10:09

محمد صالحیان، از تهیه‌کنندگان قدیمی تلویزیون مطالبه‌اش از رئیس جدید سازمان صداوسیما را اینگونه بیان کرد: ما سال‌ها خاک سازمان را خوردیم اما دیده نمی‌شویم؛ لطفا کمی با ما مهربان‌تر باشید.
تهیه‌کننده سریال‌هایی چون «حرف تو حرف»، «سلام تهران»، «صفر درجه»، «سه دونگ سه دونگ» و «میانبر» در گفت‌وگویی با ایسنا درباره پیشنهادش به رئیس جدید سازمان صداوسیما و اینکه برای برون‌رفت از مشکلات فعلی سازمان چه پیشنهادی دارد؟ گفت: گاهی اوقات وقتی چیزی می‌خواهیم، در خانه خودمان پیدایش نمی‌کنیم و سراغ خرید می رویم ولی بعدها پیداش می‌کنیم؛ این قصه حکایت امثال ما تهیه‌کنندگان قدیمی است که جلوی چشم هستیم اما دیده نمی‌شویم. ما که از بدنه خود سازمان هستیم و ۴۰ سال خاک صداوسیما را خوردیم، پس قطعا دلمان بیشتر برای منافع سازمان می‌سوزد؛ البته من مخالف فکرهای نو در تلویزیون نیستم ولی ما هم بیشتر خط‌قرمزها را بلدیم و هم باید و نبایدها را می‌دانیم. از طرفی نبض مخاطب نیز در دستانمان است و می‌توانیم با کمترین توقع خیلی کارها انجام بدهیم.
صالحیان سپس با بیان اینکه تعامل با برنامه‌سازان و تهیه‌کنندگان قدیمی به جذب مخاطب کمک می‌کند، خاطرنشان کرد: خوشبختانه دکتر پیمان جبلی، رییس جدید صداوسیما از همکاران سازمانی ماست و تجربه کافی دارد، قطعا خودش بهتر از ما می‌داند که باید چه کار کند. من همیشه گفته‌ام که سرباز صداوسیما هستم و بهترین سال‌های جوانی‌ام را در صداوسیما گذراندم. از زمانی که شبکه تهران تاسیس شد ما صدها فیلم و سریال ساختیم. به نظرم برای جذب مخاطب بیشتر، بهتر است تعامل سازمان با قدیمی‌ترها بیشتر شود و درواقع یک ساز و کاری ایجاد شود تا از همکاران باتجربه‌تر که تعدادشان کم هم نیست، بیشتر استفاده شود. در حال حاضر بسیاری از همکاران ما جذب پلتفرم‌های خانگی شده‌اند که به نوعی از این طریق هم می‌توانند مسائل مالی را رقم بزنند و هم اینکه با کارهایشان مخاطبان بیشتری جذب کنند.
این نویسنده، کارگردان و تهیه کننده سینما و تلویزیون در عین حال تاکید کرد: البته من همچنان معتقدم که هیچ رسانه‌ای به لحاظ جذب مخاطب به پای تلویزیون نمی‌رسد؛ چراکه هم دسترسی‌اش راحت‌تر است و هم هزینه‌ای برای مخاطب ندارد. ما همکاران قدیمی زیادی داریم که سازمان صداوسیما را مثل خانه خودشان می‌دانند. متاسفانه در این سال‌ها تعریف خوبی از تهیه‌کنندگی نشده است و فقط نگاه مالی به آنها می‌شود؛ در حالی که تهیه‌کننده کسی است که فکر را قابل رویت می‌کند. امثال ما در تلویزیون امتحانمان را پس داده‌ایم و سالهاست کار کردیم، به نظرم باید با ما مهربان‌تر رفتار کنند و کارکشته‌ها را به صداوسیما برگردانند.
صالحیان در ادامه به بحث کمبود بودجه سازمان صداوسیما اشاره کرد و گفت: بحث کمبود بودجه سال‌هاست در سازمان وجود دارد ولی با توجه به اینکه آقای جبلی خودش از بدنه سازمان است و مسائل را می‌شناسد، با درایتی که دارد حتما این بحث را حل می‌کند. اکنون خیلی از تهیه‌کنندگان قدیمی در بیرون از سازمان پروژه‌های بزرگی را مدیریت می کنند و واقعا حیف است. چرا باید ماحصل دست‌رنج صداوسیما را دوستان دیگر ببرند؟
او سپس درباره مطالبه مردم در زمینه سریال‌های طنز و کنار گذاشتن یک عده از هنرمندان در این حوزه، توضیح داد: این بحث را باید مدیران پاسخگو باشند که چرا در حوزه طنز عده‌ای را کنار گذاشته و به آنها کاری نمی‌دهند؟ فرقی نمی‌کند چه در حوزه بازیگری و چه در حوزه کارگردانی و تهیه‌کنندگی این اتفاق افتاده است. من فکر می‌کنم اولین قدم در حوزه طنز، شخصیت سازندگان کار است. من خودم را به عنوان تهیه‌کننده آدم طنازی می‌دانم. گاهی می‌بینیم سازندگان برای خودشان درجه‌بندی نداشتند. به عنوان مثال در حوزه دفاع مقدس کار کردند و وارد عرصه طنز می‌شوند و یا اینکه کارهای درام و اجتماعی ساختند و به سمت طنز می‌آیند و شکست می‌خورند که به نظرم دلیلش هم این است که وقتی می‌خواهیم کار طنز بسازیم باید اول خودمان طناز باشیم؛ چراکه ساخت کار طنز به مراتب سخت‌تر از درام و رئال است.
وی ادامه داد: در این شرایط طبیعتا ساخت طنز دشوار است. ما در حال حاضر در نیمه دوم ۱۴۰۰ به سر می‌بریم و ساخت کار طنز به شدت سخت شده است، چون انتظارات بالاست و همه دوست دارند کارهایی بسازند که با استقبال روبه‌رو شوند. از طرفی هم بحث ممیزی‌ها همیشه مطرح بوده و با هر صنفی که شوخی کنیم دلخور می‌شوند به همین خاطر اینکه در چنین شرایطی همه سلیقه‌ها را نگه داریم کار دشواری است ولی باز هم با این موانع ما در حال حرکت به جلو هستیم. به عنوان مثال ما سال ۹۰ سریال «سه دونگ سه دونگ» را داشتیم و با موانعی که سر راهمان بود خداراشکر کار خوبی ساختیم که هم مخاطبان دوست داشتند و هم بهترین سریال ماه رمضانی آن سال شد.
این تهیه‌کننده همچنین تصریح کرد: جالب است که بودجه سریال ما(سه دونگ سه دونگ) آن زمان نصف بودجه آثار آن دوره بود ولی موفق شد. می‌خواهم این را بگویم که همیشه ردیف بودجه بالا داشتن، دلیلی برای موفقیت کارها نیست بلکه بینش قصه، انتخاب متن و کارگردان و بازیگران، نگاه تهیه‌کننده به مقوله طنز و شناختش از جامعه روز است که کار را موفق می‌کند. ما سال‌ها پیش سریال‌های خوبی داشتیم که در زمان خودشان موفق بودند و خیلی دیده شدند؛ به عنوان مثال سریال «حرف تو حرف» مهران غفوریان سال ۷۴ که درواقع اولین کارگردانی‌اش بود و ارژنگ امیرفضلی بازیگر اصلی کار بود، فکر می کنم همه به یاد دارند که با لباسی خاص مقابل دوربین ظاهر می شد و می گفت «هُوخ‌شَتَره» یادش بخیر، این سریال آن زمان کار نویی بود و موفق شد. همچنین برنامه‌ای تحت عنوان «سلام تهران» که بهنوش بختیاری در آن حضور داشت، به مدت هفت سال روی آنتن ماند و هر جمعه بدون وقفه پخش می‌شد.
تهیه‌کننده سریال طنز «میانبر» در پایان درباره پخش سریالش پس از یک سال و نیم از شبکه آی فیلم به ایسنا گفت: سریال «میانبر» که در ۶۷ قسمت برای شبکه پنج تهیه شده بود، پخشش اردیبهشت سال گذشته تمام شد و به خاطر جایگزینی سریالی دیگر برای ماه مبارک رمضان و کرونا ادامه سریال پخش نشد. شبکه آی فیلم که به تازگی پخش این مجموعه را در کنداکتورش جای داده است، درواقع ۲۰ قسمت از آن جدید است و تاکنون به روی آنتن نرفته است چون ما در حال تولید بودیم که به بحث رمضان خوردیم.
سریال طنز «میانبر» یک کمدی اجتماعی است که به کارگردانی یزدان فتوحی و تهیه کنندگی محمد صالحیان برای شبکه پنج ساخته شد. غلامرضا نیکخواه، بهنوش بختیاری، محمود جعفری، رامین راستاد، امیر نوری، رضا شفیعی جم، کمند امیرسلیمانی، شهین تسلیمی، آرش نوذری، مهران رجبی، اشکان اشتیاق، مرضیه صدرایی، شاهکار صالحیان، سیاوش چراغی پور، اردشیر کاظمی، بیتا خردمند، اسدالله یکتا، عباس محبوب، بهزاد خرازی، حمید نیک برد، فاطمه مرتضایی، سالار کریم خانی، جابر وثوق و …. از بازیگران این مجموعه طنز هستند.
سایر عوامل این مجموعه عبارتند از: طراح داستان: حمید برزگر، گروه نویسندگان: مصطفی زندی، احسان لطیفیان، نیما حسن نیا، پیمان جزینی، شاهرخ باقری نژاد، داریوش رعیت، داود روستا، ناظر کیفی: رحمان سیفی آزاد، تصویربردار: فرشاد گل سفیدی، خواننده: مجید اخشابی.
«میانبر» از جمعه، ۱۶ مهر ماه هر شب ساعت ۱۹ از شبکه آی فیلم به روی آنتن می رود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *