18:09

مدیرکل هنرهای نمایشی تاکید می‌کند که تمدید حکم دبیر جشنواره تئاتر فجر برای ساری و جاری بودن فعالیت‌های تئاتر و پرهیز از اتلاف زمان در جابجایی‌های مدیریتی در دولت جدید انجام شده است.

به گزارش ایسنا، در جشنواره‌های مختلف هنری همواره یکی از دغدغه‌های و ایرادهای وارد شده تداوم نداشتن حضور یک دبیر یا تیم مدیریتی در هر دوره بوده چرا که این اتفاق کمتر مورد استقبال و پسند مدیران قرار می‌گیرد، با این حال در حوزه سینما و تئاتر بویژه در سال‌های اخیر دوره‌هایی را شاهد بوده‌ایم که جشنواره‌ها با حضور متوالی دبیرها در چند دوره همراه بوده است، مثل همین حالا که برای دو جشنواره تئاتر فجر و نمایش‌های آیینی و سنتی سال  بعد حکم تمدید دبیرها صادر شده است.

البته با وجود همین تاکیدها معمولاً کمتر اتفاق افتاده که در آخرین سال فعالیت هر دولت برای جشنواره‌های سال بعد در دولت جدید، زودتر تصمیم‌گیری شود و انگار همیشه تلاش شده تا دست مدیران بعدی برای انتخاب باز گذاشته شود. اما به نظر می‌رسد مدیران فعلی تئاتر این رسم نانوشته را نمی‌پسندند چون معتقدند جریان عادی تئاتر بویژه در شرایطی که آسیب‌های کرونا کمرشکن بوده نباید معطل تغییرات مدیریتی بماند.

برهمین اساس در روزهای گذشته اعضای شورای سیاست‌گذاری جشنواره تئاتر فجر معرفی شدند و در یک روز هم خبر دبیری دوباره داود فتحعلی‌بیگی و حسین مسافرآستانه برای جشنواره‌های نمایش‌های آیینی و سنتی و فجر سال 1400 منتشر شد؛ احکامی که تکرار آن از جهات مختلف دور از انتظار بود.

در این باره قادر آشنا – مدیرکل هنرهای نمایشی – در گفت‌وگو با ایسنا توضیح داد: دولت مرداد سال بعد تحویل داده می‌شود و تا وزیر و بعد معاون‌ها تغییر کنند چند ماهی طول می‌کشد و کلاً زمان به نوعی پیش می‌رود که ناگهان به آخر پاییز و اول زمستان می‌رسیم تا برای جشنواره فجر دبیر انتخاب کنیم. به نظر من کار عاقلانه و منطقی در این است که این جریان ادامه داشته باشد و دلیلی که من آقای مسافر را دوباره برای جشنواره فجر انتخاب کردم در همین بود که هم فردی با تجربه است و بعد هم هر دولتی که بیاید با ایشان کار می‌کند.

او با تاکید براینکه جشنواره تئاتر فجر، جشنواره تئاتر انقلاب است و اعتبار و منزلتی ویژه دارد که باید حفظ شود، ادامه داد:‌ باور من است که کارهای جشنواره فجر باید از الان شروع شود نه اینکه تا پاییز یا دی‌ماه سال آینده منتظر بمانیم که مدیرها مشخص شوند و بعد دبیر جشنواره تئاتر فجر تعیین شود. اگر این طور باشد اصلا باید جشنواره تئاتر فجر را تعطیل کنیم و فقط منتظر بمانیم تا ببینیم تکلیف چه می‌شود چون قرار است دولت تغییر کند. بنابراین همان‌طور که برای سال آینده سالن‌ها در حال برنامه‌ریزی هستیم برای جشنواره‌ها هم همین طور است چرا که برای من اول و آخر، “تئاتر” مهم است و اگر دبیر یا مدیری هست برای تئاتر است که کار می‌کند. قصد همه ما خدمت است و اگر بخواهیم منتظر دولت آینده باشیم باید تا یکی دو ماه قبل از جشنواره‌ی سال آینده کارها را متوقف کنیم. اگر این کار از نظر هنرمندان و اهالی رسانه منطقی است بگویند که ما اشتباه کردیم.

وی درباره اعضای شورای سیاست‌گذاری فجر و اینکه چرا هنرمندانی دیگر بخصوص از میان جوان‌ترها در این شورا نیستند، گفت: معتقدم می‌توان افراد جدیدتری را باز هم اضافه کرد، اما در نهایت برای معرفی یک شورا چند نفر را می‌توان مشخص کرد و در این باره یادآوری این نکته مهم است که باید کسانی را دعوت کنیم که هم خودشان علاقه به حضور داشته باشند، هم جامعه هنری بپذیرد و هم بتوانیم با هم کار کنیم. کسانی هم که الان انتخاب شده‌اند به لحاظ اجرایی و هنری هم اهل علم هستند و هم اهل تجربه و جا دارد از آن‌ها تشکر کنم چون پذیرش مسئولیت در شرایطی که همکاری در دو دولت اتفاق خواهد افتاد، سخت است.

آشنا در پاسخ به اینکه انتخاب دوباره مسافرآستانه به معنای رضایت او از برگزاری جشنواره کرونازده سی و نهم فجر است؟ گفت: همین طور است  و اگر این طور نبود ایشان را انتخاب نمی‌کردم. البته آقای مسافر هم سخت این مسولیت را پذیرفت.

او در پایان درباره انتخاب دوباره داود فتحعلی‌بیگی برای دبیری جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی با وجود انتقادهایی که نسبت به نبود افرادی جوان‌تر از این حوزه می‌شود، هم بیان کرد: از یک منظر این حرف را قبول دارم که می شد انتخاب دیگری داشته باشیم ، ولی در برگزاری چنین رویدادهایی یکسری نکات اجرایی داریم که ایشان بسیار خوب این حوزه نمایشی را می‌شناسند و توانمندی‌ها و تجربه‌ای زیاد دارند. من هم در حکم اشاره کردم که حتما از نیروهای جوان و خلاق در دبیرخانه استفاده شود تا جشنواره‌ای به دبیری آقای فتحعلی‌بیگی و با حضور نیروهای جوان‌ داشته باشیم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *