رشید مشهراوی کارگردان فلسطینی درباره تولید ۲۲ فیلم کوتاه در غزه در طول جنگ سخن گفت.
به گزارش مهر به نقل از ورایتی، در جشنواره فیلم تائورمینا، رشید مشهراوی، کارگردان فلسطینی با فیلم «از زمین صفر» حضور پیدا کرد. این فیلم مجموعه‌ای از ۲۲ فیلم کوتاه است که توسط فیلمسازان داخل نوار غزه در طول جنگ کنونی فیلمبرداری شده است.
وی با ورایتی در مورد روند ساخت فیلم و رویارویی هنر با شرایط وحشتناک صحبت کرد.
مشهراوی گفت: من در غزه به دنیا آمدم و بزرگ شدم، به عنوان کارگردان و تهیه کننده فیلم‌های متعددی در غزه ساخته‌ام، و این بار بعد از دیدن همه اتفاق‌ها، گفتم نه، قرار نیست فیلم بسازم. من این فرصت را به فیلمسازان فلسطینی و فیلمسازانی که اکنون در غزه هستند می‌دهم تا بتوانند آنچه را در حال وقوع است با مردم در میان بگذارند.
وی افزود: ایده اولیه این بود که بر داستان‌های شخصی ناگفته تمرکز کنیم و همچنین آنها را از نظر هنری و فنی به شیوه‌ای درست بیان کنیم و این فیلمسازان را تربیت کنیم تا داستان‌هایشان را بسازند و بتوانند در جشنواره‌ها و تلویزیون دیده شوند.
مشهراوی با شرکت تولید فیلم فرانسوی «کورینی پروداکشنز» و لورا نیکولوف تهیه کننده این کار را انجام داد و هماهنگی بین همه گروه‌ها در غزه، دریافت مواد و نظارت بر مراحل پس از تولید را برعهده داشت.
درباره نحوه تدارکات فیلم وی ساخت این فیلم را یک کابوس تدارکاتی خواند و افزود: در عین حال خارج کردن فیلم‌ها از غزه هم همین طور بود. یکی از مشکلات اصلی ما این بود که فیلم‌ها را از غزه بیرون بیاوریم و همچنین تماس دائمی با فیلمسازان داشته باشیم. حتی اگر ارتباط‌مان فقط از طریق اینترنت، از طریق رسانه‌های اجتماعی، فیس بوک، واتس اپ و همه این چیزها باشد، بتوانیم با هم صحبت کنیم. اما وقتی برای شارژ موبایل خود برق نداشته باشی، دیگر هیچ نداری.
این کارگردان افزود: گاهی اوقات ما ۲۴ ساعت شبانه روز کار می‌کردیم و بیدار بودیم، چون در آن منطقه، برق وجود داشت، اینترنت کار می‌کرد و می‌توانستیم بهترین‌های خود را برای بارگذاری مطالب در فرانسه ارسال کنیم. آخرین فیلم ما ۲ هفته پیش رسید.
وی در ادامه گفت: گنجاندن ۲۲ فیلم در یک اثر یک چالش بزرگ از نظر تدوین بود، زیرا هیچکس با یک دوربین و با همان تنظیمات فیلمبرداری نکرده بود و کیفیت صدا هم کاملاً تفاوت داشت.
مشهراوی همچنین یادآوری کرد که همین شرایط موجب شد تا یکی از فیلم‌های کوتاه با عنوان «متأسفم سینما» به طور خاص از محدودیت‌های خلق سینما در چنین شرایط سختی صحبت کند. وی افزود: این یکی از فیلم‌هایی است که من با آن رابطه خاصی دارم، زیرا در زندگی فکر می‌کنی سینما اولویت زندگی‌ات است و بعد ناگهان می‌بینی، نه، اینطور نیست. مهم‌تر از همه این است که چیزی بخوری؛ خانواده خود را نجات دهی و می‌بینی نجات انسان‌ها از سینما مهمتر است.
کارگردان فلسطینی با تاکید گفت: ما فیلم می‌سازیم تا زندگی را بهتر کنیم، زندگی را آسان‌تر کنیم، تا آن را بیشتر درک کنیم. تا حال انسان‌ها بهتر شود. این فیلم به خوبی این عنصر را دارد، چون کارگردان در شرایطی قرار دارد که باید بین زندگی و سینما یکی را انتخاب کند و زندگی را انتخاب کرده است.
وی در پاسخ به این پرسش که پس نقش سینما چیست؟ اظهار کرد: سینما برای من بسیار مهم است. من بیش از ۳۰ سال پیش شروع به ساخت فیلم در داخل سرزمین‌های اشغالی فلسطین کردم. باید از سینما در برابر اشغالگری اسرائیل محافظت کرد. سینما نه تنها باید یک واکنش باشد، باید یک اقدام هم باشد. ما فلسطینی‌ها یک ملت هستیم. ما تاریخ، زبان، موسیقی، رنگ، غذای مشترک داریم: ما چیزهای زیادی داریم که متعلق به همه ما است. همه اینها می‌تواند زمینه مستحکمی برای ساخت فیلم باشد.
رشید مشهراوی سال ۱۹۶۲ در غزه در خانواده‌ای از پناه‌جویان یافا متولد و در اردوگاه پناهندگان «شتی» بزرگ شد. مشهراوی در رام‌الله زندگی و کار می‌کند و سال ۱۹۹۶ «مرکز تولید و پخش سینما» را با هدف حمایت از تولید فیلم‌های محلی تأسیس کرده است. وی همچنین حامی مالی برنامه سینما با گوشی تلفن همراه است که به او امکان می‌دهد فیلم‌هایی را در اردوگاه‌های پناهندگان فلسطینی نمایش دهد.
وی با «فلسطین استریو» در جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو ۲۰۱۳ حضور داشت و پس از آن «نامه‌هایی از یرموک» و «نوشتن روی برف» را ساخت. «حیفا» در سال ۱۹۹۵، «انتظار» در سال ۲۰۰۵ و مستند «پخش زنده از فلسطین» در سال ۲۰۰۲ از دیگر فیلم‌های وی است. این کارگردان در سال ۱۳۹۷ در سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر حضور داشت.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *