19:18

بانی‌فیلم: فستیوال جهانی فیلم کن در حالی امروز پنجشنبه دومین روز از هفتادوپنجمین دوره خود را می‌گذارند که انتقادها از فیلم افتتاحیه این فستیوال فرانسوی همجنان ادامه دارد.
سایت آلمانی دویچه وله در گزارشی نوشته که این دوره از کن،‌ متفاوت‌تراز همیشه است.
گزارش این خبرگزاری را بخوانید:
هنگامی که تام کروز، ستاره ۵۹ ساله هالیوود، به همراه سایر بازیکنان فیلم “تاپ گان” روی فرش قرمز جشنواره ایستاده بودند، هشت جت جنگی فرانسوی به افتخارشان بر فراز آسمان کن به پرواز درآمده و با دودهای رنگی پرچم فرانسه را در آسمان نقاشی کردند.
فیلم “تاپ گان۲” در بخش نمایش‌های ویژه کن روی پرده رفت و با تشویق پنج دقیقه‌ای مخاطبان در سالن سینما همراه شد. تام کروز با این فیلم پس از یک وقفه ۳۰ ساله بار دیگر به جشنواره کن رفت.
تام کروز چهارشنبه شب (۱۸ مه) جایزه نخل طلای افتخاری جشنواره کن را در حالی دریافت کرد که پیش از این اعلام نشده بود این جایزه به او اهدا می‌شود.
پیش‌تر جشنواره کن رسما نام فارست ویتاکر را به عنوان تنها برنده جایزه نخل طلای افتخاری این دوره فستیوال معرفی کرده بود.
در مراسم افتتاحیه فستیوال فیلم کن، پیام ویدیویی ولودیمیر زلسنکی، رئیس جمهوری اوکراین به نمایش درآمد. او با اشاره به طنز چارلی چاپلین درباره آدولف هیتلر در جنگ جهانی دوم، گفت: «ما به یک (چارلی) چاپلین جدید نیاز داریم تا ثابت کنیم سینما امروز ساکت نیست.» زلنسکی افزود: «ما باید پیروز شویم. ما به سینما نیاز داریم تا پایان کار را تضمین کند و هر بار در سمت آزادی قرار بگیرد.»
به دلیل تجاوز نظامی روسیه به اوکراین امسال هیچ نماینده‌ای از روسیه در فستیوال کن حضور ندارد. تنها استثنا کریل سربرنیکوف، کارگردان روس با فیلم “همسر چایکوفسکی” است. او که در روسیه در حبس خانگی بود پس از آزادی به آلمان مهاجرت کرد. فیلم نیز از هیچ منبع مالی روسی بهره نبرده است.
این فیلم داستان آهنگساز بزرگ روس، چایکوفسکی را روایت می‌کند که برای مخفی کردن همجنس‌گرایی‌اش با یک زن جوان ازدواج می‌کند.
میشل آزاناویسوس کارگردان فرانسوی که با فیلم “هنرمند” جایزه اسکار را در کارنامه دارد، امسال با فیلم جدیدش آغازگر هفتاد و پنجمین جشنواره فیلم کن شد. نام این فیلم در ژانر وحشت، در ابتدا “Z” عنوان شد اما از آنجایی که حرف “Z” به عنوان نمادی از سوی روسیه در تجاوز نظامی به اوکراین استفاده می‌شود، نام این فیلم به “کات آخر” تغییر یافت.
ونسان لندون رییس هیات داوران، ربکا هال (بازیگر، تهیه‌‌کننده و فیلمنامه‌نویس بریتانیایی)، دیپیکا پادوکونه (بازیگر هندی)، نومی راپاس (بازیگر زن سوئدی)، جاسمین ترینکا (بازیگر و کارگردان زن ایتالیایی)، اصغر فرهادی (کارگردان)، لج لی (کارگردان، فیلمنامه نویس، بازیگر فرانسوی)، جف نیکولز (کارگردان و فیلمنامه‌نویس آمریکایی) و یواخیم تریه (کارگردان و فیلمنامه‌نویس نروژی) هیئت داوران امسال را تشکیل می‌دهند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *