14:25

بازار کتاب سوئد در روزهای قرنطینه و خانه‌نشینی در مقایسه با سال پیش از شیوع کرونا، ۱۸ درصد رشد کرد و رکورد جدیدی برجای گذاشت.

به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، در شش ماهه اول سال ۲۰۲۱ مردم سوئد به دلیل شیوع کرونا کمتر سفر رفته و بیشتر خود را در خانه سرگرم کردند و همزمان رکورد میزان فروش کتاب در این کشور شکسته شد.

انجمن کتابفروشان سوئد با اعلام این خبر تصریح کرد مجموع فروش کتاب در این کشور در مقایسه با بازه زمانی مشابه در سال گذشته، ۱۰ درصد افزایش یافته است. این افزایش در حوزه کتاب های کاغذی ۷ درصد و در حوزه کتاب های دیجیتال ۱۴ درصد بود و فروش کتاب‌های کودک بیشترین میزان رشد را به خود اختصاص داد.

همچنین میزان فروش این بازار در نیمه اول سال ۲۰۲۱ در مقایسه با شش ماهه اول سال ۲۰۱۹ که هنوز خبری از کرونا نبود، نیز ۱۸ درصد افزایش یافته است که به نوبه خود یک رکورد جدید به شمار می‌رود.

انجمن کتابفروشان سوئد با انتشار بیانیه‌ای در این باره گفت: الگوهایی که از ابتدای شیوع کرونا شاهد آن بودیم همچنان تکرار می‌شود، فروش کانال‌ها و نسخه‌های دیجیتال روبه افزایش است در حالی که فروش نسخه‌های کاغذی در کتابفروشی‌ها روند نزولی دارد.

به گفته ماریا همرفورس (Maria Hamrefors) رئیس این انجمن، بیشتر کاهش در میزان فروش نسخه‌های کاغذی مربوط به کتابفروشی‌های شهرها و فروشگاه‌های بزرگ بود و فروشگاه‌های واقع در اقامتگاه‌های تفریحی یا نزدیک به محل زندگی (یا دورکاری) مردم در این مدت بازار خوبی داشتند.

در بخش دیگری از بیانیه انجمن کتابفروشان سوئد آمده است: بسیاری از اعضای انجمن شاهد بازگشت مشتریان واکسینه شده به کتابفروشی‌ها هستند و همزمان مساله خانه نشینی و سفر نرفتن شهروندان نیز به رونق بازار تابستانی کتاب در کشور سوئد کمک کرده است.

کرونا از همان ابتدا در زمین بازار کتاب سوئد بازی کرد؛ در سال ۲۰۲۰ که تهدید این ویروس برای اولین بار بر جهان سایه انداخت، میزان کل فروش کتاب در این کشور حوزه نوردیک ۹ درصد افزایش یافت.

ویروس کرونا اواسط ماه دسامبر (۲۴ آذر) در شهر ووهان در استان هوبی چین گزارش شد. ابتدا از این بیماری به عنوان ذات‌الریه نام برده می‌شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

این بیماری که به تدریج به کشورهای مختلف سرایت و سازمان جهانی بهداشت از آن با واژه همه‌گیری یاد کرد، تا لحظه تنظیم خبر ۲۰۶ میلیون نفر را در جهان مبتلا کرده است که از این میان بیش از چهار میلیون و ۳۵۰ هزار نفر جان باخته‌اند.

شیوع این ویروس موجب تعطیلی بسیاری فعالیت و رویدادهای مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی از جمله جشنواره‌ها، نمایشگاه ها و بسته شدن سینماها، سالن های تئاتر و کنسرت و کتابفروشی‌ها شد و تأثیرات منفی زیادی بر بازارهای جهانی و اقتصاد کشورها در بخش های گوناگون از جمله فرهنگ گذاشت.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *