12:07

بازیگر سینما و تلویزیون اعتقاد دارد که دنبال نقش‌های چالش‌برانگیزی مثل جاسوسِ زن سریال “گاندو” است که بسیاری از انتقادات به این سریال را عادلانه نمی‌دانم.

به گزارش تسنیم، آزیتا ترکاشوند بازی در تلویزیون را با سریال “طبقه دوم” آغاز کرد و در ادامه، در مجموعه‌‌های دیگری از جمله پاتوق، ملکوت، توطئه فامیلی، دختری به نام آهو، کلاه پهلوی، گذر از رنج‌ها، گاندو و بوی باران به ایفای نقش پرداخت.

ترکاشوند در سریال “گاندو1” ایفاگر نقش جاسوسی به نام گلی ثابتی بود. این بازیگر، همین شاخصه را جذابیت اصلی نقشش در گاندو می‌داند و تأکید دارد که تا پیش از گاندو، خیلی کم شاهد چنین نقشی در سریال‌‌های تلویزیونی بوده است. او خاطرنشان می‌کند بر همین اساس، تلاش کرده تا خود را در موقعیت‌های مختلف به جای این جاسوس قرار دهد و واکنش‌ها و رفتارهای متناسب ارائه دهد.

ترکاشوند تصریح می‌کند نه تنها در پخش اولیه گاندو از شبکه یک سیما بازخوردهای خیلی خوبی از مردم گرفته، بلکه حجم واکنش‌ها در هنگام بازپخش این سریال از شبکه آی‌فیلم هم غافلگیرش کرده است. این بازیگر می‌گوید با وجودی که گلی ثابتی یکی از کاراکترهای منفی سریال گاندو بوده است؛ اما او تلاش کرده تا چهره‌ای خاکستری را از این شخصیت به نمایش بگذارد تا مخاطب دچار پیش داوری نشود و سرنوشت این جاسوس را در قصه دنبال کند.

تلویزیون در کنار پخش فصل دوم این سریال در ایام نوروز، بعد از مدت دو سال فصل اول “گاندو” را روی آنتن برد؛ سریالی که جواد افشار کارگردانی کرد و بازیگرانی همچون داریوش فرهنگ، وحید رهبانی، پیام دهکردی، فرهاد قائمیان، محمدرضا شریفی‌نیا، علیرام نورایی، لیلا اوتادی، سارا خوئینی‌ها، پندار اکبری، نگار عابدی و صالح میرزاآقایی در آن به ایفای نقش پرداختند.

در جریان گپ و گفتِ با آزیتا ترکاشوند علاوه بر اعلامِ حضورش در سریال “نقش خاک” که این روزها همدان فیلمبرداری می‌شود و قرار بود خودش را به کنداکتور ماه رمضان برساند و پیش از آن در سریال نمایش‌خانگی مهران مدیری هم ایفای نقش می‌کرد، به علاقه‌اش برای حضور در کارهای متفاوت و همچنین سریال “گاندو” اشاره کرده که خواندنی است:

* بگذارید از واکنش‌ها و بازخوردهای بازپخش سریال “گاندو” از تلویزیون شروع کنیم؛ شما این بازتاب‌ها را چطور دیدید؟

خیلی برایم جالب بود که مردم دوباره سریال “گاندو1” را می‌‌دیدند و واکنش نشان می‌دادند. هر وقت صفحه‌ام در فضای مجازی را چک می‌کردم، در حد انفجار بود. نظرات خیلی زیادی وجود داشت. خودم اصلاً انتظار چنین استقبالی را از بازپخش این سریال نداشتم. گاهی پیش می‌‌آید که یک سریال در بازپخش به اندازه نمایش اولیه مورد توجه قرار نمی‌گیرد؛ اما در مورد “گاندو” اصلاً این‌گونه نبود و اتفاقاً خیلی از آن استقبال شد. تاکنون سریال‌های زیادی از من از شبکه آی‌فیلم پخش شده اما “گاندو” چیز دیگری بود و واقعاً بازتاب فوق‌العاده‌‌ای داشت.

* علت این میزان استقبال مخاطب از سریال گاندو را چه در نمایش اولیه و چه بازپخشش از آی‌فیلم در چه می‌‌بینید؟

همه عوامل با عشق در این سریال حضور داشتند و کار می‌کردند. حضور در “گاندو” برای خودم سراسر خاطره بود. همه‌چیز در پشت و جلوی دوربین مرتب و تمیز بود. انرژی خیلی خوبی در کار وجود داشت. از بازی در سریال “گاندو” خوشحالم؛ چون “گاندو” از جمله سریال‌هایی بود که می‌توان گفت مردم را با تلویزیون آشتی داد و مخاطب را به سمت این رسانه کشاند. به هر حال، می‌دانید که امروز رقابت سختی بین تلویزیون با شبکه‌‌های ماهواره‌‌ای و شبکه نمایش خانگی وجود دارد و سریال‌‌هایی مثل “گاندو” مانع از ریزش مخاطب تلویزیون می‌شوند.

* نقش خودتان در سریال گاندو هم خاص و ویژه بود. کمتر شاهد حضور یک زن جاسوس در مجموعه‌های تلویزیونی بوده‌ایم.

بله، کاراکتر گلی ثابتی، یک جاسوس بود که نقش‌های مشابهش خیلی کم در تلویزیون وجود دارد. این بکر بودن نقش برای خودم خیلی جذابیت داشت. تلاش کردم تا واقعاً خودم را در همه موقعیت‌ها به جای گلی قرار دهم و رفتار و واکنش‌‌هایی باورپذیر و منطقی را داشته باشم. گلی در طول قصه در موقعیت‌های متناقضی قرار می‌گرفت و طبیعی است که رفتارهایش در هر یک از این موقعیت‌ها باید متناسب و متفاوت باشد. به هر حال او یک جاسوس آموزش دیده و حرفه‌‌ای است که خیلی راحت می‌‌تواند رنگ عوض کند. مثلاً وقتی دستگیر می‌شود خودش را شبیه انسان‌های ساده و فریب خورده نشان می‌‌دهد.

* با وجودی که گلی ثابتی جزو کاراکترهای منفی سریال محسوب می‌‌شود؛ اما به عنوان بازیگر چقدر تلاش کردید طوری نقش این شخصیت را بازی کنید که مخاطب از ابتدا قضاوتی درباره او نداشته باشد و نتیجه‌‌گیری نکند؟

اتفاقاً چنین ملاحظه‌ای را خیلی داشتم. اصلاً دوست نداشتم که بیننده از همان ابتدا درباره شخصیت گلی به یک نتیجه کلی برسد و براساس این نتیجه‌گیری، او را دنبال کند. درست است که گلی یک شخصیت منفی است اما همه تلاشم را به کار بردم تا چهره‌ای خاکستری از او به نمایش بگذارم.

* به نظر می‌‌رسد از بازی در قالب این شخصیت پیچیده رضایت دارید. از نتیجه کار راضی بودید؟

بله، برای بازی در “گاندو1” بازخوردهای خیلی خوبی از مردم گرفتم که خستگی را از تنم بیرون برد. بازی در قالب شخصیت گلی ثابتی کار آسانی نبود اما واقعاً لذت داشت. اصولا عاشق نقش‌هایی‌ام که برایم چالش به همراه دارد و می‌توانم خودم و توانایی‌هایم را با آن محک بزنم. همیشه به دنبال چنین نقش‌‌هایی‌ام و تا به امروز هم سعی کرده‌ام چنین روندی را دنبال کنم.

* همین سختگیری باعث شده که بازیگر گزیده‌کاری باشید؟

بله، واقعاً به دنبال نقش‌های چالش‌برانگیزم و همیشه منتظر کاراکترهای متفاوت و حساس می‌مانم. اگر نقشی برایم جذابیت کافی را نداشته باشد، نمی‌پذیرم. ترجیح می‌دهم کم‌کار باشم اما هر نقشی را بازی نکنم. اگر نگاهی به کارنامه بازیگری‌ام در تلویزیون داشته باشید تقریباً این ملاحظه را می‌توانید به خوبی ببینید. نقش‌‌های متفاوت و خاصی را در سریال‌‌های تلویزیونی داشته‌ام. در مورد سینما البته اوضاع فرق دارد. دوست دارم سینما را هم با نقش‌‌های متفاوت تجربه کنم؛ اما معمولاً بازیگران معدودی شانس حضور در فیلم‌های سینمایی خوب را دارند و فرصت کمتری به دیگران می‌رسد.

* از واکنش و بازخوردهای مثبت گاندو گفتید. چه نظری درباره انتقاداتی که به سریال وارد می‌‌شد، دارید؟

بسیاری از این انتقادات را کارشناسی شده و عادلانه نمی‌‌دانم. اصلاً برایم عجیب است که چرا این همه از گاندو انتقاد شد؟ گاندو روایت درستی داشت و حقایق را بیان می‌‌کرد. خودم به شخصه نظر مردم برایم اهمیت فوق‌العاده‌‌ای دارد و آن را به همه‌چیز ترجیح می‌دهم. همین که مردم از گاندو استقبال کردند، کافی است و نشان می‌دهد که سریال موفقی بوده و توانسته با مخاطبان خود ارتباط خیلی خوبی برقرار کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *