9:28

مهتاب عسگری، کارگردان نمایش «ادیپ شهریار» که این روزها روی صحنه است، می‌گوید بعضی عنوان می‌کنند که ما دنبال پول درآوردن هستیم در حالیکه نمایش ما رایگان اجرا می‌شود.
او همزمان با اجرای نمایش خود در گفت‌وگو با ایسنا توضیحاتی درباره این اثر نمایشی ارایه می‌دهد و تاکید می‌کند تئاتر مانند خود زندگی است و نمی‌توان آن را تعطیل کرد.
عسگری که نمایش خود را در پردیس تئاتر تهران روی صحنه می‌برد، درباره اجرای رایگان این نمایش توضیح می‌دهد: در دو سه شب اول بلیت‌فروشی داشتیم ولی چون استقبالی صورت نگرفت، تصمیم گرفتیم به دلیل شرایط اجتماعی فعلی، نمایش را رایگان اجرا کنیم و بعد از رایگان شدن، استقبال تماشاگران خوب شد و اگر در سالنی کوچک اجرا داشتیم، تمام صندلی‌های سالن پر می‌شد. البته همین حالا هم بعضی از تماشاگران برای حمایت از گروه، بلیت تهیه می‌کنند ولی تعدادشان بسیار اندک است.
او که دانشجوی رشته ادبیات نمایشی است، ادامه می‌دهد: این روزها بعضی از دانشجویان می‌گویند چطور در این شرایط تئاتر اجرا می‌کنی، در حالیکه من فکر می‌کنم تئاتر مثل خود زندگی است و تعطیلی‌بردار نیست. درست هم نیست که به محض وقوع هر اتفاقی، تئاتر را تعطیل کنیم. ما هم که دنبال کسب درآمد نیستیم. از همه دانشجویان هم دعوت می‌کنم نمایش ما را ببینند.
عسگری اضافه می‌کند: ما از فروردین ماه آماده‌سازی این نمایش را شروع کردیم و گروهمان بسیار بزرگ است. حفظ یک گروه پرتعداد، کاری است بسیار دشوار و اعضای گروه نمی‌توانستند برای مدتی طولانی در اختیار این پروژه باشند چون برنامه‌های دیگری هم داشتند. بنابراین ناچار بودم در همین مقطعی که از قبل برنامه‌ریزی کرده بودیم، روی صحنه برویم. با اینکه شرایط برای اجرای تئاتر فراهم نیست.
او با ابراز تاسف از وضعیت تبلیغات تئاتر در شرایط فعلی ادامه می‌دهد: تبلیغات‌مان خیلی ضعیف است. از صبح هیچ کاری نمی‌توانیم انجام بدهیم و فقط امید داریم که شب، فیلترشکن‌ها جواب بدهند و بتوانیم اطلاع‌رسانی کنیم.
این کارگردان درباره انتخاب پردیس تئاتر تهران برای اجرای این نمایش توضیح می‌دهد: نمی‌توانستیم به سالن‌های دیگری اجاره بدهیم به همین دلیل این سالن را انتخاب کردیم. با اینکه راهش دور است اما اجاره نمی‌گیرند و اگر بلیت فروشی داشته باشیم، ۲۰ درصد فروش را باید به سالن بپردازیم. وقتی اجرای ما رایگان شد، اتفاقا سالن از این موضوع استقبال کردند چون اجرای رایگان بهتر از خالی بودن سالن است.
عسگری در پاسخ به این پرسش که با این وصف چگونه هزینه‌های آماده‌سازی این نمایش را تامین می‌کند، می‌گوید: هیچ حمایتی نشده‌ایم و فقط امیدوارم مرکز هنرهای نمایشی کمک‌هزینه‌ای بپردازد تا خرج رفت و آمد اعضای گروه که اغلب آنان سابقه فعالیت در تئاتر دارند و آماتور محسوب نمی‌شوند، تامین شود.
او درباره انتخاب نمایشنامه ادیپ شهریار که اثری کلاسیک است، نیز توضیح می‌دهد: همیشه یکی از دغدغه‌هایم اجرای متنی کلاسیک بود. در میان متونی که بررسی کردم، ادیپ را بیش از همه دوست داشتم، حقیقت‌جویی او برایم خوشایند بود هرچند تقدیری ناخوشایند داشت.
در خلاصه‌داستان این نمایش که اثری است مشهور از سوفوکل، نمایشنامه‌نویس شهیر یونان باستان آمده: پیشگویان خبر می‌دهند نوزادی که در راه است شو بخت خواهد بود و اگر چاره ای نشود پدر را خواهد کشت و با مادر ازدواج می‌کند. پدر به ناچار اورا در بیابان رها می‌کند تا گرفتار آن سرنوشت جانکاه نشوند. اما تقدیر اورا به جایگاهی امن می‌فرستد و ادیپ براساس خواست تقدیر در هیبت جوانی تنومند پدر را می‌کشد و با مادر ازدواج می‌کند و چنگال تقدیر بر سرنوشت محتومش چنگ می‌زند. ادیپ به دنبال حقیقت به خود می‌رسد و در می یابد که گریزی از حقیقت نیست و او همان زاییده ای است که باید باشد. پس برای کشف حقیقت به‌خود می رسد هر چند فرجامش نیستی و نابودی است.
نمایش «ادیپ شهریار» تا پایان آبان ماه هر شب راس ساعت ۱۹ به مدت ۷۵ دقیقه در پردیس تئاتر تهران روی صحنه است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *