DCIM100MEDIADJI_0350.JPG


18:25

سه دورة معماری، قطعاتی از سفال‌، شیشه، مهره‌های سنگی، هاون سنگی و صدف تراش‌خورده درکاوش نجات‌بخشی محوطه 106 حوضه سد چم‌شیر گچساران ، شناسایی شد و با توجه به احتمال مغروق شدن محوطه پس از آبگیری سد، مستندنگاری دقیقی از یافته‌های کاوش انجام گرفت.
به گزارش روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، سعید امیرحاجلو سرپرست کاوش 8 تیر 1401 با اعلام این خبرگفت: کاوش نجات‌بخشی محوطه 106 حوضه سد چم‌شیر گچساران با مجوز پژوهشگاه و به منظور مطالعات علمی باستان‌شناسی در حوضه سد چم‌شیر، به انجام رسید.
امیرحاجلو افزود: هیأتی متشکل از 4 متخصص باستان‌شناسی به مدت 34 روز بدون وقفه به مطالعات باستان‌شناسی در این محوطه پرداختند و با ایجاد5 کارگاه کاوش، 162 مترمربع از این محوطه خواناسازی شد.
او تصریح‌کرد: در این کاوش علمی، سه دورة معماری، قطعاتی از سفال‌، شیشه، مهره‌های سنگی، هاون سنگی و صدف تراش‌خورده شناسایی و با توجه به احتمال مغروق شدن محوطه پس از آبگیری سد، تلاش شد مستندنگاری دقیقی از یافته‌های کاوش صورت گیرد.
امیرحاجلو افزود: با توجه به وجود دو استودان در صخره‌های مشرف به این محوطه تاریخی، گونه‌های سفال شاخص و شیوه معماری برخی از دیوارها، به نظر می‌رسد استقرار و سکونت جوامع انسانی در این محوطه دست کم از دوره ساسانیان آغاز شده است.
او در پایان اظهار‌کرد: همچنین، چشم‌انداز و توانمندی‌های طبیعی منطقه و نزدیکی به رودخانه زهره سبب شده استقرار و سکونت در این محوطه در یک بازه زمانی تقریباً هزارساله، تا سده‌های میانی اسلامی تداوم یابد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *