جبار آذین
نوشتن حتی در حد اشاره از زوایای مثبت یا منفی در باره یک اثر هنری، باعث تبلیغ آن و جلب توجه جامعه می‌شود و برای سازندگانش شهرت و ثروت دارد.
مهمتر اینکه این آثار محصول سینمای کشور محسوب می‌شوند و نمره خوب و بد آن‌ها فقط به سازندگان آن‌ها تعلق نمی‌گیرد و در کارنامه مدیران و عواملی هم که مستقیم و غیرمستقیم در تولید و نمایش آن ها نقش ایفا کرده‌اند، ثبت می‌شود.
این اتفاقی است که در ارتباط با تولید و ارایه دستپخت یک زوج سینمایی در جامعه رخ داده است. آن‌ها در یک آشپزخانه نیمه علنی سینمایی با همان مواد و مصالحی که دیگران پخت می‌کنند به سبک و ذوق و سلیقه خود یک کیک پخته‌اند که بسیار تلخ و سیاه است، اما نکته این است که، آن‌ها کیک خود را در اروپا نساخته و مخلفات آن را از آمریکا نیاورده‌اند، کیک محبوب آن‌ها که دست برقضا با مهارت هم پخته شده و مواد و مصالح آن در درون و برون فیلم، هنرمندانه چیدمان و تزیین شده است، همان گونه که کیک‌های شیرین طرفدار دارد، این کیک هم هواخواه دارد و تبلیغات درست و غلطی که پیرامون آن صورت گرفته، سبب شده که هر کس به ویژه جوانان و نوجوانان از سر کنجکاوی ناخنکی به کیک صناعی ها و مقدم بزنند.
گرچه کیک آن‌ها مورد پسند من نیست و کلاً کیک تلخ، دوست ندارم، ولی عده‌ای از دوستداران این نوع کیک‌ها از میلِ آن لذت برده‌اند. از همین رو به‌رغم سهمی که ممکن است یادداشتم، در تبلیغ و ترویج این کیک داشته باشد، اما نمی‌شود به تاثیرات این قبیل کیک‌ها که بیش از کارگردان‌های آن محصول سینمای بیمار کشور است بدون تفاوت بود.
واقعیت اینکه، بد یا خوب این فیلم و سازندگانشان از غرب و شرق نیامده و زاده و پروده کشورمان هستند و عناصر ساختار محتوایی فیلم از همین سینما و جامعه برگرفته شده‌اند.
از همین رو، برخورد و انتقاد و محکومیت کیک محبوب و تولیدکنندگانش بیش از عوامل آن باید شامل حال برخی نامدیران و باندهای مافیایی حاکم بر سینما شود.
با آنکه این کیک مضمون غیرمتعارف دارد، ولی غیرواقعی نیست و وجود انسان‌های تنها و افسرده و ناامیدی که در جامعه ما به دنبال عشق و امید می‌گردند، کم نیستند.
درست است که ساختار مضمونی و محتوایی فیلم با اهداف و سیاست‌های فرهنگی رسمی و غیررسمی جامعه چندان هماهنگ نیست، ولی خود همین ناهماهنگی و ناموزونی، آینه ناهماهنگی‌ها و ناموزونی‌های جامعه کنونی است.
کیک تلخ محبوب صناعی‌ها و مقدم که با بازی‌های خوب بازیگرانش همراه است، جدا از تولید و نمایش غیرمتعارفی که داشته است، چنانچه قرار باشد مورد نکوهش و موُاخذه قرار گیرد، انصاف حکم می کند، نامدیران و نامسئولانی که از شرایط فرهنگی و اجتماعی کشور کیک تلخ و بدمزه پخته‌اند، بیش از تولیدکنندگان کیک محبوب مورد بازخواست فرهنگی و اجتماعی قرار گیرند، چرا که این کیک با تمام ویژگی‌های مثبت و منفی‌اش، حاصل مناسبات و محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها و نامدیریتی‌های سینمای بیمار و کاسبکارانه کشور است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *