9:19

نتایج بررسی‌های تحلیلگران سینمایی نشان می‌دهد درآمد سال جاری گیشه آمریکای شمالی در مقایسه با آخرین سال پیش از شیوع کرونا، حدود ۶۱ درصد کاهش یافته است.
به گزارش ایرنا ابه نقل از ورایتی، با وجود گشایشی که با اکران فیلم‌هایی چون مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست، بیوه سیاه و شانگ چی و افسانه ده حلقه در گیشه سال ۲۰۲۱ ایجاد شد، سینماهای آمریکا همچنان تا بازگشت به دوران پیش از کرونا راه درازی پیش رو دارند.
براساس پیش‌بینی‌های اولیه شرکت کام اسکور (Comscore)، مجموع درآمد گیشه آمریکای شمالی تا روزهای پایانی ماه دسامبر به ۴ میلیارد و ۴ میلیون دلار خواهد رسید. البته ممکن است این آمار و ارقام در چند روز آینده دستخوش تغییراتی شود چون بازه میان کریسمس و سال نو معمولا پررونق‌ترین ایام برای سینماها هستند اما نگرانی‌ها از شیوع سریع سویه اومیکرون ویروس کرونا ممکن است سینما را نیز تحت‌الشعاع قرار دهد.
اگر پیش‌بینی‌های انجام شده درست از آب درآید، درآمد سال ۲۰۲۱ گیشه آمریکا در مقایسه با سال ۲۰۲۰ رشد ۹۱ درصدی را تجربه خواهد کرد. البته این شاخص و استاندارد چندان مناسبی نیست چون در سال ۲۰۲۰ میزان بلیت فروشی به کمترین میزان خود در مدت ۴۰ سال رسیده بود. در شرایطی که سینماها تعطیل بودند و استودیوهای مطرح فیلمسازی از اکران فیلم‌های گیشه پسند و مهم خود خودداری می‌کردند، درآمد گیشه آمریکا در این سال به زحمت به ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار رسید.
درآمد گیشه در سال ۲۰۲۱ در مقایسه با سال ۲۰۱۹، که آخرین دوره عادی در دنیای سینما بود، حدود ۶۱ درصد کاهش یافته است. گیشه آمریکای شمالی در سال ۲۰۱۹ به مدد فیلم‌هایی چون انتقام‌جویان: پایان بازی، شیرشاه و داستان اسباب‌بازی‌های ۴، ۱۱ میلیارد و ۳۹۰ میلیون دلار درآمد کسب کرد. با شیوع کرونا، درآمد گیشه در سال ۲۰۲۰ در مقایسه با این سال استثنایی ۸۰ درصد کاهش یافت.
امسال قرار بود اوضاع متفاوت باشد و تا حدی هم این اتفاق افتاد. هالیوود در سال ۲۰۲۱ رونمایی از فیلم‌های مهیج و موردانتظار خود را از سرگرفت و مردم به سینماهای محلی بازگشتند. اما نتیجه برای ژانرهای مختلف متفاوت بود؛ فیلم‌های ابرقهرمانی فاتحان سال گیشه بودند از جمله پرفروش‌ترین فیلم‌های این دسته می‌توان به مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست، شانگ چی و افسانه ده حلقه، ونوم: بگذار کارنیج بیاید و بیوه سیاه اشاره کرد که به ترتیب ۴۶۷، ۲۲۴، ۲۱۲ و ۱۸۳ میلیون دلار در سینماهای آمریکا فروش کردند.
در آن سوی میدان، فیلم‌هایی که مخاطبان بزرگسال را هدف قرار داده بودند از جمله داستان وست ساید (۲۳ میلیون دلار فروش در گیشه آمریکا) و آخرین دوئل (۱۰ میلیون دلار فروش در گیشه آمریکا) در بلیت فروشی با مشکل روبه‌رو شدند. با وجود این، چند فیلم هم بودند که هیچ ربطی به دنیای کتابهای مصور نداشتند اما در گیشه با فروشی استثنایی روبه‌رو شدند؛ از جمله این فیلم‌ها می‌توان به فیلم زمانی برای مردن نیست از مجموعه جیمز باند (۱۶۰ میلیون دلار)، سریع و خشن ۹ (۱۷۳ میلیون دلار)، یک مکان آرام: بخش دوم (۱۶۰ میلیون دلار) و کمدی علمی-تخیلی مرد آزاد با بازی رایان رینولد (۱۲۱ میلیون دلار) اشاره کرد.
تحلیلگران گیشه توقع نداشتند اوضاع در سال ۲۰۲۱ به حالت عادی بازگردد آن هم با توجه به این که واکسیناسیون تا چند ماه پس از آغاز سال به طور گسترده انجام نشد. اما حالا مدیران استودیوها و کارشناسان سینما امید دارند سال ۲۰۲۲ سالی باشد که در آن مخاطبان از فیلم دیدن در خانه خسته شده و به سوی پرده نقره‌ای روانه شوند. اگر تغییری در جدول‌های اکران صورت نگیرد، در سال آینده پرده‌های سینما میزبان فیلم‌های بزرگی چون بتمن با بازی رابرت پتینسون، فیلم ابرقهرمانی پلنگ سیاه ۲، پارک ژوراسیک: قلمرو و مرد عنکبوتی: در امتداد اسپایدر-ورس: بخش اول خواهند بود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *