتا یکجانبه و حمایتی آمریکایی رسانه ها در تضعیف و تغییر نگاه مخاطبین به تولید محتوا در کشور چین، به راحتی می توان به استیصال و درماندگی غربی ها در مقابله و رقابت با پدیده غیرقابل کتمان چین در تمامی بخش های سیاسی اقتصای، فرهنگی و هنری اذعان کرد و حالا غرب نگران سلب مرجعیت خود در کانتکست های فرهنگی هنری در مقابل چشم بادامی ها است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *