13:05

نخستین سنگ‌گور منقوش مربوط به دوره اشکانی طی کاوشهای نجات‌بخشی در گورستان مرسین چال کشف و به موزه باستان‌شناسی استان سمنان تحویل داده شد.
به گزارش روابط‌ عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، عطا حسن‌‌پورسرپرست هیأت باستان‌شناسی 8آبان 1400با اعلام این خبر گفت:کاوشهای نجات‌بخشی گورستان مرسین چال در حوزه آبگیر سد فینسک طی دو مرحله انجام گرفت.
این باستان‌شناس گورستان مرسین چال را محوطه‌ای مربوط به دوره اشکانی با گورهای متعدد خواند که سومین فصل کاوش خود را در مهرماه ۱۴۰۰ پشت سر گذاشته است.
حسن‌پور با اشاره به اینکه طی کاوش‌‌های صورت گرفته در فصل سوم و در دو فاز، ۶۸ گور از نوع گورهای چاله‌ای در این محوطه کشف شد تصریح کرد: تدفین در این گور‌‌ها به صورت طاق‌باز با جهت شرقی‌غربی انجام گرفته است.
او افزود:گورهای گورستان مرسین چال حاوی اشیا متعددی از دوره اشکانی است که به عنوان گور نهاده برای دنیای پس از مرگ در کنار مردگان قرار می‌گرفتند.
سرپرست هیأت باستان‌شناسی کاوشهای نجات‌بخشی گورستان مرسین چال از جمله ‌مهمترین یافته‌های کمیاب در کاوش‌های باستان‌شناسی دوران تاریخی در ایران را کشف یک سنگ گور منقوش در گورستان مرسین چال دانست که در گور شماره ۳۹ به دست آمده است.
این باستان‌شناس با بیان اینکه این گورنگاره به صورت عمودی بر بالای سر متوفی قرار دارد تصریح کرد: ارتفاع سنگ‌گور ۵۲ سانتی متر، عرض آن ۳۸ و ضخامت آن ۷ سانتیمتر است.
حسن‌پور گفت: بر روی این سنگ گور نقش یک اسب و سوارکار ایستاده در مقابل درختی ترسیم و به شیوه کوبشی یا کنده با عمق کم بر روی سنگی صاف از جنس سنگ آهک نقش شده است.
سرپرست هیأت باستان‌شناسی کاوشهای نجات‌بخشی گورستان مرسین چال با اشاره به اینکه تاکنون نمونه این سنگ گور منقوش از دوره اشکانی در ایران گزارش نشده خاطرنشان کرد: این سنگ گور به شماره 156ثبت و تحویل موزه باستان‌شناسی استان سمنان شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *