18:09

قدیمی‌ترین جشنواره سینمایی جهان از فردا به مدت ۱۰ روز میزبان نمایش آثار سینماگران برگزیده از سراسر جهان خواهد بود.

به گزارش ایسنا، هفتاد و نهمین جشنواره فیلم ونیز، از فردا ۳۱ آگوست (۹ شهریور) در ایتالیا آغاز به کار می‌کند و تا ۱۰ سپتامبر (۱۹ شهریور) ادامه خواهد داشت. در زیر نگاهی داریم به مهم‌ترین اتفاقاتی که در ونیز ۲۰۲۲ در انتظار مخاطبان سینماست.

*جشنواره با «برفک» آغاز می‌شود*

آغاز ماراتن سینمای دنیا بر فرش قرمز "ونیز"

فیلم «نویز سفید» (برفک) به کارگردانی «نوآ بائومباک» به عنوان فیلم افتتاحیه هفتاد و نهمین جشنواره فیلم ونیز روز چهارشنبه ۳۱ آگوست (۹ شهریور) به نمایش گذاشته می‌شود. این فیلم که یکی از آثار بخش مسابقه اصلی ونیز است، با نقش‌آفرینی بازیگرانی چون «آدام درایور»، «گرتا گرویگ» و «دان چیدل» همراه شده و دومین حضور «نوآ بائومباک» در افتتاحیه ونیز است.

او پیش از این در سال ۲۰۱۹ با فیلم «داستان ازدواج» در جشنواره فیلم ونیز حاضر شده بود. داستان فیلم «برفک» که اثری ضد مصرف‌گرایی است، درباره‌ خانواده‌های است که در دهه‌ هشتاد میلادی در مواجهه با مصرف‌گرایی و تکنولوژی دچار یاس، پوچی و تردیدهای بنیادی می‌شود. این فیلم که از رمان نوشته «دان دلیلو» اقتباس شده ، یک اثر هنری بدیع، جاه طلبانه و قانع کننده است که شامل مولفه‌های متعدد دراماتیک، کنایه آمیز و طنز است.

*۲۳ کارگردان به دنبال شیر طلای ونیز *

فهرست بخش مسابقه اصلی هفتاد و نهمین جشنواره فیلم ونیز شامل آثاری منتخب از ۲۳ سینماگر از جمله «آلخاندرو گونزالز ایناریتو»، «دارن آرونوفسکی»، «تاد فیلد»، «لوکا گوادانینو»، «مارتین مک دونا»، «سانتیاگو میتر»، «کوجی فوکودا» و جعفر پناهی است که برای کسب جایزه نخست جشنواره یعنی شیر طلایی بهترین فیلم، شیر نقره‌ای (جایزه بزرگ هیات داوران)، شیر نقره‌ای (بهترین کارگردانی)، جام ولپی برای بهترین بازیگر زن و بهترین بازیگر مرد، جایزه هیات داوران، جایزه بهترین فیلمنامه، جایزه «مارچلو ماسترویانی» برای بهترین بازیگر نوظهور جشنواره رقابت می‌کنند.

*حضور کم‌سابقه سینمای ایران در ونیز ۲۰۲۲*

آغاز ماراتن سینمای دنیا بر فرش قرمز "ونیز"

با اعلام فهرست فیلم‌های بخش رسمی هفتاد و نهمین جشنواره فیلم ونیز مشخص شد که سینمای ایران حضور پررنگی در دوره جدید از این جشنواره سینمایی دارد، «شب، داخلی، دیوار» ساخته وحید جلیلوند و «بدون خرس» از جعفر پناهی، دو نماینده سینمای ایران در بخش مسابقه اصلی جشنواره امسال ونیز هستند. همچنین سینمای ایران در بخش افق‌ها با فیلم «جنگ جهانی سوم» به کارگردانی هومن سیدی حضور خواهد داشت و در بخش افق ها اِکسترا نیز فیلم «بی رویا» از  آرین وزیر دفتری نمایش خواهد داشت.

فیلم «تنها» به کارگردانی جعفر نجفی هم در بخش خارج از مسابقه نوزدهمین دوره بخش مستقل «روزهای ونیز» به نمایش گذاشته می‌شود.

در بخش بینال کالج سینما نیز فیلم «بانو» به کارگردانی «تهمینا رافائلا» محصول جمهوری آذربایجان به تهیه کنندگی کتایون شهابی پذیرفته شده و داریوش خنجی به عنوان مدیر فیلمبردار در فیلم «باردو» ساخته «آلخاندرو گونزالز ایناریتو» همکاری کرده است.

*لیلا حاتمی داور بخش اصلی جشنواره است*

آغاز ماراتن سینمای دنیا بر فرش قرمز "ونیز"

لیلا حاتمی بازیگر ایرانی در کنار چهره های سرشناسی فیلم‌های قدیمی‌ترین جشنواره سینمایی جهان را داوری می‌کند. امسال «جولین مور» بازیگر آمریکایی ریاست هیات داوران بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره فیلم ونیز را بر عهده دارد و در کنار لیلا حاتمی، «کازوئو ایشی‌گورو» نویسنده برنده نوبل ادبیات ژاپنی، «ماریانو کان» (کارگردان، فیلمنامه‌نویس و تهیه‌کننده آرژانتینی)، «لئوناردو دی‌کاستانزو» (کارگردان و فیلمنامه‌نویس ایتالیایی) «آدری دیوان» (کارگردان فرانسوی)  و «رودریگو سوروگوین» (کارگردان، فیلمنامه‌نویس و تهیه‌کننده اسپانیایی) دیگر اعضای هیات داوران را تشکیل می‌دهند.

حاتمی پیش از این در سال ۲۰۱۴ یکی از داوران بخش رقابتی اصلی جشنواره فیلم کن بود.

*جایزه جشنواره ونیز به نماد سینمای فرانسه *

آغاز ماراتن سینمای دنیا بر فرش قرمز "ونیز"

ونیز امسال از «کاترین دِنو»، نماد سینمای فرانسه با اعطای جایزه شیر طلایی یک عمر دستاورد سینمایی، تقدیر می کند. این بازیگر ۷۸ ساله در طول دوران فعالیت حرفه اش با برخی از بزرگترین کارگردانان اروپا چون «لوئیس بونوئل»، ««فرانسوا تروفو»، «مانوئل دی اولیویرا»، «رومن پولانسکی« و «لارس فون تریه» کار کرده است.

رابطه طولانی «دِنو» با جشنواره ونیز به سال ۱۹۶۷ بازمی‌گردد، زمانی که در فیلم «زیبای روز»ساخته «بونوئل» بازی کرد و این فیلم در نهایت برنده جایزه شیر طلایی بهترین فیلم جشنواره شد. «دنو» برای بازی در فیلم «میدان واندوم» به کارگردانی «نیکول گارسیا» در سال ۱۹۹۸ برنده جایزه بهترین بازیگر زن ونیز شد و در سال ۲۰۰۶ ریاست هیات داوران این رویداد سینمایی را برعهده داشت.

*آکادمی اسکار میهمان جشنواره ونیز می‌شود*

آغاز ماراتن سینمای دنیا بر فرش قرمز "ونیز"

جشنواره فیلم ونیز به مناسبت نودمین سالگرد تاسیس خود، میزبان آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اسکار می‌شود و «بیل کرامر» رئیس جدید آکادمی در کنار سایر مدیران ارشد این نهاد سینمایی با حضور در جشنواره به اعضای آکادمی در سراسر سینما خوشامد خواهند گفت و سینمای بین‌الملل را در کنار یکدیگر جشن می‌گیرند. همچنین قرار است «بیل کرامر» با اعضای آکادمی و مطبوعات بین‌المللی دیدار کند و ضمن ملاقات با متخصصان صنعت سینما در جشن افتتاحیه جشنواره ونیز حضور پیدا کند.

*رونمایی از نسخه مرمت‌شده ۱۸ فیلم کلاسیک تاریخ سینما *

آغاز ماراتن سینمای دنیا بر فرش قرمز "ونیز"

نسخه ترمیم شده ۱۸ فیلم از آثار درخشان تاریخ سینما از فیلمسازانی چون «پیر پائولو پازولینی» و «ژان رنوآر» تا «ساتیاجیت رای» و «یاسوجیرو اوزو» میهمان بخش کلاسیک جشنواره فیلم ۲۰۲۲ ونیز خواهند بود.

«ترزای دزد» به کارگردانی «کارلو دی‌پالما»، «عشق‌های کوچک من» به کارگردانی «ژان اوستاش»، «خواسته‌های عمیق خدایان» به کارگردانی «شوهی ایمامورا»،  «مرغی در باد» به کارگردانی «یاسوجیرو اوزو»، «قضیه» به کارگردانی «پیر پائولو پازولینی»، «شطرنج‌باز» به کارگردانی «ساتیاجیت رای»، «یک سردرگمی کنفسیوس» به کارگردانی «ادوارد یانگ» و «سرجوخه گریزپا» به کارگردانی «ژان رنوآر» از مهم‌ترین این فیلم‌ها هستند.

*جایزه افتخار یک فیلمساز برای والتر هیل*

آغاز ماراتن سینمای دنیا بر فرش قرمز "ونیز"

«والتر هیل» کارگردان و تهیه‌کنندگی آمریکایی به عنوان دریافت کننده جایزه افتخار یک فیلمساز از جشنواره ونیز مورد تقدیر قرار خواهد گرفت. این جایزه هر ساله به شخصیتی تقدیم می‌شود که سهم ویژه‌ای در صنعت سینمای معاصر داشته و امسال «والتر هیل» سینماگر آمریکایی این جایزه را در جریان جشنواره ونیز و پیش از نمایش وسترن جدیدش «مرگ برای یک دلار» در بخش غیررقابتی دریافت خواهد کرد.

«والتر هیل» ساخت بیش از بیست فیلم از وسترن های کلاسیک گرفته تا اکشن هیجان انگیز و درام های نوآر را درکارنامه دارد که از آن جمله می‌توان به «۴۸ ساعت»، «۴۸ ساعت دیگر»، «عملیات مرداب»، «آخرین پایمرد»، «جانی خوش تیپ»، «سواران خستگی‌ناپذیر»، «داغ سرخ»، «چهاراه»، «بیل وحشی»، «میلیون‌ها بروستر» و «تعصب شدید» اشاره کرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *