16:01

بحران ناشی از شیوع کرونا مسئولان برگزاری جایزه مولیر فرانسه را بر آن داشت تا برگزاری حضوری سی‌وسومین دوره این رویداد را تعطیل و برنامه‌ای پنج‌روزه و مجازی را برای بزرگداشت این هنر و هنرمندان تئاتر جایگزین کنند.
به گزارش ایرنا به نقل از رادیو فرانسه، سی‌وسومین جشنواره مولیر و اهدای جوایز برگزیدگان هنر تئاتر در فرانسه که معتبرترین و بزرگترین رویداد نمایشی در این کشور و غرب اروپای شناخته می‌شود به دلیل بحران ناشی از شیوع کرونا برگزار نمی‌شود.
با وجود این تصمیم مسئولان جایزه مولیر آنها بنا دارند طی برنامه‌ای پنج روزه از ۳۱ می تا ۴ ژوئن (۱۰ تا خرداد ۱۵) با پخش نمایش‌ها در شبکه‌های مجازی و تلویزیون ملی فرانسه به تجلیل از هنر نمایش و هنرمندان آن در کشور فرانسه بپردازند.
میشل فیلد Michel Field مدیر فرهنگ و تولید برنامه‌های زنده برای عموم شرکت رسانه‌ای تلویزیون فرانسه در اینباره گفت: امسال نمی‌توانستیم جایزه مولیر را برگزار کنیم؛ اما سال ۲۰۲۲ این جوایز به روال سابق اهدا خواهد شد و هم‌زمان سالگرد ۴۰۰ سالگی این نمایشنامه نویس مشهور فرانسه را گرامی می‌داریم.
به این مناسبت تلویزیون فرانسه ۵ ویژه‌برنامه را به تجلیل از تئاتر اختصاص داده که از شبکه‌های مختلف تلویزیونی پخش می‌شود. از این میان دو نمایش به نمایش‌های کمدی فرانسز Comédie-Française شهر پاریس اختصاص می‌یابد که شامل رومئو و ژولیت شکسپیر و استاد کوچولو تصحیح می‌کند نوشت پی‌یر دوماریوو از قرن هفدهم خواهد بود.
سینماهای فرانسه که از اواخر اکتبر گذشته (مهر ۱۳۹۹) تعطیل شده بودند کار خود را از ۱۹ ماه می (۳۰ اردیبهشت) دوباره شروع کردند و با یک سوم گنجایش فعالیت می‌کنند. سقف جمعیت در بزرگ‌ترین سالن‌ها نباید از ۸۰۰ نفر فراتر برود. از ۹ ژوئن ( ۱۹ خرداد) قرار است ظرفیت سینماها افزایش یابد و به ۶۵ درصد برسد. این محدودیت‌ها از اول ژوئیه (۱۰ تیر) برداشته می‌شود.
جایزه مولیر که از سال ۱۹۸۷ توسط ژرژ کراون بنیان نهاده شد، بالاترین افتخار تئاتری فرانسه محسوب می‌شود و به عنوان جایزه‌ای ملی هر ساله، توسط انجمن صنفی هنرمندان تئاتر (APAT) زیر پوشش وزارت فرهنگ فرانسه، در شبی تحت عنوان شب مولیرها در پاریس اهدا می‌شود.
جایزه مولیر، معادلِ «جایزه مکس» در اسپانیا، «جایزه تونی» در تئاتر برادوی آمریکا و «جایزه لارنس الیویه» در بریتانیا است.
ویروس کرونا اواسط ماه دسامبر (۲۴ آذر) در شهر ووهان در استان هوبی چین گزارش شد. ابتدا از این بیماری به عنوان ذات‌الریه نام برده می‌شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.
این بیماری که به تدریج به کشورهای مختلف سرایت و سازمان جهانی بهداشت از آن با واژه همه‌گیری یاد کرد، تا لحظه تنظیم خبر ۱۷۱ میلیون نفر را در جهان مبتلا کرده است که از این میان بیش از سه میلیون و ۵۵۷ هزار نفر جان باخته‌اند.
شیوع این ویروس موجب تعطیلی بسیاری فعالیت و رویدادهای مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی از جمله جشنواره‌ها، نمایشگاه ها و بسته شدن سینماها، سالن های تئاتر و کنسرت و کتابفروشی‌ها شد و تأثیر منفی زیادی بر بازارهای جهانی و اقتصاد کشورها در بخش های گوناگون از جمله فرهنگ گذاشت.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *