توسط شورای مرکزی انجمن فیلمنامه‌نویسان تعیین شد؛

18:44

اعلام کف دستمزد فیلمنامه در سال آینده توسط شورای مرکزی انجمن فیلمنامه‌نویسان
بنا به وظیفه صنفی، شورای مرکزی انجمن فیلم‌نامه‌نویسان ایران در روزهای پایانی سال، نرخ کف دستمزد فیلمنامه در سال ۱۴۰۲ را اعلام می‌کند؛
[هرچند با استاندارد بین‌المللی، فیلم‌نامه یک اثر سینمایی حدود ۵ درصد از کل بودجه تولید فیلم است و این درصدِ قابل استناد، نخستین معیار ما نیز هست.]
اقتصاد سینمای ما هنوز با عددهای حقیقی و عادلانه دستمزد فیلمنامه فاصله چشمگیر دارد ولی با عقلِ کلان‌نگر، ارقام این بیانیه، کمترین میزان دستمزد را در نظر گرفته و انتظار می‌رود فیلمنامه‌نویسان حرفه‌ای دو تا سه برابر این مبالغ را دریافت نمایند. همچنین پیشنهاد می‌شود همکاران ضمن دریافت مبالغ مصوبه، سهیم درصدی از فروش فیلم‌های سینمایی نیز باشند. و نیز قاطعانه به همکاران توصیه می‌شود که حین عقد قرارداد از حقوق معنوی خود صیانت کنند. مهم‌ترین حق هر فیلمنامه‌نویس ذکر نام کامل او در تیتراژ آغازین و پایانی (پس از کارگردان و تهیه‌کننده) و در تمامی اقلام تبلیغاتی از جمله پوستر و بیلبورد اثر است. شورای مرکزی در این خصوص قبلا با وزارت محترم ارشاد رای‌زنی‌ کرده و موفق به جلب حمایت وزارت ارشاد از فیلمنامه‌نویسان شده است که اگر این توافق هنوز معتبر باشد، انجمن صنفی فیلمنامه‌نویسان از انجمن‌های تهیه‌کنندگی هم انتظار دارد که این حق بدیهی را بدون هیچگونه پیش‌شرط و چانه‌زنی در تمامی قراردادهای مربوط به فیلمنامه لحاظ کنند.
ارقام مصوبه کف دستمزد نگارش فیلمنامه در سال ۱۴۰۲ بدین شرح است:
-دستمزد نگارش فیلمنامه سینمایی: ۳۵۰میلیون تومان
-دستمزد نگارش فیلم تلویزیونی (تله فیلم): ۱۷۰ میلیون تومان
-دستمزد نگارش سریال تلویزیونی، برای هر اپیزود: ۶۵میلیون تومان
-دستمزد نگارش سریال چند فصلی رسانه خانگی، برای هر اپیزود: ۱۲۰ میلیون تومان
-دستمزد نگارش سریال یک فصلی (مینی سریال) رسانه خانگی، برای هر اپیزود: ۱۵۰ میلیون تومان
– واگذاری طرح آماده برای تولید فیلمنامه سینمایی: معادل ۲۵ درصد قیمت فیلم‌نامه کامل
-دستمزد خرید طرح آماده سریال: معادل دستمزد نگارش یک قسمت از سریال
-دستمزد نگارش طرح سریال به سفارش تهیه‌کننده: (کارهایی که با وجود طرح، به‌دنبال جذب سرمایه و امکان تولید هستند) معادل ۵۰درصد قیمت کل طرح به عنوان پیش‌پرداخت و ۵۰درصد پس از رسیدن به شرایط تولید. در این شکل از واگذاری طرح، سود و زیان دو طرف برابر خواهد بود.
شورای مرکزی کانون فیلمنامه‌نویسان ضمن آرزوی سالی پربرکت برای سینمای ایران، از اعضا و حتی همکاران غیرعضو درخواست دارد به مصوبه‌های صنفی پایبند بوده و با اتحاد و یکپارچگی به احقاق حقوق قانونی خود، هم‌صنفان و همکاران خویش یاری رسانند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *