22:24

پژوهش «بررسی چگونگی بازتاب تاریخ و هنر یک سرزمین، در قالب روایت‌هاي آشنایی زدایی شده با مطالعه بر انعکاس هنر وتاریخ کرمان در روایتی هنرمندانه در فیلم آتش سبز» در گروه پژوهشی هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری انجام شد.
به گزارش روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، طلایه رویایی مجری طرح و عضو هیأت علمی پژوهشگاه 25 مهر 1401 با اعلام این خبر گفت: فیلم آتش سبز در قالبی قصه‌گونه و با فضایی افسانه‌اي تاریخ و هنر کرمان را روایت می‌کند اما براي حکایات و روایات اسطوره اي- تاریخی‌اش از زمان‌هاي مختلف با مکان وجغرافیایی ثابت (کرمان) یعنی زمان گذرا و مکان ثابت، از یک روایت خطی رایج که درخلاقانه‌ترین صورتش بازي در تقدم تأخرهاي زمانی است، استفاده نمی‌کند، بلکه براي نقل آن‌ها از از قصه‌اي بهره می‌جوید که معمولاً براي حافظه همه ما آشناست.
او تصریح‌کرد: به این ترتیب ماجراي فیلم نه نقل این قصه است، که قصه خود ظرفی می‌شود که فیلم‌ساز حکایات اصلی خود را از تاریخ کرمان در آن ظرف ارائه می‌کند، اما ظرف هم خود متناسب با محتواي شالوده شکنانه‌اش یعنی بازخوانی تاریخ و اسطوره، تغییر شکل پیدا می‌کند، از این رو از فرم روایی رایج، ساده و خطی بیرون می‌آید و لایه‌هاي متعدد معنایی پیدا می کند.
رویایی افزود: مساله مهمی که در پژوهش پیرامون هنر و انعکاس آن‌ در نظر داشته شده، معرفی هنر و آثار هنري هرمنطقه و در دوره‌هاي مختلف زمانی‌است.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری گفت: پرهیز از یک معرفی ساده خطی وگزارش‌گونه و توسل به ساختمان‌هاي پیچیده‌تر و جذاب‌تر براي ارائه هنر یک سرزمین می‌تواند شناخت بهتر و تاثیرگذار و عمیق‌تري از آن هنرها ارائه دهد، شناختی که مخاطب را به عمق زیبایی شناسانه اثر هدایت می‌کند.
گفتنی است، داستان فیلم آتش سبز به کارگردانی و نویسندگی محمدرضا اصلانی محصول سال ۱۳۸۶ برگرفته از روایت کهن و اساطیری سنگ صبور است،که در جشنواره فيلم فجر جوايزي چون لوح سپاس و پلاك طلايي سيمرغ از نگاه ملي و بهترين طراحي صحنه و لباس را دريافت كرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *