آخرین خبرها از فستیوال معتبر فرانسوی

10:31

بانی‌فیلم: با نزدیک شدن به زمان برگزاری جشنواره کن ۲۰۲۳ تب‌وتاب سینماگرانی که علاقمند به حضور در این فستیوال معتبر فرانسوی هستند بیشتر شده است.
به گزارش خبرنگار بانی‌فیلم در فرانسه، برای ثبت‌نام فیلم‌ها برای حضور در بخش رسمی جشنواره کن، چهار روز دیگر فرصت باقیمانده تا مراحل ثبت نام آثار بلند و کوتاه خود را برای بخش‌های آن انجام دهند.
استقبال از بخش فیلم کوتاه کن زیاد بود به شکلی که تا تاریخ چهارشنبه ۱۵ مارس تعداد ۴۶۱۳ فیلم کوتاه از سراسر جهان از هشتاد کشور جهان از جمله ایران، به دفتر جشنواره پیشنهاد شده و اعضای کمیته انتخاب این بخش مدتی است مشغول دیدن این آثار هستند.
در مورد فیلم‌های بلند نیز باید گفت که انتخاب فیلم‌ها در حال انجام است.
بر مبنای شنیده‌ها در بخش فیلم‌های بلند نزدیک به دو هزار فیلم‌ ثبت‌نام کرده‌اند.
حدس و گمان‌ها مبنی بر اینکه کدام یک از این آثار ماه می در جشنواره کن به نمایش در اید بسیار زیاد است.
برخی از رسانه های فرانسوی به تعدادی از اسامی شناخته‌ شده اشاره کرده‌اند؛ از جمله فیلم «علف‌های خشکیده» ساخته نوری بیلگه جیلان، «میکی ۱۷» به کارگردانی بونگ جون هو، «مسیر باد» ساخته فیلمساز مشهور آمریکایی ترنس مالیک، «داستان ادی» به کارگردانی کریل سربرنیکو، «یک سال پر دردسر» کاری از اولیویه ناکاش و اریک تولدانو، «کاخ» ساخته رومن پولانسکی، «استرویید سیتی» ساخته فیلمساز آمریکایی وس اندرسون، «امپراتوری» به کارگردانی برونو دومون، «خورشید آینده» ساخته کارگردانی معروف ایتالیایی نانی مورتی، «حیوان» ساخته برتراند بونلو، «دوچرخه سوارن» به کارگردانی جف نیکولس، «چیزهای ضعیف» ساخته یورگوس لانتیموس، «بلوط سالخورده» ساخته کن لوچ انگلیسی، «ژان دوباری» کاری از مایوین، «کاپیتان» ساخته ماته او گارونه، «چگونه زندگی می‌کنید» به کارگردانی میازاکی، «قاتلان ماه گل» ساخته کارگردان آمریکایی مارتین اسکورسیزی، «اوپن هایمر» ساخته کریستفرنولان، «هیولا» کاری از کوریدا و… فیلم‌های دیگری که در لیست انتظار دیده شدن هستند.
در رابطه با سینمای ایران باید گفت برخلاف جشنواره برلین که مایل نبود فیلم‌هایی از داخل ایران را بگیرد مدیران جشنواره کن سیاست خاصی در قبال فیلم‌های ارسالی از ایران، اتخاذ نکرده‌اند.
از سینماگران ایرانی داخل و خارج از کشور، فیلم‌هایی داستانی و مستند ثبت‌نام کرده‌اند که برخی از آنها احتمالا به صورت زیرزمینی ساخته شده‌اند! شنیده شده که برخی از این تولیدات در رابطه با حوادث شش ماه اخیر و وقایع اجتماعی زنان در ایران خواهد بود.
باید منتظر اواسط ماه آوریل بود تا اطلاعات بیشتر در این زمینه به دست آید.
سال گذشته چند اثر از فیلمسازان ایرانی در جشنواره کن داشت که دو اثر در مسابقه عنکبوت مقدس (علی عباسی) و برادران لیلا (سعید روستایی) در بخش مسابقه اصلی شرکت داشتند و توجه بسیار و حاشیه‌ای فراوانی داشتند. اما امسال به نظر نمی‌آید فیلمساران ایرانی برای حضور در بخش مسابقه، شانسی داشته باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *