11:26

آئین وداع با پیکر استاد هوشنگ ابتهاج از ساعت ۸ صبح جمعه با حضور گستره جمعی از اهالی فرهنگ و طرفداران وی در مقابل تالار وحدت آغاز شد.
به گزارش ایرنا، پس از برپایی مراسم وداع در تالار وحدت، پیکر مرحوم ابتهاج با بدرقه اهالی فرهنگ و ادب برای تدفین و خاکسپاری رهسپار استان گیلان شده و در زادگاهش آرام خواهد گرفت.
طبق هماهنگی‌های به عمل آمده مقرر شده است تا علاوه بر برنامه ریزی برای انجام وداع باشکوه با پیکر استاد، ویژه برنامه های تکریم و تجلیل از زنده یاد امیر هوشنگ ابتهاج(سایه) از طریق انجمن مفاخر و آثار ملی در روزهای آینده برگزار شود.
این استاد برجسته اواخر تیر به دلیل نارسایی کلیوی در بیمارستانی در شهر کلن آلمان بستری و تحت درمان بود و ۱۹ مرداد در سن ۹۴ سالگی در همان شهر درگذشت.
امیرهوشنگ ابتهاج شاعر و پژوهشگر ایرانی متخلص به «سایه» ششم اسفند ۱۳۰۶ در رشت به دنیا آمد، نخستین اثرش به نام نخستین نغمه‌ها را سال ۱۳۲۵ منتشر کرد.
از آثار دیگر او می‌توان به تصنیف سپیده (ایران ای سرای امید) اشاره کرد. سراب، سیاه مشق، شبگیر، زمین، چند برگ از یلدا، تا صبح شب یلدا و بانگ نی از دیگر آثار ابتهاج است.
وی همچنین در رادیو (برنامه گل‌ها) کار می‌کرد و پایه‌گذار برنامه موسیقایی گلچین هفته بود.

شالویی: ابتهاج از ستارگان ادب فارسی است
مشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ایرنا گفت: استاد ابتهاج از مشهورترین غزل سرایان معاصر بود و تاثیر ایشان بر شعر، ادب و غزل ایران بر کسی پوشیده نیست. ایشان در واقع از ستارگان و بزرگان شعر و ادب سرزمین ماست.
محمود شالویی با بیان این که نقش و خاطره ابتهاج همواره در ذهن ها و خاطره ها باقی خواهد ماند افزود: آثار به جای مانده از استاد ابتهاج، نشانه ای از ذوق و قدرت عمیق استاد در حوزه غزل است و ایشان توانسته جزو قله نشینان شعر و ادب فارسی قرار گیرد.
شالویی گفت: وجود چنین اساتید بزرگی در عرصه فرهنگ و شعر ما جای مباهات و افتخار دارد و درگذشت ایشان هم ضایعه‌ای برای زبان و ادبیات فارسی محسوب می‌شود، اما امیدواریم مسیر شعر و غزل ایشان ادامه پیدا کند.
این مقام مسوول درباره همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای انتقال پیکر این شاعر به تهران گفت: از زمانی که اطلاع پیدا کردیم استاد امیرهوشنگ ابتهاج در بیمارستانی در آلمان بستری هستند به توصیه و تاکید جناب وزیر و از طرف ایشان مامور شدم که دنبال وضعیت بیماری و سلامت ایشان باشم. همان موقع هم به خانواده ایشان اعلام کردیم هر کمکی که در توانایی ما باشد را انجام خواهیم داد.
وی افزود: برای همین با وزارت امور خارجه، سفارت ایران در آلمان و سرکنسولگری ایران رایزنی های لازم را انجام دادیم تا کمک های لازم را برای سلامتی ایشان انجام دهید. اما مشیت خداوند چیز دیگری بود و این شاعر ارجمند چشم از جهان فروبست. بعد از درگذشت استاد هم با خانواده ایشان در تماس بودیم و اظهار آمادگی کردیم که پیکر ایشان به تهران انتقال پیدا کند.
شالویی گفت: خود مرحوم نیز علاقه شان به دفن شدن در وطن بود. ما نیز زمینه های لازم انتقال پیکر استاد را فراهم کردیم. خوشبختانه هم شاهد بودیم که پیکر ایشان به وطن بازگشت. سایر برنامه ها نیز با هماهنگی خانواده ایشان انجام خواهد شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *