خبرگزاری آسوشیتدپرس در مطلبی با اشاره به برگزاری نمایشگاه آثار «اندی وارهول» در موزه هنرهای معاصر ایران نوشت: بازدیدکنندگان ایرانی فارغ از تنشهای سیاسی از برگزاری نمایشگاه آثار یک هنرمند آمریکایی در تهران استقبال کردند.
به گزارش ایرنا، نمایشگاه پرسونا، مروری بر آثار اندی وارهول، هنرمند، نویسنده، عکاس و فیلمساز پیشرو آمریکایی از بنیانگذاران هنر پاپ دهه ۱۹۵۰ آمریکا ابتدا ۲۵ خرداد در موزه هنرهای معاصر تهران به نمایش درآمد و قرار بود سوم مرداد پایان یابد اما با اوج گیری شیوع کرونا از ۱۲ تیر تعطیل شد. این نمایشگاه باردیگر ۲۹ شهریور بازگشایی شد و تا دوم آبان میزبان علاقهمندان بود.
خبرگزاری آسوشیتدپرس در مطلبی با اشاره به برگزاری این نمایشگاه در ایران نوشت: راهروهای گرد و پیچدرپیچ موزه هنرهای معاصر ایران میزبان ردیفی از ۱۸ اثر کلاسیک اندی وارهول است که در نگاه اول میشود آنها را شناخت. از جمله این تابلوها میتوان به پرترههایی از مائو زدونگ، بنیانگذار و اولین رهبر چین کمونیست و مرلین مونرو و نقاشیهای وارهل از قوطیهای سوپ کمپبل و ژاکلین کندی، بانوی اول سابق آمریکا، اشاره کرد.
ویروس کرونا که در ایران تاکنون بیشتر از هر کشور دیگری در خاورمیانه تلفات به جا گذاشته، در ماه اوت به مدت چند هفته درهای این نمایشگاه را به روی طرفداران وارهول بست.
فاطمه رضایی، ۴۶ ساله، با اشاره به نقاشیای که وارهول در سال ۱۹۶۲ به فاصله کوتاهی پس از آن که مرلین مونرو خود را کشت، از او کشید، میگوید: عاشق این نقاشی هستم. با نگاه کردن به آن داستان زندگی مرلین مونرو را در سرم تصویر میکنم. این نقاشی مفهوم مرگ را برایم ملموس میکند.
رضایی که یک معلم بازنشسته است آنقدر به این نمایشگاه علاقه داشت که برای بازدید از آن دو بار از جنوب شیراز به تهران سفر کرد.
وی در ادامه عنوان کرد: انتخاب رنگهای وارهول فوق العاده است و برای من ترکیبی از احساساتی چون اندوه و فناپذیری را تداعی میکند.
این آثار وارهول بخشی از کلکسیون دائم چند میلیارد دلاریای است که در گنجینه این موزه ایرانی نگهداری میشود. با افزایش قیمت نفت در دوران پادشاهی محمدرضا پهلوی، ایران پیش از خلع شاه غرب دوست و روی کار آمدن روحانیون شیعه، هزاران تابلو از جمله آثار کلود مونه، پابلو پیکاسو و جکسون پولاکرا خریداری کرد. در دهههای اخیر با کاهش محدودیتهای فرهنگی حدود یک هزار و ۵۰۰ قطعه هنری از دوران پادشاهی پهلوی دوباره به نمایش درآمدند و با استقبال بینظیر بازدیدکنندگان روبه رو شدند. این جریان تا جایی ادامه داشت که شورای شهر تهران بیلبوردهای شهر را با آثار نقاشان آمریکایی بزرگ از مارک روتکو گرفته تا ادوارد هاپر پوشاند و این کلان شهر را به یک نمایشگاه بزرگ و رو باز تبدیل کرد.
در موزه هنرهای معاصر ایران این روزها فقط حرف از هنر است و چیزی درباره تنشهای سیاسی با آمریکا یا تحریمهای این کشور علیه ایران شنیده نمیشود.
حسن نوفرستی، مدیر روابط عمومی موزهی هنرهای معاصر تهران، با بیان این که استقبال مردم از نمایشگاه نقاشیهای اندی وارهول استثنایی بوده است، گفت: جمعیت بازدیدکنندگان در بحبوحه شیوع کرونا آنقدر زیاد بود که موزه مجبور شد تعداد افرادی که در هر ساعت اجازه بازدید از نمایشگاه را داشتند، محدود کند.
به گفته نوفرستی اگرچه نمایشگاه مرور آثار وارهول رو به پایان است اما موزه هنرهای معاصر برنامه دارد در آینده آثار بیشتری از وارهول و دیگر هنرمندان غربی را به نمایش بگذارد.
اَندی وارهول هنرمند، نویسنده، عکاس و فیلمساز پیشرو آمریکایی، از بنیانگذاران هنر پاپ دهه ۱۹۵۰ بود که در سال ۱۹۸۷ در ۵۸ سالگی درگذشت.
پروسونا فرصتی است تا با نگاهی متفاوت به آثارش، لایهبهلایه، حجاب سالیان از چهرهی او زدوده شود. چهره هنرمندی پیشرو که بهغایت تجسم بازتاب اندیشههای ژوزف بویز درباره مجسمههای اجتماعی بود. تفکری که در آن، زندگی هنرمند اثر هنری اوست و تجربه زیسته هنرمند مرز بین اثر هنری و زندگی را از میان میبرد.
تلاش وارهول برای بازساخت هرباره پرسونای خود، زندگی و یگانه اثر او شد که به تناوب در آثارش نمود پیدا کردند. در مجموع ۲۸ اثر یا هفت مجموعه اثر اندی وارهول دراین نمایشگاه ارائه شد که یک اثر تا پیش از این نمایشگاه، نمایش داده نشده بود.
بدون دیدگاه