11:10

خواناسازی و پاکسازی دستکند روستای خرمرود به کشف یافته‌های فرهنگی نظیر سفالهای ساده و لعابدار دوران اسلامی منجر شد.
به گزارش روابط‌ عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، شهرام رامین سرپرست هیئت باستان‌شناسی 25 اردیبهشت 1401 با اعلام این خبر، معماري دستکند را گونه خاصی از معمـاري خواند کـه در آن هیچ مصالحی بـراي تولیـد فضـا اسـتفاده نمـی‌شـود و تصریح‌کرد: این نوع بنا به دلایل مختلف نظامی، امنیتی، دینی و آئینی در بعضی از مناطق ایران ایجاد شده‌اند که در مناطقی همچون همدان بعد از مطالعات باستان‌شناسی و ساماندهی، بسیار مورد توجه گردشگران قرار گرفته است.
این باستان‌شناس با بیان‌اینکه معماری دستکند روستای خرمرود در استان گیلان، شهرستان سیاهکل، بخش دیلمان، دهستان دیلمان، روستای خرمرود، واقع شده افزود: این سازه به طور تقریبی 300 متر در دل تپه‌ای با جهت شرقی- غربی و اندازه تقریبی 120در100 متر در بستر طبیعی خاک از جنس شن و ماسه که با ذرات لای و آهک به سختی به هم جوش خورده‌اند، ایجاد شده است.
او خاطرنشان‌کرد: بخش بیرونی و بالای تپه به صورت سه مصطبه (سکو) صاف شده و بر روی آن چند بنای کاهگلی متعلق به اهالی روستا قرار دارد.
سرپرست هیئت باستان‌شناسی گفت: به منظور خواناسازی و پاکسازی دستکند روستای خرمرود گمانه آزمایشی به اندازه 2در2 متر در بخش ورودی این سازه به شماره مجوز 40036351 حفر شد و یافته فرهنگی که از این گمانه بدست آمد شامل سفال‌های ساده و لعابدار دوران اسلامی بود.
او در پایان با اشاره به اینکه ورودی این سازه دستکند به عرض 105 و ارتفاع 232 سانتی متر در بخش شرقی تپه و بـا شـیب ملایمـی از بیـرون بـه فضـاهاي داخلـی مـرتبط می شودگفت: بخش داخلی سازه دستکند روستای خرمرود شامل راهروها، اتاق‌‌ها و هواکش‌‌های تعبیه شده در سقف است و در بررسی سطحی داخل سازه سفال‌های ساده و لعابدار متعلق به دوران اسلامی شناسایی شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *