16:44

یک گنجینه باستانی از اشیای طلایی با قدمت یک‌هزار و ۵۰۰ ساله، در غرب پایتخت دانمارک کشف شد.
به گزارش ایرنا به نقل از مجله آرت نیوز، مردی در دانمارک با استفاده از یک دستگاه فلزیاب، گنجینه‌ای از ۲۲ شیء باستانی از جنس طلا کشف کرد که قدمت آنها به ۱ هزار و ۵۰۰ سال پیش یعنی عصر پیش از وایکینگ‌ها برمی‌گردد.
این گنجینه در شهر ویندلو حدود ۲۰۰ کیلومتری از غرب کپنهاگ کشف شده و علاوه بر سکه‌هایی از امپراطوری رم، شامل مدال‌های خاصی است که در قرن ششم یا به لباس دوخته یا به عنوان زیورآلات استفاده می‌شدند. گنجینه تاریخی کشف شده در دانمارک احتمالا در بحبوحه تهدید نابودی زیست محیطی دفن شده بود. در سال ۵۳۶ میلادی یک آتشفشان در منطقه فوران کرد و با ایجاد ابری عظیم از خاکستر، باعث خشکسالی شد؛ به عقیده کارشناسان، در هرج و مرجی که این شرایط ایجاد کرد، ساکنان دانمارک مدرن به دنبال رویگردان شدن از فرمانروایانشان، این اشیای طلایی را که عکس آنان رویشان حک شده بود دفن کردند. دلیل این کار یا دور نگه داشتن طلاها از دست دشمنان بوده یا پیشکش کردن آنان به درگاه خدایان خشمگین.

به دنبال پیدا شدن این گنجینه، کارکنان موزه وایله این احتمال را بررسی می‌کنند که شهر ویندلو اواخر عصر آهن مرکز یک امپراطوری قدرتمند بوده باشد. مدس رون (Mads Ravn) مدیر بخش پژوهش موزه وایله با انتشار بیانیه‌ای در این باره گفت: پیش از این کشف، مدرکی وجود نداشت که نشان دهد پیش از روی کار آمدن امپراطوری دانمارک در قرن‌های بعد، فرماندهان نظامی یا مردان بزرگی در این منطقه زندگی می‌کردند.

این اشیای باستانی فوریه سال ۲۰۲۲ (بهمن- اسفند ۱۴۰۱) در موزه وایله دانمارک به نمایش گذاشته خواهد شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *