13:42

عکس‌های خبری برگزیده در شصت‌وچهارمین دوره مسابقه عکاسی «بنیاد ورلد پرس فوتو»، با حضور ۲ عکاس ایرانی و عکسی از مراسم عزاداری «سردار قاسم سلیمانی» معرفی شدند.

به گزارش ایرنا به نقل از تارنمای بنیاد ورلد پرس فوتو، این بنیاد هر ساله در یکی از معتبرترین مسابقات عکاسی جهان بهترین‌های روزنامه‌نگاری بصری را در هشت شاخه مسائل روز، اخبار عمومی، پروژه‌های بلند، طبیعت، پرتره، ورزشی و اخبار محلی انتخاب و معرفی می‌کند. امسال در شصت و چهارمین دوره از این رقابت، ۴۵ عکاس از ۲۸ کشور جهان از جمله ایران، آرژانتین، ارمنستان، استرالیا، بنگلادش، فیلیپین، هند، ایرلند، میانمار، پرو، آمریکا، روسیه و پرتغال رتبه‌های اول تا سوم شاخه‌های مختلف را دست آوردند.

از ایران، نیوشا توکلیان با عکسی از مراسم عزاداری سردار قاسم سلیمانی در بخش تک عکس اخبار عمومی رتبه سوم را به دست آورد وفرشته اصلاحی با مجموعه سودای پرواز از زندگی سعید رامین ورزشکار سابق رشته پارکور، در دسته مجموعه عکس ورزشی سوم شد.

هیات داوران مستقل بنیاد ورلد پرس فوتو همچنین عکس اولین آغوش (The First Embrace) از مدس نیسن را به عنوان برنده جایزه عکس خبری سال ۲۰۲۱ انتخاب و جایزه ۵ هزار یورویی مسابقه را به این عکاس دانمارکی اهدا کردند.

در این عکس که به عنوان نمادی از امید در روزهای سخت کرونا تعبیر می‌شود، یکی از پرستاران خانه سالمندانی در سائوپائولوی برزیل، رزا لوزیا لوراندی ۸۵ ساله را از طریق پرده محافظتی در آغوش کشیده است.

نیسندرباره این عکس می‌گوید: برای من این عکس داستانی از امید و عشق در یکی از سخت‌ترین دوران است. وقتی درباره بحرانی که در برزیل در جریان بود و رهبری ضعیف(ژائیر) بولسوناروکه از همان ابتدا این ویروس را نادیده گرفت و آن را یک آنفولانزای کوچک می‌خواند، باخبر شدم، احساس کردن باید حتما در این باره کاری بکنم.

افتخارات عکاسان ایرانی در مسابقات بهترین عکس خبری جهان، از گذشته تا امروز

مسابقه بهترین عکس خبری جهان اولین بار در سال ۱۹۵۵ میلادی برگزار شد و عکس موگنس فن هیون دانمارکی از یک مسابقه موتورسواری، به عنوان عکس سال انتخاب شد.

ده سال بعد و در سال ۱۹۶۵، ایران برای اولین بار با عکسی ازجهانگیر زمانیان به فهرست برگزیدگان این رقابت راه یافت. از آن سال تاکنون، ۱۹ عکاس ایرانی در این مسابقه عکاسی رتبه آورده‌اند. از پرافتخارترین عکاسان ایرانی در این رقابت می‌توان به رضا دقتی و ابراهیم نوروزی اشاره کرد که هرکدام تاکنون سه بار از بنیاد ورلد پرس فوتو جایزه گرفته‌اند.

عکاسان ایرانی از شصت و چهارمین دوره این مسابقه هم دست خالی برنگشتند؛ نیوشا توکلیان که در شاخه تک عکس اخبار عمومی مقام آورد، خبرنگار و عکاس مطرح ایرانی است که روز ۷ دی سال ۱۳۶۱ در تهران متولد شد و عکاسی حرفه‌ای را از ۱۶ سالگی آغاز کرد. عکس‌های این عکاس توانا تاکنون در روزنامه‌های معتبری چون تایم، نیویورک تایمز و فیگارو منتشر شده‌ است.

فرشته اصلاحی دیگر برنده ایرانی امسال در مسابقه ورلد پرس فوتو، متولد بندر ماهشهر (خوزستان)، عضو انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران است که از سال ۱۳۹۲ به عنوان عکاس خبری در رسانه های کشور از جمله رورنامه و مجلات همشهری، آژانس عکس همشهری و خبرگزاری میزان فعالیت کرد. وی فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد تئاتر از دانشگاه هنر تهران است و دریافت دو دوره جایزه از جشنواره عکس خبری دوربین دات نت و دریافت لوح برگزیده سه دوره سفرهای عکاسی به مناطق محروم کشور از موفقیت‌های وی در عرصه رسانه و عکاسی مستند به شمار می‌رود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *