براساس آیین نامه، سازمان سینمایی در موارد خاص علیرغم پروانه نمایش می‌تواند مانع اکران یک فیلم شود!

16:49

معاون نظارت سازمان سینمایی میگوید سخت ترین وتلخ ترین موقعیت برایش بوجود امدن مشکل برای پروژه هاست. اما این تاسف مانع از اجرای قانون نمی‌شود!

بانی‌فیلم: در حالی که بخش زیادی از دست‌اندرکاران سینمایی نسبت به مسایل و مشکلات ایجاد شده بر سر راه اکران فیلم‌های سینمایی انتقاداتی اساسی دارند، امروز یکی از مدیران منصوب محمد خزاعی آب پاکی را روی دست سینمایی ریخت و با صراحت اعلام کرد که سازمان سینمایی می‌تواند براساس آیین‌نامه و دستورالعمل‌ها، عر موقع که خواست (بخوانید خواستند!) از اکران یک یا چند فیلم دارای پروانه نمایش جلوگیری کند!
این اتمام حجت می‌تواند تکلیف تیم تازه‌وارد به ساختمان بهارستان را با خیلی از اهالی سینما روشن کند.
در بخشی از خبر ارسالی از سوی روابط عمومی سازمان سینمایی آمده: معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی در ارتباط با برخی از مسایل مطرح شده ونامه یکی از تهیه کنندگان در چند روز گذشته گفت: سخت ترین وتلخ ترین موقعیت برای من وهمکارانم بوجود امدن مشکل حتی در پایین ترین سطح ممکن برای پروژه ها و عوامل سینماست. اما طبیعی است که این تاسف مانع از اجرای قانون وضوابط نمی شود وبراساس تاکید صریح رییس سازمان این امر استثنا بردار وگزینشی نیز نخواهد بود.
او ضمن گلایه از لحن ناشکیبا و عجولانه بیانیه اخیر اتحادیه تهیه‌کنندگان در رابطه با مشکل اکران یکی از فیلمها اظهار داشت: جدای از آن تعجب من از عدم توجه عزیزان با تجربه سالیان متمادی بعنوان بزرگ ونماینده تشکلهای تهیه کنندگی به آیین نامه ودستور العمل هایی است که سالیان سال با انها زیست کرده اند و بدان اشنا هستند.
وی افزود: براساس ماده ۴ ایین نامه و ماده ۶ دستورالعمل پروانه نمایش، سازمان سینمایی می تواند در موارد خاص علیرغم دارا بودن پروانه نمایش از اکران یک فیلم تا رفع حساسیت ها و یا رفع اشکالات مورد نظرش جلوگیری کند و این مطلب اگرچه بعضا بطور موردی ونه فراگیر رخ می دهد اما در طول دو سه دهه گذشته رخ داده وبرای فیلمهایی اعمال شده است که علاقمندان حرفه ای سینما و بخصوص عزیزان تهیه کننده بدان کاملا آشنا هستند
ایل بیگی با طرح اینکه چرا در مورد فیلم “چپ راست” با وجود اعلام آن به تهیه کننده محترم وجلسه حضوری با وی، تحت تاثیر برخی ملاحظات شخصی و تعصبات خاص بدان توجه نکرده و با صدور بیانیه ای غیر حساب شده بر مشکلات و سو تفاهم ها می افزایند و باعث نگرانی اهالی سینما و دست اندر کاران ومهم تر ازهمه دوستداران سینما می شوند ابراز تاسف کرد.
وی در ادامه خاطر نشان کرد: سازمان سینمایی ومعاونت ارزشیابی ونظارت قطعا خودرا مجری رویه های قانونی ومتعهد به حقوق حقه سینما گران، مخاطبان وآحاد مردمی می داند که صیانت از حقوق وآرامش ذهنی و روحیشان در استفاده از فیلمهای سینمایی، امری با اولویت و واجب است.
معاون نظارت و ارزشیابی همچنین در خصوص انتشار خبری مبنی بر یک شورای سه نفره خاص در رابطه با بازبینی فیلمها گفت: با اهتمام مقام محترم وزارت و تاکید ریاست سازمان مبنی بر رسیدگی و حل مشکل ویا تعیین تکلیف آثاری که در شورای پروانه نمایش قبلی دچار اصلاحات متعدد شده بودند ویا نمایش عمومی انها بدلایل نظارتی معطل مانده بود،شورایی سه نفره بصورت فشرده تشکیل وباز بینی این دسته از فیلمها اهتمام نمود که اکران فیلم های گشت ۳ و بند در بند در ماه گذشته بخشی از خروجی این شورا بود که عزبزان تهیه کننده کاملا در جریان هستند وازاین رویه استقبال نمودند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *