15:23

فصل ششم کاوش به منظور شناسایی معبد لائودیسه نهاوند در حالی منجر به کشف آثاری از دوران سلوکی، اشکانی و اسلامی (دوره ایلخانی) شد که جستجوی باستان‌شناسان برای کشف معبد لائودیسه همچنان ادامه دارد.
به گزارش روابط‌ عمومی پژوهشگاه میراث‌ فرهنگی و گردشگری، محسن جانجان سرپرست هیأت باستان شناسی20مرداد1400با اعلام این خبر گفت: تا پیش ازسال 1384 که اداره کل میراث‌فرهنگی استان همدان از مهدی رهبر برای گمانه‌زنی در محله دو خواهران دعوت به عمل آورد هیچ‌گونه اقدامی در جهت شناسایی محل لائودیسه صورت نگرفته بود.
او با بیان اینکه طی چهار فصل گمانه‌زنی و کاوش در سال‌های 1384، 1390، 1391 و 1398 گمانه‌های متعدد در ابعاد مختلفی مورد کاوش قرار گرفتند تصریح کرد: با توجه به ساخت و سازهای انبوه و متراکم در محله دو خواهران که در عین حال از محلات فقیر نشین نهاوند محسوب می شود، هیأت کاوش با مشکلات فراوانی از جمله انتخاب محل مناسب برای گمانه‌زنی رو برو بود.
این باستان‌شناس با اشاره به ادامه کاوش‌ها در فصل پنجم و ششم ، نتایج شش فصل کاوش در این محوطه تاریخی را کشف آثاری از دوره سلوکی و اشکانی ازجمله کشف سرستون ، پایه ستون و سفالهای دوران تاریخی(سلوکی و اشکانی) عنوان کرد.
جانجان با بیان اینکه فصل ششم کاوش با تخریب دیوار حسینیه دوخواهران نهاوند آغازشد خاطرنشان کرد: با توجه به نتایج پنج فصل گذشته، کشف آثارتاریخی مربوط به دوره سلوکی و احتمال وجود سرنخ در محل فعلی حسینیه ، کاوش دراین بنا انجام شد.
به گفته وی، همچنین کاوش در داخل صحن امام زاده دوخواهران نیز ادامه یافت که نتایج حاصل از ترانشه‌های ایجاد شده در این منطقه منجر به کشف آثاری از دوران سلوکی، اشکانی و اسلامی( دوره ایلخانی) شد.
سرپرست هیأت باستان‌شناسی در پایان با بیان اینکه جستجو برای کشف معبد لائودیسه همچنان ادامه دارد ابراز امیدواری کرد این مهم در فصول آتی کاوش محقق شود.
گفتنی است، درسال 1322 شمسی به طور اتفاقی، کتیبه‌ای به خط و زبان یونانی از محله دو خواهران نهاوند کشف شد که نشان می داد نهاوند در زمان سلوکی‌ها « لائودیسه» نام داشته و دارای معبدی به همین نام بوده است. شهرهایی که تاریخ‌نویسان و نویسندگان از زمان اسکندر مقدونی و جانشینان او در ایران و سایر متصرفات از آنها یاد می‌کنند، نام‌هایی چون الکساندریا، آپامه آ، آنتیوخیا، لائودیسه آ و… داشته اند که جز نام، اطلاعاتی از آنها در دست نداریم.
اشاره شده که اسکندر و جانشینان او، به منظور تسلط بر ایران که دارای تمدن درخشانی بوده، اسکان یونانی‌های مهاجر در ایران را در دستور کار خود قرار داده بودندو برخی از شهرهای ایران را نیز به منظور امتزاج دو تمدن ایران و یونان توسعه دادند و یونانی ها را درآن ساکن گردانیدند. با توجه به مدت کوتاه سلطنت اسکندر که فقط دوازده سال ونیم طول کشیده و در تمام این مدت در حال قشون‌کشی از آسیای صغیر تا هند ومصر بوده، نمی توان پذیرفت توانسته باشد، شهرهایی به مفهوم واقعی ایجاد کند. بنا براین می توان تصورکرد که شهرهای ذکر شده در حقیقت اردوگاه های نظامی برای سپاه مقدونی بوده اند. شهرهایی که در این دوره ایجاد می شدند معمولا به نام شاهان یا همسرانشان نام گذاری می شد. یکی از خصوصیات شهرهای یونانی وجود معبد، ورزشگاه، تئاتر و آگورا ( محل داد وستد وتجمع اجتماعات مردمی) بود.
از جمله شهرهای ایجاد شده در غرب ایران،لائودیسه نهاوند است که به نام همسر آنتیوخوس سوم نام گذاری شده بود. گیرشمن توسط لوئی روبر از کشف لائودیسه اطلاع حاصل کرد و به منظور فراهم آوردن مقدمات کاوش، یک روز را در نهاوند گذرانید. ظاهرا گیریشمن با حضور در نهاوند، قصد ارزیابی موفقیت خود از کاوش در این محل را داشته اما با بررسی وضعیت موجود، متوجه شد که صرف وقت در نهاوند برایش موفقیتی در بر نخواهد داشت. بنا بر این به لوئی روبر نوشت: توجه شما را به این نکته جلب می کنم که ظاهرا تمام قسمت‌های محوطه باستانی نهاوند، به بهانه تهیه خاک و سنگ برای بناهای جدید زیرو رو شده است و در عین حال شهر جدید نهاوند به سرعت روی آثار هلنیستیک را پوشانیده است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *