12:43

پرونده جشن مهرگان دومین جشن بزرگ ایرانیان باستان به پیشنهاد دفتر ثبت آثار و حفظ و احیای میراث ‌معنوی و طبیعی در پژوهشکده مردم‌شناسی برای ثبت جهانی آماده می شود.
به گزارش روابط‌ عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری،علیرضا حسن‌زاده رییس پژوهشکده مردم شناسی و مجری طرح 10شهریور1400با اعلام این خبر، مهرگان را پس از نوروز بزرگترین جشن ایرانیان باستان خواندکه با اعتدال پائیزی، زمان برابری شب و روز پیوند داشته و در دوره هایی از دوران باستان که آغاز پاییز، آغاز سال نو بوده برگزار می‌شده است.
حسن زاده با بیان اینکه جشن مهرگان به عنوان آیین مشترک ایران و تاجیکستان در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار خواهد گرفت خاطرنشان کرد: این آیین هم اکنون در جوامع روستایی زرتشتیان ایران و مردم تاجیکستان اجرا می‌شود.
او مهرگان را آیین شکر گذاری نسبت به نعمات خداوند دانست و گفت :مهرگان گفتمانی است که انسان را به ایجاد رابطه صلح آمیز با طبیعت و قدردانی از نعمات الهی که همان ثروت طبیعی است دعوت می کند.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، اظهارکرد:بررسی این آیین در ایران و تاجیکستان در واقع ریشه‌های فرهنگی و تمدنی دو کشور را نشان می دهد و ثابت می کند که این دو سرزمین ریشه های دوستی جدانشدنی دارند.
حسن زاده افزود:در شرایطی که جهان آکنده از آسیب‌های زیست‌محیطی است این جشن انسان را به توسعه پایدارو حفاظت از طبیعت برای آیندگان فرا می‌خواند.
او در پایان تصریح‌ کرد: در جلسه آینده شورای ثبت میراث ناملموس که به احتمال زیاد پاییز برگزار می شود این پرونده مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *