11:04

برنامه گمانه‌زنی به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم تپه آساوله کردستان به کشف سفال‌های ساده و منقوش دوران مس و سنگ انجامید.
به گزارش روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، سیروان محمدی قصریان سرپرست هیات باستان‌شناسی8 شهریور 1401 با اعلام این خبر و با اشاره به اینکه تپه آساوله در نواحی شرقی شهرستان سنندج واقع شده تصریح‌کرد: این محوطه به شماره 11160 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
این باستان‌شناس گفت: قرارگرفتن محوطه در بافت شهری، تعداد زیاد چاله‌های حفاری غیر مجاز کنده شده در سطح محوطه و نیز ساخت و سازهای غیر مجاز صورت گرفته بر روی عرصه و حریم صدمات جبران ناپذیری را به اثر وارد کرده است.
او اظهارکرد: از این رو به منظور صیانت و حفاظت محوطه از صدمات بیشتر، برنامه گمانه‌زنی تپه به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم تپه آساوله به مدت یک ماه اجرایی شد.
سرپرست هیات باستان‌شناسی، تعداد گمانه‌های حفر شده در اطراف محوطه را 20 گمانه عنوان کرد که در تعدادی از آنها آثاری شامل دیوارهای سنگچین، آوار سنگی، سفال‌های ساده و لعابدار دوران تاریخی-اسلامی و سفال‌ها و مصنوعات سنگی دوران پیش از تاریخ به دست آمد.
او از جمله جالب‌ترین یافته‌های این فصل از گمانه‌زنی محوطه را به دست آمدن سفالهای ساده و منقوش دوران مس و سنگ اعلام کرد و گفت: در نتیجه مطالعات گذشته در این محوطه آثاری از دوران‌های تاریخی و اسلامی گزارش شده بود اما در این فصل برای اولین بار آثار دوران مس و سنگ نیز شناسایی شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *