پروژه "کیک مورد علاقه من" بهتاش صناعی‌ها و مریم مقدم جایزه گسترش فیلمنامه یوریماژ به همراه ۲۰ هزار یورو را دریافت کرد

15:14

بانی‌فیلم: نشریه سینمایی ورایتی در گزارشی از هفتادوچهارمین دوره فستیوال برلین به فیلم «آلکاراس» برنده جایزه بزرگ برلین یعنی خرس طلایی پرداخته است.
ورایتی در گزارش خود نوشته: 

کارلا سیمون، کارگردان اسپانیایی توانست برای دومین فیلم بلندش «آلکاراس» که یک درام تکان دهنده درباره خانواده‌ای کشاورز اهل کاتالونیاست که از سرزمین‌شان اخراج می‌شوند، برنده خرس طلایی شود که برترین جایزه جشنواره فیلم برلین است.
کارلا سیمون این جایزه را از دست ام. نایت شیامالان رئیس هیات داوران فستیوال برلین دریافت کرد و یک شب باشکوه را برای فیلمسازان زن رقم زد.
«آلکاراس» یکی از آخرین فیلم‌های بخش مسابقه‌ بود که در جشنواره دیده نشده بود، اما پس از اکران در روز سه‌شنبه و قبل از روز پایانی فستیوال بود که این فیلم اسپانیایی-ایتالیایی به عنوان یکی از محبوب‌ترین آثار بخش مسابقه‌ شناخته شد که استحقاق دریافت جایزه خرس طلایی را دارد. تحسین همگانی منتقدان برای این فیلم ساده اما هیجان‌انگیز «آلکاراس» قابل تعمق است فیلمی که شامل مجموعه‌ای از بازیگران کاملاً غیرحرفه‌ای بود.
منتقد ورایتی از جمله تحسین‌کنندگان «آلکاراس» بود که آن را به خاطر داشتن «وجدان سیاسی‌اش» در برابر درام داخلی، تحسین کرد.
نکته جالب در مورد برنده جایزه بزرگ خرس طلایی برلین این است که موفقیت کارلا سیمون، درست پنج سال پس از ساخت اولین فیلم زندگی‌نامه‌اش به نام «تابستان 1993» است که در همان منطقه روستایی کاتالونیا اتفاق می‌افتد. این فیلمساز اسپانیولی در رقابت نسل جوان‌گرایانه برلیناله پیروز شد که می‌تواند یک تبلیغ قابل توجه برای این نویسنده و کارگردان 35 ساله باشد.

جالب است که بدانیم با خرس طلایی سیمون در فستیوال برلین، پس از برنده شدن شیر طلایی ونیز توسط فیلم «اتفاق» ساخته کارگردان فرانسوی آدری دیوان که درامی درباره سقط جنین است و پس از برنده شدن هموطنش جولیا دوکورنو که نخل طلای کن را برای «تیتان» اگرفت، این اولین بار در تاریخ است که زنان به عنوان برندگان اصلی معتبرترین سه جایزه از جشنواره‌های بین المللی هستند.


سایت دویچه وله هم در گزارشی از مراسم پایانی هفتادوچهارمین دوره فستیوال برلین نوشت: هیأت داوران ۷۲مین جشنواره بین‌المللی برلیناله در شامگاه چهارشنبه ۱۶ فوریه (۲۷ بهمن) دو جایزه خرس طلایی و نقره‌ای را اعطا کردند.
هیأت داوران برلیناله به سرپرستی فیلم‌ساز آمریکایی م. نایت شایامالان، خرس طلایی برای بهترین فیلم را به فیلم اسپانیایی-ایتالیایی “آلکارّاس” به کارگردانی کارلا سیمون داد. آلکارّاس نام شهری در شمال شرقی اسپانیا واقع در استان کاتالونیاست. این فیلم سرگذشت یک خانواده کاتالان را به تصویر کشیده است که باغستان هلویشان از بین می‌رود.
خرس نقره‌ای “جایزه بزرگ هیأت داوران” به فیلمی با عنوان “فیلم داستان‌نویس” به کارگردانی هونگ سان-سو از کره جنوبی رسید.


خرس نقره‌ای “جایزه هيأت داوران” نیز به فیلم “Rob of Gems” اثر ناتالیا لوپز گایاردو اعطا شد.
برای بهترین کارگردانی، فیلم “دو سوی تیغ” به کارگردانی کلِر دنی و هنرپیشگی ژولیت بینوش، خرس نقره‌ای دریافت کرد.
خرس نقره‌ای برای بهترین هنرپیشه نقش اول را هیأت داوران هفت نفره برلیناله به “مِلتِم کاپلان” در فیلم “ربیه کورناتس علیه جرج دبلیو بوش” به کارگردانی آندره‌آس درزن از آلمان دریافت کرد.
جایزه بهترین مستند جشنواره به “خاطرات روزانه میانمار” اعطا شد و فیلم “دام” از آناستازیا وبر، جایزه خرس طلای بهترین فیلم کوتاه را به خانه برد.
پروژه سینمایی “کیک مورد علاقه من” ساخته بهتاش صناعی‌ها و مریم مقدم و محصول مشترک ایران و فرانسه جایزه گسترش فیلمنامه یوریماژ به همراه ۲۰ هزار یورو را در بخش بازار تولید مشترک برلیناله دریافت کرد.
مستند “جمعه می‌بینمت” ساخته میترا فراهانی به عنوان محصول مشترک فرانسه، سوئیس، ایران و لبنان جایزه ویژه هیات داوران در بخش رویارویی را به خود اختصاص داد.
فیلم کوتاه “گوزن” از ایران هم جایزه ویژه بهترین فیلم کوتاه را از سوی هیات داوران بین‌المللی در بخش نسل (Generation kplus) از آن خود کرد. این جایزه ۲۵۰۰ یورویی به دلیل کار دوربین بسیار تأثیرگذار و شاعرانه و نیز هنرپیشگی اصیل به این فیلم اعطا شد. “گوزن” داستان جوانی است که با الهام از اسطوره‌ای دیرین، خود را چنان توانمند می‌یابد که برادرش را نجات می‌دهد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *