12:14

گمانه‌زنی با هدف لایه‌نگاری برای مطالعه، شناخت لایه‌ها و دوره‌های فرهنگی ادوار استقراری تپه اهرنجان و همچنین ارائه گاه‌نگاری نسبی و مطلق آن، صورت می‌گیرد.
به گزارش روابط‌ عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، افراسیاب گراوند سرپرست برنامه لایه‌نگاری تپه اهرنجان 17اردیبهشت 1401، با اعلام این خبر گفت: تپه اهرنجان از قدیمی‌ترین استقرارگاه‌های حوضه شمال غرب دریاچه ارومیه که در شمال غرب شهر سلماس و در کوی فرهنگیان واقع شده و در سال 1377 با شماره 2102 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
گراوند افزود: این اثر در راستای مطالعات پیش از تاریخ شمال غرب کشور و حوضه دریاچه ارومیه، با مجوز رسمی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری و پژوهشکده باستان‌شناسی در حال گمانه‌زنی است.
سرپرست برنامه گمانه‌زنی اهرنجان تصریح‌کرد: این گمانه‌زنی با هدف لایه‌نگاری برای مطالعه و شناخت لایه‌ها و دوره‌های فرهنگی ادوار استقراری محوطه و همچنین ارائه گاه‌نگاری نسبی و مطلق آن، صورت می‌گیرد.
رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان سلماس اضافه کرد: تپه اهرنجان به دلیل قرار گرفتن در یک منطقه مناسب زیست محیطی از نظر کشاورزی، صنعتی و دامداری بسیار پررونق و درخشان بوده است.
او اظهارکرد: وجود اشیاء و ادوات سنگی فراوان در این تپه شامل ظروف سنگی، سنگ ساب، دستاس، کوبنده‌ها، مشته‌ها، هاون و تیغه‌های ابسیدینی همه در ارتباط مستقیم با تامین غذا از طریق کشاورزی و فراوانی استخوان حیوانات، سردوک‌های سنگی و سفالی و انواع درفش‌های استخوانی بیانگر رونق دامداری در اهرنجان هستند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *