15:51

نمایش «آرش، شهر سوخته، بخش طبی ۴» نوشته و کار فردوس حاجیان روز سه‌شنبه ۱۹ بهمن در دو نوبت ۱۸ و ۲۰:۳۰ در بخش غیررقابتی چهلمین جشنواره تئاتر فجر در سالن چهارسو تئاتر شهر اجرا شد.
فردوس حاجیان در گفت‌وگو با سایت هنرآنلاین درباره نمایش گفت: نمایشنامه «آرش، شهر سوخته، بخش طبی ۴» بازنویسی جدید شده است. با توجه به اینکه یکی از کارهای من نویسندگی کتاب‌های ادبیات فارسی برای میلیون‌ها دانش‌آموز و دیگر تخصص من تئاتر است، این نمایشنامه را با سه رویکرد زبانی کهن، معاصر و مرور بازنویسی کرده‌ام.
او داستان نمایش را اینگونه توضیح داد: دو دانشجوی تئاتر به نام حسین و توران سال ۱۳۶۴ به منظور اجرای نمایش آرش به مناطق جنگی سفر می‌کنند. آن‌ها ناخواسته مورد هجوم مخوف‌ترین گازهای شیمیایی قرا می‌گیرند و زمانیکه چشم باز می‌کنند خود را در بخش طبی 4 بیمارستان امام می‌بینند. توران از حسین می‌خواهد که ادامه نمایش را در داخل بخش اجرا کنند. ناگهان حسین چشمش به همسنگرش نعمت که در اثر گازهای شیمیایی ریه‌هایش سوراخ شده می‌خورد و…
حاجیان با بیان اینکه ۷۰ درصد اتفاقات این نمایش براساس واقعیت است، درباره سبک و فضای اجرایی این نمایش عنوان کرد: فضای نمایش کاملاً رئالیستی است و ما با آگاهی از بخش‌های این نمایش تعهدی به رئال بودن به ویژه در زبان نمایش نداریم و در بخش‌‌هایی، زبان نمایش چرخش بینامتنیت دارد و شاید مخاطبان احساس کنند نمایش از رئالیسم خارج شده است اما مقصود و هدف به یاد آوردن اتفاقات است.
او همچنین اضافه کرد: نمایشنامه براساس شرایط فرهنگی اجتماعی زمانه بازنویسی شده است و یکی از شگفتی‌های این نمایش، بهره از کهن الگوها، زبان و بینامتنیت در این اثر است. از دیگر ویژگی‌های نمایش درخشش بازیگر اصلی با ایفای ۲۰ نقش است. جوان‌هایی نیز در این اثر ایفای نقش می‌کنند که مخاطب با آن‌ها زندگی می‌کند و در انتها نیز شگفتی رقم می‌خورد که مخاطب، آرش جدیدی را در این نمایش می‌بیند.
فردوس حاجیان در بخشی از صحبت‌هایش گفت: به نظر من درام‌نویس‌ها و کارگردان‌های با دانش و آگاهی سعی بر آن دارند تا با اطلاعات کافی از مکاتب هنری و سبک‌ها و با خوانش متون و مقالات علمی و پژوهشی اثری را تولید کنند که در عین حال که قابل قبول است، ساده است و برای مخاطب قابل درک و فهم. در این شرایط تئاتر به یادآورنده، تسهیل‌گر، درمانگر و امیدبخش خواهد بود.
چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر تا ۲۶ بهمن به دبیری حسین مسافرآستانه در حال برگزاری است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *