12:11

گسترش تماشاخانه قدیمی سنگلج، موضوعی است که مدت‌هاست مدیران این تالار با همراهی جمعی از هنرمندان صاحب‌نام و با سابقه تئاتر پیگیر آن هستند و حالا تحقق این موضوع به تغییر و تحولات شهرداری تهران منوط شده است.
به گزارش ایسنا، چند سالی است که مدیران مختلفی که بر صندلی مدیریت تماشاخانه سنگلج تکیه می‌زنند، طرح گسترش این تماشاخانه را پیگیری می‌کنند. آنان برای اجرایی شدن این طرح، از همراهی هنرمندان مختلفی بهره برده‌اند، کسانی مانند زنده‌یادان عزت‌الله انتظامی، محمد علی کشاورز، جمشید مشایخی و … هنرمندانی از نسل‌های بعدی. تاکنون جلسات گوناگونی هم با حضور مسئولان گوناگون شهرداری منطقه و شورای شهر که اتفاقا دفترش هم در نزدیکی این تماشاخانه است، برگزار شده ولی این طرح همچنان در حال پیگیری است و هنوز به نتیجه نرسیده است.
پریسا مقتدی مدیر این تماشاخانه قدیمی درباره تازه‌ترین پیگیری‌های خود برای گسترش آن به ایسنا می‌گوید: هنوز با دوستان جدید شهرداری دیداری نداشته‌ایم. مسئولان شهرداری منطقه ما حدود یک هفته است که تغییر کرده‌اند و به هر حال جا به جایی‌ها زمان‌بر است.
او با اشاره به برگزاری مراسم جشن تولد تماشاخانه سنگلج در تاریخ هجدهم مهر ماه امسال یادآوری می‌کند: خوشبختانه در این برنامه سخنگوی شورای شهر و شهردار وقت منطقه هم حضور داشتند و با هر دو این دوستان صحبت کردیم . آقای نادعلی از این طرح خیلی استقبال کردند و زمان خواستند تا آن را پیگیری کنند و نتیجه را به ما خبر بدهند که اتفاق بسیار خوبی است.
مقتدی که پیش‌تر از مستندنگاری تماشاخانه سنگلج و گردآوری اسناد و مدارک و تاریخچه آن سخن گفته بود، درباره اقدامات انجام شده در این زمینه هم توضیح می‌دهد: خوشبختانه در مرکز هنرهای نمایشی نسبت به گردآوری تاریخچه تمام سالن‌ها حساسیت وجود دارد و البته در تماشاخانه سنگلج قبل از اینها دست به کار شده و خیلی جلو رفته بودیم.
او خبر می‌دهد که بالای 85 درصد مستندنگاری این تماشاخانه انجام شده و اضافه می‌کند: 15 درصد دیگر شامل بهره‌گیری از آلبوم شخصی هنرمندان باسابقه و گفتگو با آنان است زیرا هرچه مربوط به تماشاخانه بوده، گردآوری شده است و در این مرحله هم از هنرمندان پیشکسوت کمک خواهیم گرفت. ضمن اینکه سایت تماشاخانه به سایت ایران تئاتر وصل است و این مستندنگاری‌ها از طریق این سایت هم در دسترس علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.
هجدهم مهر ماه امسال تماشاخانه سنگلج 56 ساله شد.
قدیمی‌های تهران این تماشاخانه را با عنوان «تالار 25 شهریور» می‌شناسند که روزگاری محل فعالیت هنرمندانی همچون عباس جوانمرد، عزت‌الله انتظامی، جعفر والی، اکبر رادی، غلامحسین ساعدی، بهرام بیضایی، محمود استادمحمد، محمود دولت‌آبادی، جمیله شیخی، پرویز فنی‌زاده، محمد علی کشاورز، جمشید مشایخی، علی نصیریان، خسرو شکیبایی، هادی اسلامی و … بوده است.
این تماشاخانه این روزها میزبان آخرین اجراهای نمایش «شب طولانی یلدا» کار ناصر آویژه است و به زودی پذیرای نمایش «دایی وانیا» با بازنویسی آرمان طیران و کارگردانی حسین حیدری‌پور خواهد شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *