10:37

یک نوازنده تنبور درباره برگزاری کنسرت های آنلاین در دوران شیوع کرونا اظهار می‌کند: هیچ وقت تعداد این اجراها کافی نیست. باید امکانی ایجاد می‌شد که هنرمندان بیشتری از این اجراها استقبال و در آن شرکت کنند. اینکه برگزارکنندگان انتخاب کنند چه کسی حضور داشته باشد درست نیست و می‌شد خیلی بیشتر از آنچه که بوده از هنرمندان با برگزاری کنسرت آنلاین حمایت کرد.
حیدر کاکی ـ نوازنده تنبور ـ هفته گذشته در سری اجراهای آنلاین «ماه و نوا» به همراه همایون کاکی (نوازنده کمانچه) به روی صحنه رفت.
در همین راستا خبرنگار ایسنا با او تماس گرفت تا صحبتی درباره حال و هوای اجرای کنسرت آنلاین، لزوم حمایت از هنرمندان موسیقی و ادامه برگزاری کنسرت‌های آنلاین پس از اتمام شیوع کرونا، داشته باشد.

کنسرت‌های آنلاین حداقل کاری است که می‌توانیم انجام دهیم

در ابتدا از این هنرمند درباره حال و هوایی که کنسرت آنلاین برای او به همراه داشته است، سوال کردیم. پاسخ داد: پیش از شیوع کرونا یکی از فعالان حوزه کنسرت بودم و معمولا سالیانه دو ـ سه بار به روی صحنه می‌رفتم. کنسرت هفته گذشته نیز، دومین اجرای آنلاین ما بود و نخستین کنسرت آنلاین‌مان را اردیبهشت سال گذشته در فرهنگسرای ارسباران اجرا کردیم.

او ادامه داد: مشکل اجراهای آنلاین این است که هنرمند حین اجرا انرژی و حسی را که باید، از مخاطبان دریافت نمی‌کند؛ در نتیجه اجرای او آنچه که واقعا می‌خواهد نیست. ولی در این شرایط کنسرت‌های آنلاین حداقل کاری است که می‌توانیم انجام دهیم؛ زیرا جامعه به نوعی به موسیقی زنده نیاز دارد و برای هنرمند نیز لازم است. با این حال اجراهای زنده با حضور تماشاچی خیلی بهتر است و فضای متفاوتی دارد.

در تمام دنیا دولت‌ها از موسیقی کلاسیک و بومی خود حمایت می‌کنند

کاکی درباره حمایت از موسیقی ایرانی و نواحی گفت: موسیقی نواحی یا سنتی ما، موسیقی ملی، پیشینه هنری و تاریخی کشورمان است. دولت باید توجهی فرای آنچه اکنون هست، نسبت به حفظ این حوزه‌ها داشته باشد. برگزاری دو یا سه کنسرت در سال برای هنرمندان این حوزه درآمد خاصی برای آنها به همراه نخواهد داشت و نمی‌تواند کفاف زندگی آنها را بدهد؛ به همین علت بیشتر آنها نیاز دارند که حتما شغل دومی برای امرار معاش داشته باشند. در تمام دنیا به این صورت است که دولت‌ها از موسیقی کلاسیک و بومی خود حمایت می‌کنند؛ به گونه‌ای که به نوازندگان حقوق می‌دهند و برای اجرای آنها سالن رایگان در اختیارشان قرار می‌دهند.

او ادامه داد: در غرب نیز به این گونه است که مخاطبان کنسرت‌های موسیقی کلاسیک کمتر از مخاطبان اجراهای پاپ و عامه پسند است. به همین جهت دولت باید حمایت بیشتری از هنرمندان موسیقی ایرانی و نواحی که در جهت حفظ یک فرهنگ موسیقایی هستند، نشان دهد؛ زیرا اگر اینگونه نباشد به مرور میراث‌داران این موسیقی‌ها از دنیا می‌روند و بازمانده‌ای به جا نخواهند گذاشت.

این هنرمند بیان کرد، «اینکه قبل از کرونا و اکنون با وجود تمام سختی‌ها به برگزاری کنسرت‌هایمان ادامه می‌دهیم، مبارزه فرهنگی برای حفظ فرهنگ‌ها و پیشینه هنری موسیقی کشورمان است.»

صداوسیما سازها را به مردم معرفی کند

او درباره ادامه برگزاری کنسرت‌های آنلاین پس از اتمام شیوع ویروس کرونا گفت: ادامه دادن کنسرت های آنلاین پس از اتمام کرونا، فکر خوبی است به شرط اینکه دولت حمایت کند؛ زیرا هنرمندان نمی‌توانند به تنهایی از پس هزینه‌های آن برآیند. البته اگر قرار بر ادامه این روند باشد، از آنجایی که ممکن است این اجراها مخاطبانی از سراسر دنیا داشته باشند، بهتر است تبلیغات گسترده‌ای برای آنها صورت گیرد، سازها به درستی معرفی شوند و حتی در کنار اجرا بخشی را به معرفی موسیقی و ساز اختصاص دهند. هرچند به علت اینکه خیلی از مردم حتی سازها را نمی‌شناسند، باید برنامه‌هایی تخصصی از طریق صداوسیما در حوزه موسیقی و معرفی سازها برگزار شود.

آیا افراد بهتری نداریم؟

در پایان نظر این هنرمند را درباره حضور تکراری برخی از چهره‌های موسیقی در سمت‌های تصمیم گیری این حوزه جویا شدیم. پاسخ داد: از زمانی که نوجوان بودم و در جشنواره‌های موسیقی شرکت می‌کردم، تا همین الآن که نزدیک به ۵۰ سال سن دارند یک سری افراد ثابت در حوزه‌های تصمیم گیری موسیقی داشته‌ایم که این سوال را در ذهن ایجاد می کند که آیا افراد بهتری نداریم؟ باید از افراد کاربلد و توانا برای تصمیم گیری در سمت‌ها موسیقی استفاده شود که بتوانیم شاهد تحولاتی باشیم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *