19:52

بانی فیلم-آلبوم «آوای دوست» مجموعه کامل ردیف موسیقی اصیل ایرانی به روایت استاد «‌یعقوب انوش» در هفت دستگاه با ساز ویلن و به تهیه‌کنندگی «کوروش انوش» خواننده ایرانی و بین‌المللی ارکستر ملی سوئیس منتشر می‌شود.
به گزارش رسیده، آلبوم موسیقی «آوای دوست» مجموعه کامل ردیف موسیقی اصیل ایرانی به روایت استاد «‌یعقوب انوش» در هفت دستگاه با ساز ویلن و برای نخستین بار در ایران با ساز ویلن؛ به تهیه‌کنندگی «کوروش انوش» خواننده ایرانی و بین‌المللی ارکستر ملی سوئیس، پس از دو سال؛ ضبط، میکس و مسترینگ توسط «ایمان حجت» در استودیو «راگا» در تهران، آماده شده است و با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به زودی توسط نشر و پخش «جوان» در سراسر کشور منتشر ‌می‌شود و در اختیار علاقمندان به موسیقی و به‌خصوص نوازندگان و پژوهشگران ساز ویلن قرار می‌گیرد.
در این اثر موسیقایی که «‌یعقوب انوش» طی 50 سال تحقیق موسیقایی و نوازندگی ویلن؛ آن را در دو سال مداوم در استودیو «راگا» خلق کرده است، «کوروش انوش» به‌عنوان تهیه‌کننده، نشر و پخش «جوان» ناشر اثر، «محمد انوش» نوازنده تنبک، «محبوبه تفضلی» گوینده، «رخساره اخوت» عکاس، «بهزاد حاجی بیک‌لو» گرافیک و «منصور جهانی» مشاور رسانه‌ای حضور دارند.
از نکات قابل توجه در این آلبوم، شنیدن صدای زنده‌یاد استاد «بهمن بوستان» پژوهشگر موسیقی ایرانی و ادبیات فارسی؛ در ابتدای سی.دی اول است که چند بیت شعر را در ستایش موسیقی با صدای دلنیشن خود قرائت می‌کند.
«کامران کوهستانی» کارشناس و پژوهشگر موسیقی در یادداشتی که در دفترچه آلبوم موسیقی «آوای دوست» به رشته تحریر در آورده، نوشته است: «‌یعقوب انوش در روز سوم اردیبهشت ماه سال 1325 در تهران به دنیا آمد و در 17 سالگی نواختن ساز ویلن را به‌صورت تجربی نزد خود آغاز کرد و بعدها این فرصت را مغتنم دانست تا از محضر بزرگانی همچون؛ استاد «حبیب‌الله بدیعی» و مهندس «همایون خرم» به شکل حضوری و غیرحضوری کسب فیض نماید و در شیوه نوازندگی و خلق آثارشان، بیشتر کنکاش و پژوهش داشته باشد.
در ادامه این متن آمده است: «‌یعقوب انوش» تحصیلات خود را در مدارس قائم مقام و دبیرستان «منیریه» و «کارون» به اتمام رسانید. بعد از استخدام در خانواده بزرگ بانک ملی ایران، همزمان با طی دوره‌‌های تخصصی امور بانکی به حلقه درس و مشق استاد «غلامحسین امیرخانی» در آمد تا بتواند هنر نستعلیق را به کمال برساند. ارادت و عشق در ایشان چنان بود که در دوره ممتاز انجمن خوشنویسان، رتبه برگزیده را حائز شده و طی چند مرتبه، در جشنواره و مسابقات دهه پنجاه؛ قابلیت ویژه خود را به جامعه فرهنگ و هنر ایران نمایاند. شوق و دلدادگی وافر به ساز منحصر به فرد ویلن و ریاضت و تمرین بی‌شمار، در طی سالیان از آقای انوش، نوازنده چیره‌دستی ساخته است.
در بخش دیگری از این متن نوشتاری ذکر شده است: تکنیک ویژه و یگانه استاد انوش در آرشه‌پرانی، جواب آواز و بداهه‌نوازی از او هنرمندی حازق پروریده است. سالیان سال، با درک نگارنده، احوال دلنشین ساز ایشان، هر عارف و عامی را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. همنوازی و همکاری ایشان با خسرو آواز ایران استاد «محمدرضا شجریان»، اوج مقامش در نوازندگی ویلن، یکی از سخت‌ترین سازهای دنیا را رقم زده است. عزیزان فرهیخته‌ای که محضر صمیمی و مهربانش را طی دهه‌های مختلف درک کرده‌اند، بهتر می‌دانند آقای انوش بی‌مزد و منت و بدون هیچ اطواری، عواطف و امیال نیک‌سرشت خود را نثار دوستان جانی کرده است.
در پایان این یادداشت «کامران کوهستانی» آمده است: اثر حاضر «آوای دوست»، شامل نواختن کامل ردیف موسیقی اصیل ایرانی و ضربی‌ها، حاصل طبع روان و ذوق سرشار در نواختن و نوازش یکی از پیچیده‌ترین سازهای جهان اکنون است. امید داریم جوانان علاقمند، مست نیوشیدن ساز فاخر انوش شوند و بتوانند همزمان، ردیف پرتکنیک، اسلوب و احوال نوازندگی را یکجا درک نمایند. نگارنده آرزو و امید واثق دارد؛ این اثر، ترنم لب‌های مشتاقان شود.»
آلبوم موسیقی «آوای دوست» مجموعه کامل ردیف موسیقی اصیل ایرانی در 6 لوح فشرده (سی.دی) را در بر می‌گیرد، که سی.دی اول به دستگاه ماهور، سی.دی دوم به دستگاه همایون و اصفهان، سی.دی سوم به بیات ترک و دشتی، سی.دی چهارم به دستگاه چهار گاه و سه گاه، سی.دی پنجم به دستگاه شور، ابوعطا و افشاری و همچنین سی.دی ششم به دستگاه نوا و راست پنجگاه اختصاص دارد که استاد «‌یعقوب انوش»؛ این آثار ارزشمند و ماندگار موسیقی ایران را با ساز ویلن نواخته است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *