19:26

میثم فلاح باستان‌شناس و سرپرست کاوش‌های تپه قِلاکِتی گِل محله سُرخ‌رود شهرستان محمود‌آباد از افتتاح اتاق باستان‌شناسی شهرداری سرخ‌رود در ادامه پژوهش‌ها، فعالیت‌های گسترده و کاوش‌های روشمند باستان‌شناسی در این حوزه خبر داد.
به گزارش روابط‌ عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، میثم فلاح 11خرداد 1401با اعلام این خبرگفت: پژوهش‌های باستان‌شناسی حوزه مرکزی مازندران مشخصاً شهرستان‌های آمل و محمودآباد و دره هراز توسط نگارنده بالغ بر یک دهه است که بصورت روشمند در حال انجام است.
او افزود: این مطالعات منجر به شناسایی آثار تاریخی متعدد با دوره‌های زمانی مختلف پیش از تاریخ، تاریخی و اسلامی همچون، تپه‌ها و محوطه‌های باستانی، قلاع کوهستانی، معماری دستکند صخره‌ای، سقانفار، امامزاده، حمام، خانه و … شد.
این باستان‌شناس با بیان اینکه در این بین مشخصاً محوطه مهم و قابل توجه‌ای مورد شناسایی، بررسی، ثبت و در ادامه کاوش‌های لایه نگارانه‌ای در آن صورت پذیرفت به نام تپه قِلاکِتی گِل محله سُرخ رود تصریح‌کرد: تپه قلاکتی در شهر ساحلی سرخ‌رود در نوار جنوبی دریای مازندران و شهرستان محمودآباد قرار دارد و سرخ‌رود شهری است که در حوزه گردشگری ساحلی جز پایلوت‌های بسیار مهم استان مازندران به شمار می‌رود.
او خاطرنشان‌ کرد: علاوه بر این موضوع موجودیت این محوطه ارزشمند تاریخی که در طی بررسی‌های متعدد و دو فصل کاوش لایه‌نگارانه در برجستگی غربی و شرقی شواهدی از دوران آهن، اشکانی-ساسانی و اسلامی (قلعه ماهانه سر) در آن مشخص شد، اهمیت و ماهیت روشمند و برنامه‌ریزی شده را در حوزه باستان‌شناسی طلب می‌کرد، خواسته‌ای که سرچشمه آن را هم در مطالبه‌گری مردمی شهر سرخ رود می‌توان به وضوح و محترمانه دید.
فلاح افزود: ردپای این مطالبه‌گری به حق، از آنجایی شکل گرفت که نگارنده علاوه بر پژوهش‌های باستان‌شناسی، برای مقوله باستان‌شناسی عمومی اهمیت ویژه‌ای قائل بود بطوریکه در نشست‌های مختلف با حضور در جوامع محلی، بومی، روستایی و شهری و دانشگاه‌های منطقه، نماز جمعه شهر، مساجد روستاها و اداره‌های مختلف به ارائه و تبیین اهمیت و پاسداشت این مواریث فرهنگی گرانقدر می‌پرداخت.
او اظهارکرد: جمیع جوانب این رفتار و عملکرد و از طرف مقابل درک بالای مجموعه تصمیم‌گیران و مردمان شهر سرخ‌رود منجر به اتفاق منحصر به فرد در حوزه باستان‌شناسی شد.
سرپرست کاوش‌های تپه قِلاکِتی گِل محله سُرخ‌رود شهرستان محمود‌آباد گفت: اینکه نهادی غیر از مجموعه میراث‌فرهنگی، اتاق و بخشی مستقل به باستان‌شناسی اختصاص دهد و مشخصاً ایجاد کند، به خودی خود نشان از فرایند موفق آمیز (public archaeology) باستان‌شناسی برای عموم دارد که سرخ‌رود را در این زمینه ویژه و منحصر به فرد می‌کند.
او افزود: از این رو با درایت و خردمندی شهردار، ریاست و اعضای شورای اسلامی شهر سرخ‌رود و تمامی واحد‌های این مجموعه، اتاق باستان‌شناسی سرخ‌رود، در ساختمان شماره 2 شهرداری سرخ‌رود، همزمان با هفته میراث‌فرهنگی و رونمایی از مکشوفه‌های تپه قلاکتی ، افتتاح و شروع به کار کرد.
سرپرست کاوش‌های تپه قِلاکِتی گِل محله سُرخ‌رود شهرستان محمود‌آباد اظهارکرد: مطمئناً ایجاد این اتاق مستقل در حوزه باستان شناسی امری منحصر به فرد در ایران است که می‌توان تعامل مادی و معنوی در حوزه پژوهش‌های مرتبط با میراث‌فرهنگی مازندران و در ادامه کشور را بیش از بیش اعتلا بخشد.
این باستان‌شناس از مهمترین اهدف و چشم‌اندازهای این اتاق را، ادامه کاوش‌های روشمند تپه قلاکتی و انشاء الله تبدیل آن به سایت موزه در آینده نزدیک، بررسی و ثبت ملی دیگر تپه‌های باستانی در سرخ‌رود و محمودآباد، پژوهش‌های باستان‌شناسی دریایی و زیر آب در ساحل سرخ‌رود و محمودآباد و رودخانه هراز که بنا به نوشته های تاریخی، روزگاری بندرگاهی در همین حوالی وجود داشته، انتشار مقاله و کتاب و فصلنامه از پژوهش‌ها، حفاظت و مرمت آثار منقول و غیر منقول، احداث موزه باستان‌شناسی و مردم‌شناسی و از دیگر سو لمس و حس خروجی‌های این پژوهش‌ها در حوزه طراحی مبلمان شهری همچون، اِلِمان سازی از یافته‌ها (مهر و گل مهرهای مکشوفه قلاکتی با نقوش بسیار زیبای جانوری و کتیبه پهلوی ساسانی) در میادین و خیابان‌ها، برگزاری مسابقات ورزشی، مثلاً با نام «جام قلاکتی» جهت آشنایی با این مواریث فرهنگی (برای مثال: دوچرخه سواری، رزمی و …) و بسیاری اقدامات فرهنگی به‌منظور پاسداشت میراث گذشتگان و توسعه گردشگری برشمرد.
فلاح در پایان ابراز امیدواری کرد با همکاری و همت شهردار و شورای اسلامی شهر سرخ‌رود، فرماندار و اداره میراث‌فرهنگی شهرستان محمودآباد و سایر مسئولان شهرستانی، اتاق باستان‌شناسی شهرداری سرخ‌رود را گامی بلند، با برنامه و هدفمند در حوزه میراث‌فرهنگی غنی مازندران ببینیم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *