11:16

سخنگوی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با بیان این‌که بعید است نمایشگاه کتاب به شکل حضوری تمدید شود، از احتمال تمدید نمایشگاه مجازی کتاب خبر داد. همچنین به گفته او تاکنون ۴۵ ناشر متخلف حکم گرفته‌اند.
به گزارش ایسنا، علی رمضانی-قائم مقام و سخنگوی سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در هشتمین نشست خبری این رویداد فرهنگی که امروز (پنجشنبه ۲۹ اردیبهشت‌ماه) در کمیته ناشران داخلی نمایشگاه برگزار شد، اظهار کرد: به مردم توصیه می‌کنیم از فرصت باقی‌مانده اعلام قبلی نمایشگاه کتاب استفاده کنند و به هوای این‌که بخش حضوری نمایشگاه تمدید می‌شود، نباشند. تمدید نمایشگاه موضوع پیچیده‌ای است و نیازمند هماهنگی دستگاه‌های مختلف است لذا مسئله تمدید حضوری نمایشگاه بعید است که اتفاق بیفتد. اگر هم تمدید داشته باشیم، در بخش مجازی نمایشگاه خواهد بود، پس مردم از فرصت باقی‌مانده خصوصا فردا استفاده کنند.
او درباره تمدید بخش مجازی هم گفت: باید ببینیم طی امروز و فردا، الگوی مراجعه مردم به بخش مجازی چطور خواهد بود؛ اگر میزان مراجعات به حدی باشد که نیازمند تمدید باشد، تمدید خواهیم داشت.
رمضانی در ادامه توضیح داد: در نمایشگاه مجازی اول میانگین حضور تا اتمام خرید هر مراجعه‌کننده ۲۴ دقیقه بود، در نمایشگاه مجازی که در بهمن برگزار کردیم با بهبودهایی که در فرایند جست‌وجو و دسترسی‌ها و دسته‌بندی‌ها ایجاد کردیم، این عدد به ۱۴ دقیقه و ۳۰ ثانیه رسید اما در این نمایشگاه به زیر ۱۲ دقیقه کاهش پیدا کرد که نشان می‌دهد هم فرایندها بهبود یافته و هم اشکالات سامانه‌ها برطرف شده تا مردم بتوانند راحت‌تر جست‌وجو و فرایند خرید خود را کامل کنند.
او درباره فروش کتاب در نمایشگاه نیز اظهار کرد: مجموع فروش نمایشگاه کتاب در بخش حضوری و مجازی تا شب گذشته، ۱۱۵ میلیارد تومان بود که مبلغ قابل توجهی است، از این مبلغ قریب ۵۴ میلیارد تومان در بخش مجازی و ۶۱ میلیارد تومان در بخش حضوری ثبت شده است.
در بخش دیگری از نشست، محمد الهیاری، رئیس کمیته ناشران داخلی نمایشگاه در پاسخ به سوال ایسنا درباره حضور ناشرانی که کتاب‌های کپی می‌فروشند، اظهار کرد: این موضوع به قدمت نمایشگاه سابقه دارد، بارها پرسیده شده و می‌شود؛ مادامی‌که مبنای حضور ناشران در نمایشگاه تعداد عناوین تولیدشده است، نمی‌شود مانع از حضور ناشری شد. نمایشگاه فرصتی عمومی است که ناشران در آن حضور یابند. همین امسال هم که مشغول تخصیص غرفه و جانمایی بودیم، این موضوع وجود داشت و تعداد قابل توجهی از ناشران به لحاظ شکلی و ضوابط امکان حضور در نمایشگاه را داشتند چون تعداد عناوین لازم را داشتند اما خب عناوین مشترک بودند. این موضوع در شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه مورد گفت‌وگو قرار گرفت و دوستان‌مان در معاونت فرهنگی و خانه کتاب برای ا ین‌که حضور ناشران در نمایشگاه حضور کیفی‌تری باشد و مردم کتاب جدید داشته باشند شاخص‌هایی تدوین کردند و امیدواریم در دوره‌های آتی نمایشگاه، شاهد این باشیم که حضور ناشرانی که تولیدات کیفی دارند، در نمایشگاه شاخص‌تر باشد.
او همچنین درباره غرفه‌های خالی نیز گفت: ناشران در موعد مقرر ثبت‌نام کردند و حتی وجه خود را واریز کردند اما موقع تحویل غرفه تعدادی از ناشران نیامدند. نمایشگاه لیست انتظاری از ناشران دیگری هم داشت که در اولویت یک و دو بودند پس به آن ناشران غرفه داده شد. آنچه تقاضا بود و ناشری که می‌شد در نمایشگاه ژحاضر باشد، تلاش شد بعد از دو سال در نمایشگاه حاضر شود. تعداد قابل توجهی از ناشران که ثبت‌نام و وجه پراخت کرده بودند به دلایل مختلف اعلام انصراف کردند.
او درباره کتاب‌های بلاگرهای اینستاگرامی توضیح داد: کمیته ناشران داخلی این وظیفه را دارد به صورت عمومی شرایط را فراهم کند تا مردم نویسنده‌ مورد علاقه خود را ببینند و یا ناشران برای نویسنده و مخاطبان وقت بگذارند. ملاک حضور کتاب‌ها هم مجوزهایی است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر می‌کند. با ناشران صحبت کردیم این کتاب‌ها در ساعت‌ پیک حضور مردم رونمایی نشود مانند پنجشنبه و جمعه که ازدحام جمعیت داریم.
او درباره این‌که آیا کتابی از نمایشگاه جمع‌آوری شده یا نه، اظهار کرد: کمیته ناشران داخلی علاوه بر موضوع جانمایی و حضور ناشران و بررسی این‌که کدام یک از ناشران شرایط حضور در نمایشگاه را دارد، یکسری وظایف نظارتی بر عهده دارد. ناشران مکلف هستند کتاب ناشر دیگری را عرضه نکنند و اگر عرضه می‌کنند قبلا نمایندگی گرفته باشند، پس ناشری که نمایندگی نگرفته نباید کتاب‌ها را عرضه کند یا محدودیت سال نشر قرار داده شده و زمانی که ناشری کتابی را عرضه می‌کند که محدودیت سال نشر را رعایت نکرده، نباید کتاب خود را عرضه کند و یا کتابی که فاقد مجوز رسمی از نمایشگاه است نباید در نمایشگاه باشد. اگر به مواردی از این دست برخورد کرده باشند به مدیران و ناظران به غرفه مراجعه و با ناشر صحبت و صورت جلسه کردند و از آن لحظه و تاریخ دیگر عرضه نشده است.
رمضانی، سخنگوی نمایشگاه کتاب تهران در بخش دیگری از نشست از مردم خواست در ساعت‌های ابتدایی روز به نمایشگاه مراجعه کنند و بازدید از نمایشگاه را برای ساعت پایانی و پرترافیک نگذارند که نتوانند استفاده کنند.
او خاطرنشان کرد: رعایت حقوق مخاطبان برای ستاد برگزاری نمایشگاه در اولویت است بنابراین یکی از موارد مهمی که به کمیته‌های مختلف و هیئت رسیدگی به تخلفات ارجاع می‌شود، گزارش‌های مردمی و رسانه‌ای است پس مردم می‌توانند به ستاد نمایشگاه و بخش‌هایی که برای بازرسی است، مراجعه کنند. غرفه‌های مواد غذایی و مسئله بهداشتی آن‌ها به شدت مسئله نمایشگاه است و چندین غرفه‌ای که رعایت ضوابط را نکرده بودند، در این چند روز پلمب شد، که آخرینش امروز بود.
علی رمضانی با اشاره به تشکیل جلسه کمیته رسیدگی به تخلفات گفت: ۵۴ پرونده در این جلسه مطرح شد که برای ۴۵ پرونده، رأی از جنس تخلفات آیین‌نامه‌ای صادر شد. تخلفات از عرضه کتاب‌های ناشران دیگر، عدم رعایت مفاد آیین‌نامه برای استفاده از دستگاه کارتخوان، عدم رعایت شئونات، عدم برگزاری برنامه‌های اعلام نشده را شامل می‌شد که برای ۴۵ پرونده رای صادر شد. آرایی از ۳ تا ۵ ساعت بسته شدن غرفه و دریافت تذکر کتبی تا محرومیت از حمایت‌های یک‌سال آینده وزارت ارشاد و محرومیت از حضور از دوره بعد. تعداد به تفکیک اعلام نشده است.
به گفته او مرکز اطلاع‌رسانی و پاسخگویی نمایشگاه کتاب مجموعا ۳۴ هزار تماس را پاسخ داده که تقریبا ۲۴ هزار تماس مربوط به تماس‌های ورودی و ۷ هزار تماس مربوط به خروجی بود. و دلایل افزایش تماس‌های خروجی هم این است که عمدتا ناشران بسته‌های خود را ارسال نکردند و با آن‌ها تماس گرفته می‌شود.
او عنوان کرد: یکی از تخلفات در هیئت بررسی تخلفات که منجر به صدور رأی هم شده همین ارسال دیرهنگام بسته‌های نمایشگاه مجازی است که ۱۰ تخلف در این بخش اراجاع شده بود که آراء مختلف گرفتند از تذکر کتبی تا بسته شدن غرفه.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *